Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-126-181/06/AJ
z 14 czerwca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-126-181/06/AJ
Data
2006.06.14



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
artykuł
ciastka
ciężar dowodu
dokumentowanie wydatków
koszty uzyskania przychodów
loteria promocyjna
nagroda rzeczowa
poczęstunki
programy lojalnościowe
reklama
reklama publiczna
reprezentacja
związek przyczynowy
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Czy wydatki na:
1) nagrody promocyjne rzeczowe w loteriach promocyjnych dla biorących udział w grze bingo, przekazywane losowo zgodne z Regulaminem,
2) art. przemysłowe, nie będące małymi prezentami i próbkami, przekazywane w ramach programu lojalnościowego dla zawierających zakłady bukmacherskie,
3) artykuły spożywcze, wykorzystywane w siedzibie w trakcie spotkań z kontrahentami oraz w niektórych punktach sprzedaży, gdzie gracz może bezpłatnie się nimi poczęstować stanowią koszt uzyskania przychodów, czy koszty te są kosztami reklamy podlegającej limitowi czy też reklamy nielimitowanej?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 30.03.2006 r. (data wpływu do tutejszego Urzędu 03.04.2006 r.)

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nagrody w loterii promocyjnej i programie lojalnościowym oraz na artykuły spożywcze przeznaczone na poczęstunek gości i klientów Podatnika.

U Z A S A D N I E N I E

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku, głównym przedmiotem działalności Podatnika ("Spółka") są czynności opodatkowane podatkiem od gier.

Spółka prowadziła loterie promocyjne dla biorących udział w grze bingo. W ramach loterii były przekazywane nagrody rzeczowe zgodne z Regulaminem Loterii, wylosowane wśród osób, które wrzuciły do urny do losowania wykorzystane blankiety do gry w bingo (w losowaniu mogli wziąć udział tylko ci, którzy wcześniej zagrali w bingo).

W 2006 r. Podatnik uruchomił program lojalnościowy dla zawierających zakłady bukmacherskie, w ramach którego będą nieodpłatnie przekazywane artykuły przemysłowe w postaci nagród, które nie wypełniają definicji małych prezentów i próbek. W programie lojalnościowym biorą udział gracze, którzy zdobywają punkty za zakupione zakłady oraz za wygrane.

Podatnik kupuje artykuły spożywcze (np. kawa, herbata, ciastka), które są wykorzystywane w jego siedzibie, gdzie są zużywane w związku z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem w trakcie spotkań z kontrahentami tworząc dobry wizerunek firmy. Artykuły spożywcze są również zużywane w niektórych własnych punktach sprzedaży (punkty o najlepszych obrotach, nowo otwierane lub posiadające w pobliżu konkurencję), gdzie gracz może bezpłatnie się nimi poczęstować.

Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy wydatki na wyżej opisane nagrody oraz artykuły spożywcze stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, czy koszty te są kosztami reklamy podlegającej limitowi, czy też reklamy nielimitowanej?

Zdaniem Spółki należy uznać, że wydatki na nagrody dla graczy bingo jako mające na celu zainteresować i przyciągnąć graczy do częstszego grania pozostawały w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowiły więc w całości koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobnie wydatki na nagrody w programie lojalnościowym mają na celu zwiększenie sprzedaży, stąd będą w całości kosztem uzyskania przychodów, przy czym będzie to reklama nielimitowana.

Z kolei wydatki związane z poczęstunkiem gości na terenie siedziby Spółki są objęte limitem na reprezentację. Natomiast wydatki we własnych punktach sprzedaży (artykuły spożywcze do poczęstunku klientów) będą stanowiły koszt uzyskania przychodu jako uatrakcyjnienie danego punktu sprzedaży (reklama limitowana).

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie podziela stanowisko Spółki wyrażone we wniosku w rozstrzyganym zakresie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej u.p.d.o.p. - kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego nagrody losowane wśród graczy bingo stanowią jedną z form uatrakcyjnienia oferowanej sprzedaży. Możliwość wylosowania nagrody rzeczowej wywołuje większe zainteresowanie grą w bingo i zachęca dodatkowo do grania. Wobec tego koszty ponoszone na nagrody dla graczy bingo należy traktować jako wydatki przeznaczone na wspieranie sprzedaży. Wpływają one zatem na wzrost sprzedaży oferowanych artykułów, a co za tym idzie, na osiągane przez Spółkę przychody.

W związku z powyższym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza stanowisko Spółki, że wydatki przeznaczone na nagrody rzeczowe, które w ramach loterii promocyjnej prowadzonej zgodnie z Regulaminem Loterii, były wylosowane wśród osób, które wrzuciły do urny do losowania wykorzystane blankiety do gry w bingo można uznać za koszty spełniające przesłanki zawarte w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Tym samym stanowią one koszt uzyskania przychodów Spółki.

Podobnie wydatki na nagrody w programie lojalnościowym mają na celu zwiększenie sprzedaży, stąd będą w całości kosztem uzyskania przychodów.

Jeżeli chodzi natomiast o wydatki przeznaczone na zakup artykułów spożywczych, które są wykorzystywane w siedzibie Podatnika, jak również zużywane w niektórych własnych punktach sprzedaży (punkty o najlepszych obrotach, nowo otwierane lub posiadające w pobliżu konkurencję), gdzie gracz może bezpłatnie się nimi poczęstować, zastosowanie znajdzie do nich art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

Jak stanowi ten przepis, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Ustawy podatkowe nie definiują pojęć, którymi ustawodawca posługuje się w cytowanym wyżej przepisie. Również w innych aktach prawnych brak jest takich definicji, które mogłyby zostać przeniesione na grunt podatkowy.

W orzecznictwie sądowym możemy spotkać szereg prób zdefiniowania omawianych pojęć. Za reklamę uznaje się "rozpowszechnianie informacji o formach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwościach nabycia za pomocą plakatów, ogłoszeń, w prasie, radiu, telewizji lub w inny sposób stanowiący zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług" (wyrok NSA z 29.09.1998 r. sygn. III SA 659/97). Najistotniejszą cechą reklamy jest: "informacja mająca na celu zachęcenie potencjalnego klienta do nabycia reklamowanego towaru" (wyrok z 24.09.1998 r. sygn. I SA/Po 140/98).

Z kolei pojęcie reprezentacja "nie musi odnosić się do "okazałości, wystawności", a odnosi się do "dobrego reprezentowania się firmy", które może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów" (wyrok NSA z 06.05.1998 r. SA/Sz 1412/97).

Wydatki na reprezentację i reklamę mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów tylko do wysokości nieprzekraczającej 0,25% wartości przychodów. Limit ten dotyczy łącznie wydatków zarówno na reklamę, jak i na reprezentację.

Wyjątkowo wydatki mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli przeznaczone są na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wyjątek ten nie dotyczy reprezentacji, na którą wydatki mogą być zaliczane do kosztów tylko do wysokości limitu.

Wydatki poniesione na poczęstunek, zarówno gości na terenie siedziby Spółki, jak również klientów w niektórych punktach sprzedaży, mieszczą się w zakresie reprezentacji, wobec czego mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, ale tylko do kwoty limitu, to jest 0,25% przychodu.

Niezależnie od kategorii do jakiej Podatnik zaliczy dany wydatek, wydatek ten może być uznany za koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, jeżeli jest możliwe wykazanie jego związku przyczynowego z uzyskanym przychodem. Należy przy tym pamiętać, że obowiązkiem Podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest konieczność wykazania wpływu poniesionych wydatków na nagrody dla graczy oraz na zakup artykułów spożywczych na powstanie lub zwiększenie przychodów Spółki oraz odpowiednie udokumentowanie tych wydatków.

Przy spełnieniu tych warunków, Spółka może zaliczać w całości do kosztów uzyskania przychodów wydatki na nagrody w loterii promocyjnej oraz w programie lojalnościowym, natomiast wydatki poniesione na artykuły spożywcze przeznaczone na poczęstunek tylko do wysokości ograniczonej limitem określonym w art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że interpretacje co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nagrody dla sprzedawców oraz podatku od towarów i usług zostaną udzielone w odrębnych postanowieniach.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj