Interpretacja Urzędu Skarbowego w Chojnicach
PTU/443.1-0020/05
z 20 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PTU/443.1-0020/05
Data
2005.09.20



Autor
Urząd Skarbowy w Chojnicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zmniejszenie podatku należnego


Pytanie podatnika
Czy wobec uregulowania prawnego zawartego w art. 90 ust. 3 i 9 w związku ze skreśleniem od 1.06.2005r. ust. 7 w art. 90 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./ do ustalenia proporcji obrotu z tytułu czynności, w związku z ktorymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o część podatku naliczonego, należy przyjąć poza sprzedażą usług opodatkowanych, zwolnionych z podatku VAT również otrzymaną dotację z budżetu państwa przeznaczoną na funcjonowanie Stacji, a nie mającą bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług - art. 29 ust. 1 ustawy.?
Zdaniem podatnika dotacja budżetowa, którą otrzymuje Stacja na funkcjonowanie jednostki nie jest dotacją, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym nie podlega uwzględnieniu do ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 i 9 powyższej ustawy.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku XXX z dnia 31 lipca 2005 rok (data wpływu do Urzędu Skarbowego w Chojnicach 03.08.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ustalenia obrotu jaki należy uwzględnić przy wyliczaniu wskaźnika proporcji ( art.90 ust.2 ) przy odliczeniu podatku naliczonego od podatku należnego VAT,

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Chojnicach

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U z a s a d n i e n i e

XXX jest państwową jednostką organizacyjną Skarbu Państwa, której organem założycielskim jest Minister Zdrowia. Podatnik realizuje określone ustawą zadania z dziedziny ochrony zdrowia. Wykonywane czynności z tym związane nie należą do czynności cywilno-prawnych, a więc pozostających poza działaniem przepisów prawa podatkowego.

W zakresie możliwości ustawowych potwierdzonych decyzją Ministra Zdrowia podatnik prowadzi rachunek dochodów własnych. W ramach tych dochodów są świadczone usługi cywilno-prawne osobom fizycznym i prawnym oraz innym jednostkom organizacyjnym, z których część jest zwolniona z podatku VAT, a inne podlegają opodatkowaniu w wysokości 22%.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem czy wobec uregulowania prawnego zawartego w art.90 ust. 3 i 9 w związku ze skreśleniem od 01 czerwca 2005 roku ust. 7 w art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2005r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) do ustalenia proporcji obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o część podatku naliczonego, należy przyjąć poza sprzedażą usług opodatkowanych, zwolnionych z podatku VAT również otrzymaną dotację z budżetu państwa przeznaczoną na funkcjonowanie Stacji, a nie mającą bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług – art.29 ust. 1 ustawy.

Zdaniem podatnika dotacja budżetowa, którą otrzymuje Stacja na funkcjonowanie jednostki nie jest dotacją, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i w związku z tym nie podlega uwzględnieniu do ustalenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 i 9 powyższej ustawy.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik dokonuje czynności opodatkowanych oraz zwolnionych od podatku. Podatnik w swojej działalności dążyć powinien do przypisania konkretnych wydatków i towarzyszących im kwot podatku naliczonego do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Przy jednoczesnej sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku, może istnieć kategoria zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży. Tak więc zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 z późniejszymi zmianami), jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust.10. Ponadto, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo – art.90 ust. 3 wyżej cytowanej ustawy. Proporcję, o której mowa, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Jednocześnie w myśl art. 90 ust.5 do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, a ust. 6 wskazuje, iż do obrotu, o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych usług, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu ( może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Aby tak jednak było takie dofinansowanie musi być bezpośrednio związane z dostawą lub świadczeniem usług ( dotacja przedmiotowa).

Otrzymanie dotacji, subwencji czy innej dopłaty o podobnym charakterze może ewentualnie skutkować obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku VAT, lecz co istotne wyłącznie w trybie przewidzianym w ramach art. 29 ust. 1, tj. wówczas gdy dotacja związana jest bezpośrednio z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

W związku z nowelizacją ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami) i wykreśleniem od 01 czerwca 2005 roku przepisu art.90 ust. 7 , otrzymane dotacje lub subwencje niewpływające na podstawę opodatkowania VAT nie będą też miały wpływu na zakres odliczenia podatku naliczonego. Uchylenie ust.7 w art.90 wyeliminowało konieczność uwzględniania w mianowniku proporcji, przy obrotach uzyskanych z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, kwot dotacji, subwencji nieopodatkowanych ( innych niż określone w art. 29 ust.1 ustawy o VAT). Zatem , przy obliczaniu proporcji nie uwzględnia się ( w mianowniku) otrzymanych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie dotacje otrzymane zostały przez podatnika z budżetu państwa na funkcjonowanie Stacji, a więc nie są związane z działalnością gospodarczą podatnika. W związku z powyższym, przy tak przedstawionym stanie faktycznym przez wnioskodawcę, podatnik nie uwzględnia otrzymanych dotacji ustalając obrót do celów wyliczenia wskaźnika proporcji na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj