Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NTR1/443-69/06/LS
z 11 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NTR1/443-69/06/LS
Data
2006.05.11



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Płatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nieodpłatne nabycie
ogólne zasady opodatkowania
rabaty premiowe


Pytanie podatnika
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona prowadzi działalność wydawniczą. W celu zwiększenia sprzedaży wydawanych gazet i czasopism organizuje konkursy i promocje z udziałem partnerów (tzw. współorganizatorów). W ich ramach zamieszcza w gazetach i czasopismach kupony rabatowe lub kupony uprawniające do nieodpłatnego nabycia towarów lub usług współorganizatora.
W tym celu zawiera ze współorganizatorami dwojakiego rodzaju umowy: o wspólnej akcji promocyjnej oraz o wspólnej organizacji konkursu. Na podstawie umów o wspólnej akcji promocyjnej Strona zamieszcza w swoich wydawnictwach kupony rabatowe z logo współorganizatora i jego hasłem reklamowym, a współorganizator zobowiązuje się do udzielenia rabatu osobom, które przedstawią kupon rabatowy z gazety/czasopisma, natomiast na podstawie umowy o wspólnej organizacji konkursu Strona zobowiązuje się do przygotowania materiałów reklamowych dotyczących konkursu, rozpowszechniania wiadomości o konkursie, umieszczania logotypu współorganizatora i zdjęć ufundowanych przez niego nagród w materiałach dotyczących konkursu publikowanych w Jej tytułach prasowych, do obsługi technicznej konkursu, w szczególności powiadomienia współorganizatora o zdobywcach nagród i niekiedy ich wydania, a współorganizator zobowiązuje sie do współpracy w przygotowaniu materiałów dotyczących konkursu i niekiedy rozpowszechniania informacji o nim w miejscach prowadzenia działalności, ufundowania nagród i wydania nagród zwycięzcom. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku strony umowy zobowiązują się do pokrycia we własnym zakresie wszystkich kosztów związanych z realizacją własnych zobowiązań i nie dokonują na swoją rzecz jakichkolwiek opłat.
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie, że realizując zobowiązania z ww. umów nie wykonuje jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na rzecz współorganizatora.


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, NaczelnikUrzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona prowadzi działalność wydawniczą. W celu zwiększenia sprzedaży wydawanych gazet i czasopism organizuje konkursy i promocje z udziałem partnerów (tzw. współorganizatorów). W ich ramach zamieszcza w gazetach i czasopismach kupony rabatowe lub kupony uprawniające do nieodpłatnego nabycia towarów lub usług współorganizatora.

W tym celu zawiera ze współorganizatorami dwojakiego rodzaju umowy: o wspólnej akcji promocyjnej oraz o wspólnej organizacji konkursu. Na podstawie umów o wspólnej akcji promocyjnej Strona zamieszcza w swoich wydawnictwach kupony rabatowe z logo współorganizatora i jego hasłem reklamowym, a współorganizator zobowiązuje się do udzielenia rabatu osobom, które przedstawią kupon rabatowy z gazety/czasopisma, natomiast na podstawie umowy o wspólnej organizacji konkursu Strona zobowiązuje się do przygotowania materiałów reklamowych dotyczących konkursu, rozpowszechniania wiadomości o konkursie, umieszczania logotypu współorganizatora i zdjęć ufundowanych przez niego nagród w materiałach dotyczących konkursu publikowanych w Jej tytułach prasowych, do obsługi technicznej konkursu, w szczególności powiadomienia współorganizatora o zdobywcach nagród i niekiedy ich wydania, a współorganizator zobowiązuje sie do współpracy w przygotowaniu materiałów dotyczących konkursu i niekiedy rozpowszechniania informacji o nim w miejscach prowadzenia działalności, ufundowania nagród i wydania nagród zwycięzcom. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku strony umowy zobowiązują się do pokrycia we własnym zakresie wszystkich kosztów związanych z realizacją własnych zobowiązań i nie dokonują na swoją rzecz jakichkolwiek opłat.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie, że realizując zobowiązania z ww. umów nie wykonuje jakiejkolwiek czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na rzecz współorganizatora.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której wyżej mowa, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Z cytowanych przepisów wynika więc, iż w praktyce każde zobowiązanie się podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy - stanowi odpłatne świadczenie usług. Ponadto w ust. 2 art. 8 ustawy określone zostały przypadki, w których również nieodpłatne świadczenie usług traktuje się jak odpłatne, a tym samym podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem za takie uważa się nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części. Jednakże z uwagi na fakt, iż przyjęte przez Stronę w ramach opisanych umów zobowiązania są związane z prowadzoną przez Nią działalnością (przedsiębiorstwem), podzielić należy pogląd, iż w rozpatrywanym przypadku art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajduje zastosowania.

