Interpretacja Wójta Gminy Grybów
GF-0717/4/2006, IN-224-19/06
z 19 kwietnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
GF-0717/4/2006, IN-224-19/06
Data
2006.04.19



Autor
Wójt Gminy Grybów


Temat
Podatek leśny --> Przedmiot opodatkowania

Podatek leśny --> Podatnicy podatku leśnego


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
grunty leśne
najem
obowiązek podatkowy
podatek leśny
wodociągi


Pytanie podatnika
Jak należy opodatkowawać grunty leśne w przypadku ich wynajmu?


POSTANOWIENIE

Wójt Gminy Grybów działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.01.2006 r. (data wpływu 06.02.2006 r.) znak IN-224-19/06 uzupełnionego pismem z dnia 23.02.2006 r. (data wpływu 06.03.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku leśnego stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Nadleśnictwo ..., jako jednostka organizacyjna Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, sprawuje zarząd nieruchomościami Skarbu Państwa objętymi ustawą z dnia 28 września 1991 r. o lasach (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 ze zm). Nadleśnictwo ... oddało osobom trzecim w najem grunty leśne położone na terenie gminy .... W ocenie wnioskodawcy z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682 ze zm) wynika, iż podatnikiem może być podmiot, który posiada las stanowiący własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Art. 2 ust. 1 ustawy określa kategorie podatników podatku leśnego z zastrzeżeniem art. 2 ust 2 ustawy. Zastrzeżenie to dotyczy m.in. gruntów pozostających m.in. w zarządzie Lasów Państwowych. Według wnioskodawcy, powołany wyjątek wyłącza stosowanie art 2 ust. 1 pkt 4 ustawy, co oznacza, że wnioskodawca powinien deklarować i płacić podatek leśny od całości przedmiotów opodatkowania tym podatkiem, niezależnie od ich dzierżawy, najmu, czy też używania przez inną osobę bez tytułu prawnego.
Stanowisko przedstawione przez podatnika jest nieprawidłowe.

Wskazanie podmiotu, na którym ciąży obowiązek podatkowy w przedstawionym stanie faktycznym, wymaga wskazania reguły rozgraniczającej stosowanie podatku leśnegoi podatku od nieruchomości w odniesieniu do gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako lasy.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku leśnym opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Na gruntach leśnych wynajętych przez wnioskodawcę przedsiębiorcom, na podstawie umów z dnia 01.01.2001 r. oraz 09.03.2001 r. usytuowana jest napowietrzna linia telekomunikacyjna oraz studnia i wodociąg, czyli grunty te służą do prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę cytowany wyżej przepis grunty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem leśnym, podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
Wynika to z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j. Dz. U. z 2002 r. nr 9, poz. 84 ze zm.), który stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntówi budynków jako m.in. lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Lasy zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej inna niż leśna nie podlegają opodatkowaniu podatkiem leśnym, lecz podatkiem od nieruchomości. Stawkami właściwymi do opodatkowania tych gruntów będą stawki przewidziane dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Stwierdzić należy, iż podatnikami podatku od nieruchomości od gruntów leśnych będących w zarządzie wnioskodawcy oddanych podmiotom trzecim w najemnajemcy tych gruntów. Umowę zawartą przez Nadleśnictwo ... z najemcami należy traktować jako zawartą z właścicielem, czyli Skarbem Państwa, z tego też powodu spełnione są przesłanki do zastosowania art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Odnośnie opodatkowania gruntu leśnego wynajętego przez wnioskodawcę na podstawie umowy z dnia 12.12.2000 r., na którym najemca, nie będący przedsiębiorcą, posadowił wodociąg stwierdzić należy, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż najemca ten nie wykorzystuje gruntu na prowadzenie działalności gospodarczej. Zajęcie przedmiotowego gruntu pod wodociąg nie oznacza zajęcia go na działalność gospodarczą.
Grunty „zajęte" to grunty, na których w rzeczywistości wykonywane są czynności składające się na prowadzenie działalności gospodarczej. Przez działalność gospodarczą rozumie się działalność, o której mowa w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a zatem zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie i eksploatację zasobów naturalnych wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że grunt ten będzie opodatkowany podatkiem leśnym, i obowiązek podatkowy ciąży na najemcy tego gruntu leśnego. Zastrzeżenie zawarte w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku leśnym dotyczy m.in. gruntów pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, nieobjętych obowiązkiem podatkowym na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4.
W wyniku zawartej umowy najmu najemca staje się posiadaczem zależnym gruntu leśnego stanowiącego własność Skarbu Państwa, jest więc podatnikiem podatku leśnego na mocy art. 2 ust. 1 pkt 4.
W świetle powyższego najemcy winni składać do organu podatkowego informacje o wynajmowanych gruntach leśnych w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego w zakresie należnego podatku oraz opłacać go.
Nadleśnictwo ... zobowiązane jest do płacenia podatku pomniejszonego o grunty leśne wynajmowane osobom fizycznym i prawnym.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej udzielenia, traci ona swoją moc z chwilą zmiany przepisów prawa podatkowego.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu za pośrednictwem Wójta Gminy Grybów w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj