Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-55-2/06
z 28 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-55-2/06
Data
2006.06.28


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
biegły sądowy
częstotliwość wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek od towarów i usług
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
usługi naukowo-badawcze
wystawienie faktury


Pytanie podatnika
1.Czy wymienione prace wykonywane poza miejscem stałego zatrudnienia są zwolnione z podatku VAT?
2.Czy należy zarejestrować działalność gospodarczą w przypadku wykonywania wymienionych prac?
3.Moment zaistnienia obowiązku podatkowego.
4.Czy za prace zwolnione z podatku VAT (np. prace naukowe) należy wystawiać rachunki, a za prace opodatkowane tym podatkiem - faktury VAT i jak je numerować?
5.Czy należy anulować rachunki za pracę biegłego sądowego świadczoną w roku ubiegłym (nie uwzględniające podatku VAT) i skierować do sądów (i innych zleceniodawców) faktury zastępujące te rachunki (uwzględniając podatek VAT)?
6.Czy można dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku dokonywania zakupów związanych z wykonywaną pracą?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 28 marca 2006r., uzupełnionego pismem z dnia 1 czerwca 2006 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w kwestii dotyczącej:

    (-)opodatkowania następujących usług:
  • recenzja projektu badawczego,
  • analiza sektorowa budownictwa i diagnoza sytuacji zlecona przez ministerstwo,
  • zlecone przez wydawnictwa krajowe: recenzja książki, artykułu naukowego itp.,
  • prawa autorskie do napisanej książki,
  • zlecone przez politechniki recenzje prac doktorskich i innych (naukowych),
  • referat na konferencje zamówiony przez organizatorów konferencji,
  • wygłoszenie wykładu zleconego przez stowarzyszenie inżynierskie
  • udział w organach stanowiących osób prawnych
    - stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe w części dot. udziału w organach stanowiących osób prawnych.
    (-)rejestracji działalności gospodarczej w przypadku wykonywania następujących prac:
  • ekspertyzy konstrukcji budowlanych,
  • recenzje książek, prac naukowych, dysertacji doktorskich, artykułów do czasopism, referatów konferencyjnych,
  • pisanie książki,
  • prowadzenie wykładów,
  • wygłaszanie płatnych referatów naukowych
    - stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

(-)opodatkowania podatkiem VAT czynności biegłych sądowych wykonywanych na zlecenie Sądu i momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia ww. usług
- stwierdza, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

(-)wystawiania faktur VAT w przypadku świadczenia usług zwolnionych i opodatkowanych podatkiem VAT
- stwierdza, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe w części dotyczącej wystawiania rachunków.

(-)sposobu rozliczenia się z urzędem skarbowym w zakresie podatku VAT za rok poprzedni w przypadku wykonywania czynności biegłego sądowego
- stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

(-)możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku dokonywania zakupów związanych z działalnością biegłego sądowego
- stwierdza, że stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2006 r. do tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) dot. kwestii opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez biegłego sądowego, rzeczoznawcę budowlanego i pracownika naukowego. Uzupełnienie do przedmiotowego wniosku złożono w tut. Urzędzie w dniu 2 czerwca 2006r.

Podatnik wykonuje prace jako biegły sądowy, rzeczoznawca budowlany i pracownik naukowy. Po otrzymaniu w lutym 2006r. informacyjnego pisma Prezesa Sądu Okręgowego, podjął próbę rozpoznania sposobu prawidłowego rozliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zwraca się z następującymi zapytaniami:

1.Czy nw. prace wykonywane poza miejscem stałego zatrudnienia są zwolnione z podatku VAT:

  • recenzja projektu badawczego,
  • analiza sektorowa budownictwa i diagnoza sytuacji zlecona przez ministerstwo,
  • zlecone przez wydawnictwa krajowe: recenzja książki, artykułu naukowego itp.,
  • prawa autorskie do napisanej książki,
  • zlecone przez politechniki recenzje prac doktorskich i innych (naukowych),
  • referat na konferencje zamówiony przez organizatorów konferencji,
  • wygłoszenie wykładu zleconego przez stowarzyszenie inżynierskie
  • udział w organach stanowiących osób prawnych

Zdaniem Podatnika ww. usługi powinny być zwolnione z podatku VAT.

2.Czy należy zarejestrować działalność gospodarczą w przypadku wykonywania następujących prac:

  • ekspertyzy konstrukcji budowlanych,
  • recenzje książek, prac naukowych, dysertacji doktorskich, artykułów do czasopism, referatów konferencyjnych,
  • pisanie książki,
  • prowadzenie wykładów,
  • wygłaszanie płatnych referatów naukowych

Zdaniem Podatnika wymienione prace nie są realizowane w sposób ciągły i zorganizowany, więc nie należy rejestrować działalności gospodarczej.

3.Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w następującym przypadku: w dniu 18 marca 2005r. Podatnik zakończył opinię dla sądu, wypisał rachunek i wysłał cały materiał pocztą do Sądu. Sąd dopiero 13 czerwca 2005r. wydał postanowienie w przedmiocie przyznania wynagrodzenia, nie uwzględniając podatku VAT.

Zdaniem Podatnika - w związku z faktem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. Nr 95, poz. 797 i poz. 798) - obowiązek podatkowy w przypadku świadczenia usług biegłego sądowego powstał 1 czerwca 2005 r., czyli w dniu wejścia w życie ww. rozporządzenia Ministra Finansów i nie było podstaw do naliczania podatku VAT na wystawianych przez Podatnika rachunkach przed ww. datą.

4.Czy za prace zwolnione z podatku VAT (np. prace naukowe) należy wystawiać rachunki, a za prace opodatkowane tym podatkiem - faktury VAT i jak je numerować?
Zdaniem Podatnika ww. sposób wystawiania dokumentów rachunkowych jest prawidłowy.

5.Czy należy anulować rachunki za pracę biegłego sądowego świadczoną w roku ubiegłym (nie uwzględniające podatku VAT) i skierować do sądów (i innych zleceniodawców) faktury zastępujące te rachunki (uwzględniając podatek VAT)?
Zdaniem Podatnika należy dokonać odpowiedniego przeliczenia dot. roku ubiegłego i na tej podstawie wpłacić podatek VAT do urzędu skarbowego.

6.Czy można dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku dokonywania zakupów związanych z wykonywaną pracą?
Zdaniem Podatnika nie mógł on skorzystać z powyższego prawa, gdyż nie prowadził działalności gospodarczej.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia, co następuje.

Ad. 1
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług w myśl przepisu art. 8 cytowanej ustawy należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Dla celów opodatkowania podatkiem VAT usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, za wyjątkiem usług elektronicznych identyfikowane są na podstawie tych klasyfikacji.

Od 1 stycznia 2006r. usługi naukowo-badawcze zostały objęte 22% podatkiem VAT. Zmiana wynika z art. 27 ustawy z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 179, poz. 1484) i jest konsekwencją dostosowania ustawy o VAT do wymogów VI Dyrektywy. Zgodnie z zapisem wyżej wymienionego art. 27 w ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54 poz. 535 z 2004 r. z późn. zm.) w załączniku nr 4 wykreślona została pozycja 5.

Obowiązek podatkowy dla usług naukowo-badawczych powstaje na zasadach ogólnych (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT), czyli z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7 dnia od wykonania usługi. Wobec powyższego wszystkie faktury wystawiane po 31 grudnia 2005 r. powinny być z zasady powiększane o podatek VAT.

Jednocześnie Minister Finansów wydał w dniu 29 grudnia 2005r. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 266 poz. 2239), zgodnie z którym do 31 grudnia 2007 r. z podatku zwalnia się usługi naukowo-badawcze (PKWiU 73), które do dnia 31 grudnia 2005 r. korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zwolnienie, o którym mowa na zastosowanie w odniesieniu do usług świadczonych na podstawie umów zawartych przed dniem 19 września 2005r., bez uwzględniania ich zmian po tym dniu oraz pod warunkiem, że umowa zostanie zarejestrowana we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006 r.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.

Oznacza to, iż do 31 grudnia 2007r. 22% stawką VAT obciążone są jedynie zlecenia wykonane zgodnie z umowami zawartymi począwszy od 19 września 2005r. oraz przed 19 września 2005r. o ile takie umowy nie zostały zarejestrowane we właściwym dla podatnika urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2006r.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji. Organy podatkowe w ramach swoich uprawnień nie są uprawnione do zajmowania stanowiska w przedmiocie dokonywania klasyfikacji statystycznej towaru lub wykonywanej usługi do danego grupowania, w związku z czym nie ponoszą odpowiedzialności w kwestii prawidłowej klasyfikacji statystycznej

Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonanej czynności spoczywa na podatniku. Organem właściwym do wydania opinii w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Należy zaznaczyć, że sklasyfikowanie powyższych prac do usług naukowo- badawczych nie zostało poparte opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli wykonywane przez Podatnika usługi (recenzja projektu badawczego, książki, artykułu naukowego, prac doktorskich i innych, analiza sektorowa budownictwa i diagnoza sytuacji) w zakresie jaki wynika z zawartej umowy będzie można zaliczyć do grupowania statystycznego PKWiU 73 "usługi naukowo-badawcze" to, usługi te są opodatkowane 22% podatkiem VAT.

Ad. udziału w organach stanowiących osób prawnych:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na podstawie ust. 2 art. 15 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Stosownie do art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31.05.2005 r., za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Zgodnie z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90 z 2005 r., poz. 756), która na podstawie art. 9 weszła w życie od 1 czerwca 2005 r. pkt 3 ust. 3 art. 15 otrzymał brzmienie: "z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich".

W świetle ww. unormowania, zarówno w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.05.2005 r. jak i obecnie chodzi o taki stosunek prawny, który cechuje brak samodzielności osoby realizującej czynności, przy wykonywaniu tych czynności wykonujący korzysta wyłącznie lub przede wszystkim z organizacji struktury podmiotu, na rzecz którego działalność jest prowadzona, nie ponosi ryzyka ekonomicznego, nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za wyrządzone szkody.

Wynagrodzenie z tytułu udziału w organach stanowiących osób prawnych należy zaliczyć do przychodów wymienionych w art. 13 ust. 7 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych który stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko wnioskodawcy, iż jego udział w organach stanowiących osób prawnych nie stanowi samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 w związku z ust. 1 i z tego tytułu ich wykonawca nie spełnia definicji podatnika podatku od towarów i usług. Skutkiem powyższego wykonywana czynność nie podlega opodatkowaniu według przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 2
Zgodnie z powołanym art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 , bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 wyżej powołanej ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawodawca wymienił czynności, które nie uznaje się za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą.Stosownie do wyżej powołanego przepisu za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie tych czynności i wykonującym zlecone czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Uwzględniając treść ww. przepisów należy uznać, że jeżeli istnieje stosunek prawny, w ramach którego zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za działania zleceniobiorcy, to wtedy nie jest to działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy VAT, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Chodzi o taki stosunek prawny między usługodawcą a usługobiorcą, który wskazuje cechy właściwe stosunkowi pracy tj. podporządkowanie usługodawcy co do warunków realizacji umówionych czynności, określenie wynagrodzenia, a dodatkowo z dokumentów dotyczących zawarcia umowy o wykonanie świadczenia powinna wynikać kwestia odpowiedzialności osoby zlecającej wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 13 pkt 2 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej.

Uwzględniając treść ww. przepisów należy uznać, że jeżeli istnieje stosunek prawny, w ramach którego zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za działania zleceniobiorcy, to wtedy nie jest to działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy VAT, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Chodzi o taki stosunek prawny między usługodawcą a usługobiorcą, który wskazuje cechy właściwe stosunkowi pracy tj. podporządkowanie usługodawcy co do warunków realizacji umówionych czynności, określenie wynagrodzenia, a dodatkowo z dokumentów dotyczących zawarcia umowy o wykonanie świadczenia powinna wynikać kwestia odpowiedzialności osoby zlecającej wobec osób trzecich.

W związku z powyższym, jeżeli w przypadku wykonywania przez Pana następujących usług: recenzje książek, prac naukowych, dysertacji doktorskich, artykułów do czasopism, referatów konferencyjnych, odpowiedzialność wobec osób trzecich ponosi zlecający wykonanie tych usług - nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w tym przepisie, rozumie się każde świadczenia na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa , co wynika, z brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 tego artykułu, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Oceny zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności wykonywanych przez biegłych na zlecenie sądu, prokuratury lub policji, należy dokonywać w świetle uregulowań zawartych w art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, w szczególności pod kątem kryterium decydującym o uznaniu tych osób za podatników podatku od towarów i usług . Zgodnie z tym przepisem za wykonaną samodzielnie działalność gospodarczą, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. nr 14 poz. 176 ze zm.), jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in. przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym dochodzeniowym i administracyjnym.
Niewypełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o VAT, skutkuje uznaniem za podatnika podatku VAT zobowiązanego w trybie i na warunkach określonych tym aktem normatywnym, do naliczania podatku i wystawiania faktur za świadczone na zlecenie sądu usługi.

Dokonując rozstrzygnięcia sprawy podatnika wzięto także pod uwagę pismo interpretacyjne Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2005 roku, znak: PP3-812-130/2005/AK/864, w którym Minister Finansów uznał, iż czynności wykonywane na zlecenie sądu przez biegłych sądowych nie korzystają z wyłączenia z zakresu ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest spełniony jeden z warunków określonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy odnośnie odpowiedzialności zlecającego wykonanie czynności za ich wykonanie przez zleceniobiorcę.

W związku z obowiązującymi od dnia 01 maja 2004 r. uregulowaniami ustawy o podatku od towarów i usług - wykonywanie opinii przez biegłych na zlecenie Sądów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że podatnik wykonujący na zlecenie sądów usługi sporządzania opinii ekspertyz, wyceny itp. nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust 1 i 9 ww. ustawy.

Tym samym stosownie do przepisu art. 96 ust. 1 ww. ustawy winien Pan przed dniem wykonania po 1.05.2004 r. pierwszej czynności jako rzeczoznawca złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R oraz naliczać od tych czynności podatek VAT. Wysokość zapłaty ustanowiona w postanowieniu sądu zawiera podatek od towarów i usług.

Reasumując, czynności świadczone przez podatnika będącego biegłym sądowym podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według zasad ogólnych i powinny być udokumentowane fakturą VAT wystawioną zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie ze zmianą obowiązującą od dnia 1 czerwca 2005 r. - w przypadku świadczenia usług na rzecz sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych lub prokuratury przez osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, którym sądy te lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zleciły wykonanie określonych czynności związanych z postępowaniem sądowym lub przygotowawczym, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty. Do 30 maja 2005 r. obowiązek podatkowy dla usług świadczonych przez Podatnika na rzecz Sądu powstawał na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania usługi lub wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu od dnia wykonania usługi.

Ad. 4
Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinny być udokumentowane fakturami VAT. Zasady wystawiania faktur określone w przepisach rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), w przepisie § 9 ust. 1 pkt 3 stanowią, iż faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT". Sformułowanie "kolejny numer" nie zostało obwarowane żadnymi dodatkowymi wymogami.

Oznacza to w praktyce, że każdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą ustala własny system numerowania wystawionych faktur. Istotne jest jedynie to, aby faktury były numerowane po kolei, a także to, że nie może istnieć więcej niż jedna faktura oznaczona tym samym numerem. Żadne inne zastrzeżenia w tym zakresie nie obowiązują. Tym bardziej, że numer faktury pozostaje bez wpływu na rozliczenie podatkowe zarówno po stronie nabywcy jak i dostawcy. Przyjęcie określonej metody numerowania musi być dogodne dla Podatnika, oraz jasne i oczywiste dla organów kontrolujących.

Ad. 5
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa, co wynika z brzmienia art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jak wynika z powyższych przepisów, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług stanowi obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży towarów lub usług pomniejszona o kwotę należnego podatku.
W związku z powyższym przyznane wynagrodzenie za czynności biegłego sądowego zawierają w sobie podatek VAT.

Terminy płatności podatku od towarów i usług w zależności od metody rozliczania się podatników (za okresy miesięczne lub kwartalne) określa art. 103 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. W artykule 99 cyt. ustawy określono terminy składania przez podatników o których mowa w art. 15 deklaracji podatkowych, których wzory określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545). Natomiast zasady prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług regulują przepisy art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego tut. organ podatkowy informuje, iż nie należy anulować rachunków za pracę biegłego sądowego świadczoną w roku ubiegłym, a jedynie na ich podstawie obliczyć podatek, sporządzić deklarację VAT-7 i wpłacić należną kwotę do właściwego urzędu skarbowego.

Ad. 6
Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne. Przy czym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ww. ustawy). Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

W świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 10 ww. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt. 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Art. 88 ust. 4 ww. ustawy stanowi natomiast, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ponadto należy również zauważyć, iż na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Z powyższych przepisów podatkowych wynika, że w przypadku otrzymania faktury VAT dokumentującej nabycie towarów i usług przez podatnika zarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług, jeżeli nabyty towar lub usługa jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych i stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z przedmiotowej faktury VAT.

W związku z faktem, iż rejestracji Podatnika dla potrzeb podatku od towarów i usług dokonano w dniu 05.05.2006 r., podatek naliczony wynikający z faktur zakupów dokonanych przed tą datą nie podlega odliczeniu.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:
- iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia;
- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj