Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PP IV/443-135/05
z 23 listopada 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP IV/443-135/05
Data
2005.11.23
Autor
Urząd Skarbowy w Sosnowcu
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
nadwyżka podatku od towarów i usług
przerachowanie
Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość przerachowania kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc na poczet zobowiązań podatkowych?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu, stwierdza że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 20.08.2005 roku (wpływ do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 24.08.2005 roku), uzupełniony w dniu 24.10.2005r. i 21.11.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości przeksięgowania kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc na poczet podatku dochodowego podlegającego zapłacie w danym miesiącujest nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W dniu 24.08.2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek podatnika z dnia 20.08.2005r., uzupełniony w dniu 24.10.2005r. i 21.11.2001r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zapytanie podatnika dotyczy kwestii, czy istnieje możliwość przeksięgowania kwoty podatku do przeniesienia na następny miesiąc na poczet podatku dochodowego podlegającego zapłacie w danym miesiącu. W ocenie podatnika istnieje możliwość przeksięgowania kwoty podatku do przeniesienia na następny miesiąc na poczet podatku dochodowego. Tutejszy organ dokonuje oceny prawnej zaprezentowanego stanowiska jak niżej: Zgodnie z art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej za nadpłatę uważa się kwotę:
Stosownie do przepisu art. 76 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60) nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych... . Zgodnie z art. 76 a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60) zaliczenie nadpłaty na poczet zaległości podatkowych następuje z dniem:
Stosownie do przepisu art. 76b Ordynacji podatkowej przepis art. 76, 76a stosuje się odpowiednio do zwrotu podatku. Zaliczenie, o którym mowa w art. 76a § 2 pkt 1, następuje z dniem złożenia deklaracji wykazującej zwrot podatku. Pod pojęciem zwrotu podatku, zgodnie z art. 3 pkt 7 Ordynacji podatkowej, rozumie się zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, a także inne formy zwrotu podatku przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Z powyższych przepisów wynika, że nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej i w związku z tym nie podlega zaliczeniu na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych. Prawo do zwrotu bądź przerachowania kwoty różnicy podatku VAT powstanie z chwilą złożenia deklaracji podatkowej VAT-7, w której podatnik wykazuje kwotę do zwrotu na rachunek bankowy. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 ustawy – Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku–Białej: 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. W przypadku wniesienia zażalenia, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a – ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 roku, Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.), wniesione zażalenie winno zawierać znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.