Pozostaje zatem ustalenie, czy dochodzi do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego na pytanie to należy w rozpatrywanym stanie faktycznym odpowiedzieć pozytywnie. Przemawiają za tym następujące okoliczności (argumenty).

Niewątpliwie, bowiem wynika to wprost z treści wniosku jak i załączonych do niego wzorów przedmiotowych umów, zawierając je Strona zaciąga wobec współorganizatorów zobowiązania obligujące Ją do podjęcia/dokonania określonych czynności, takich jak umieszczanie na zamieszczonym w gazecie lub czasopiśmie kuponie (lub w jego pobliżu) logo współorganizatora, jego hasła reklamowego, zdjęć ufundowanych przez niego nagród, ale także przygotowanie materiałów reklamowych dot. konkursu lub promocji z udziałem danego współorganizatora, czy rozpowszechnianie wiadomości o konkursie lub promocji z jego udziałem.

W rezultacie Strona dokonuje na rzecz współorganizatora świadczenia (świadczeń) o określonej treści, których jest on bezpośrednim beneficjentem. Faktów, jak należy sądzić, stanowi główną przesłankę udziału współorganizatora w organizacji konkursu lub promocji. Dzięki temu spodziewa się on odnieść korzyść w postaci zwiększenia sprzedaży swoich towarów lub usług, zwiększenia rozpoznawalności marki itp. (vide str. 5 i 6 wniosku). W istocie więc podejmowane przez Stronę działania na rzecz współorganizatorów mają charakter i cel analogiczny do usług reklamowych, promocyjnych, marketingowych, stanowiąc alternatywę dla klasycznie pojmowanej reklamy - prasowej, w mediach elektronicznych czy bezpośredniej (ulotki, bilbordy, inne). I tak też powinny być rozpatrywane na gruncie podatku od towarów i usług. Fakt, iż w zamian - tj. ze względu na udział danego współorganizatora w konkursie lub promocji - również Strona spodziewa sie odnieść korzyść w postaci zwiększenia sprzedaży wydawanych przez siebie gazet i czasopism, jest tu bez znaczenia. Podobnie jak fakt, iż strony nie przewidują na swoją rzecz jakichkolwiek opłat tytułem rozliczenia/podziału kosztów, uznając subiektywnie swoje świadczenia za ekwiwalentne. Okoliczność, iż w związku z realizacją przedmiotowych umów Strona, ale i kontrahent - współorganizator, nie pobierają wynagrodzenia w formie pieniężnej (opłaty), nie jest równoznaczny z tym, iż swoje świadczenia wykonuje Ona nieodpłatnie. Należność stanowi w tym wypadku świadczenie wzajemne drugiej strony umowy.

W tym stanie rzeczy nie powinno rodzić trudności na gruncie okoliczności konkretnego przypadku ustalenie podstawy opodatkowania świadczonych przez Stronę na rzecz danego współorganizatora usług, stosownie do art. 29 ust. 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Podstawą opodatkowania zgodnie z ust. 1 ww. artykułu jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Jeżeli należność jest określona w naturze to stosownie do ust. 3 tego artykułu podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, pomniejszonych o podatek.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj