Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łukowie
PD-415/30/2005
z 14 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/30/2005
Data
2005.11.14



Autor
Urząd Skarbowy w Łukowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
rolnik ryczałtowy
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy podatek od towarów i usług VAT naliczony z faktur VAT RR, niepodlegający odliczeniu od podatku VAT należnego z powodu przekroczenia terminu 14 dni do zapłaty należności wynikających z tych faktur, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.


W dniu 26 października 2005r. zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w Pana indywidulanej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W złożonym wniosku prosi Pan o wyjaśnienie, czy podatek od towarów i usług VAT naliczony z faktur VAT RR, niepodlegający odliczeniu od podatku VAT należnego z powodu przekroczenia terminu 14 dni do zapłaty należności wynikających z tych faktur, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Przedstawiając stan faktyczny wyjaśnia Pan, iż prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowej sprzedaży zwierząt, nabywanych od rolników ryczałtowych, którym wystawia Pan faktury VAT RR. Rozlicza Pan podatek od towarów i usług VAT, a w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest Pan podatnikiem opodatkowanym na ogólnych zasadach.

W złożonym wniosku sformułował Pan własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż naliczony podatek z faktur VAT RR, niezapłaconych w terminie, jest kosztem uzyskania przychodów.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie wyjaśnia, co następuje:

Podatnik nabywający od rolników ryczałtowych ich produkty rolne (w omawianym przypadku zwierzęta), zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, na nabywane produkty wystawia faktury VAT RR, w których określony jest 5 - cio procentowy zryczałtowany zwrot podatku VAT. Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych podatek naliczony do odliczenia od podatku należnego, pod warunkiem, że spełnione zostaną ustawowe dyspozycje.

I tak, stosownie do regulacji zawartych w art. 116 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r., Nr 54, poz.535 ze zm.), zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust.2 tejże ustawy, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną,
2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowanego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności,
3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że nabywca produktów rolnych ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych, jeżeli spełni warunki określone wyżej podanymi przepisami.

Nie spełniając powyższych warunków, nabywcy produktów rolnych nie przysługuje prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000r., Nr 14, poz.176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast w myśl art. 23 ust.1 pkt 43 lit. a) powołanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:
- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji kiedy podatnikowi nie przysługuje prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych, poprzez niedopełnienie obowiązków wynikających z przepisów ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (np. poprzez niespełnienie warunku terminowej zapłaty należności z faktury VAT RR), to nieodliczony VAT stanowi koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.).

W świetle wyżej przytoczonych przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie stwierdza, że stanowisko Pana w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj