Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-61/12/TJ
z 20 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-61/12/TJ
Data
2012.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zapłata, pobór i zwrot podatku --> Obowiązki podatników i płatników


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
płatnik


Istota interpretacji
Obowiązki płatnika.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązków płatnika.


Pismem z dnia 29 czerwca 2012 r., znak (…) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku, pouczając, że w przypadku nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie wniosek będzie podlegał rozpatrzeniu w zakresie dwóch zdarzeń przyszłych, w kolejności w nim przedstawionej, natomiast w pozostałej części pozostawiony zostanie bez rozpatrzenia. Wyznaczony prawem termin do uzupełnienia braków formalnych upłynął w dniu 10 lipca 2012 r. i w tym czasie Wnioskodawca nie dokonał uzupełnienia wniosku. Wobec powyższego, zgodnie z pouczeniem zawartym w wezwaniu, wniosek podlega rozpoznaniu w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług. Natomiast w pozostałym zakresie, w związku z brakami formalnymi uniemożliwiającymi merytoryczne rozpoznanie sprawy, pozostawiony został bez rozpatrzenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca – będący osobą fizyczną prowadzącą jednoosobowo działalność gospodarczą pod firmą „S.” („Operator") zamierza uruchomić portal internetowy, którego celem będzie pozyskiwanie od osób trzecich („Finansujący") środków finansowych przez podmioty zamierzające zrealizować określony projekt czy pomysł („Projektodawcy"), jednakże nie mające na to środków finansowych. Finansujący i Projektodawcy mogą być każdym podmiotem prawa cywilnego, prowadzącym lub nie prowadzącym działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie jedynie Operatorem portalu, za pośrednictwem którego Finansujący i Projektodawcy będą zawierali umowy sprzedaży towarów (świadczenia ekwiwalentne). Projektodawca będzie określał wysokość kwotową dofinansowania, które chciałby uzyskać oraz termin pozyskania dofinansowania. Finansujący będą mogli wpłacać dowolne kwoty na dany projekt. Wszelkie środki będą wpłacane na konto Operatora. W przypadku zebrania pożądanej przez Projektodawcę kwoty, środki będą zwalniane na rachunek Projektodawcy, po potrąceniu 5% zebranej kwoty jako zysku Operatora, zaś Finansujący otrzymają od Projektodawcy towar lub usługę, która będzie świadczeniem wzajemnym za wpłacane środki. Towary lub usługi będą z góry określone i podane do wiadomości na stronie portalu internetowego prowadzonego przez Operatora. W przypadku nie zebrania planowanej kwoty dofinansowania, wszystkie wpłaty zostaną zwrócone do Finansujących, bez dokonywania żadnych potrąceń. Podstawą funkcjonowania portalu internetowego Operatora ma być regulamin, który będzie regulował stosunki umowne pomiędzy Operatorem a Finansującymi i Projektodawcami. Z najważniejszych postanowień, które dotykają wątków opisanych w niniejszym wniosku, w regulaminie znajdą się postanowienia, zgodnie z którymi: (1) Operator portalu internetowego zastrzeże, że nie jest stroną w ramach stosunków zobowiązaniowych powstałych pomiędzy Projektodawcami i Finansującymi, a jedynie umożliwia za pomocą portalu internetowego finansowanie projektów Projektodawców, (2) Operator nie będzie ponosił odpowiedzialności za działania lub zaniechania Projektodawców w razie otrzymania środków finansowych na realizację danego projektu w związku z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i jest jedynie podmiotem pośredniczącym w przekazywaniu środków finansowych pomiędzy Projektodawcami a Finansującymi oraz (3) wykonanie usługi na rzecz Projektodawców następowało będzie w momencie zwolnienia zebranej kwoty (po potrąceniu 5% prowizji Operatora) na rachunek danego Projektodawcy.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych:


Czy Wnioskodawca w jakiekolwiek relacji, tj. w stosunku do Projektodawców czy też Finansujących, pełni rolę płatnika...


Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze art. 10 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie pełni on roli płatnika ani w stosunku do Finansujących ani w stosunku do Projektodawców. Jego rola jako operatora polega bowiem na umożliwieniu zawierania transakcji sprzedaży pomiędzy Finansującymi a Projektodawcami.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.

Z zacytowanego przepisu wynika, że wolą ustawodawcy na podatników podatku od czynności cywilnoprawnych nałożono obowiązek składania deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych według ustalonego wzoru oraz obliczenia i wpłacenia tego podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Obowiązki te podatnicy powinni wykonać bez wezwania organu podatkowego.

Powyższe wskazuje, że w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych zastosowano zasadę tzw. samoobliczania podatku przez podatników, natomiast wyjątkiem od tej zasady - wyraźnie zaakcentowanym w postanowieniach zacytowanego przepisu jest obliczenie podatku przez płatnika.

W myśl art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jednym z przepisów prawa podatkowego, o którym mowa w wyżej zacytowanym art. 8, nakładającym na określone podmioty obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku na rachunek właściwego organu podatkowego jest art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z jego treścią notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Z przepisu tego wynika, że w przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązki płatnika nałożone zostały wolą ustawodawcy wyłącznie na notariuszy dokonujących w formie aktu notarialnego czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika natomiast, że Wnioskodawca, będący osoba fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zamierza pośredniczyć za pomocą uruchomionego przez siebie portalu internetowego w pozyskiwaniu od osób trzecich – Finansujących – środków pieniężnych na rzecz Projektodawców – podmiotów zamierzających zrealizować określony ;projekt czy pomysł. Analiza powyższego, w kontekście zacytowanych przepisów skazuje, że na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku od czynności cywilnoprawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj