Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PD-1/415/9/05/IJ
z 7 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/415/9/05/IJ
Data
2005.06.07



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
W jaki sposób podatnik prowadzący działalność gospodarczą - usługi w zakresie edukacji w oparciu o ustawę o systemie oświaty, korzystający ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 36) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - powinien poprawnie wypełniać formularze PIT-5 i PIT-36 - za rok 2004 (PIT-36) i za rok 2005 (PIT-5, PIT-36), które nie przewidują możliwości wykazania dochodu zwolnionego?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 6), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15.03.2005 r., złożonego w tut. organie podatkowym w dniu 16.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 36) ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, uzupełnionego w dniu 02.06.2005 r.- stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż prowadząc działalność gospodarczą - usługi w zakresie edukacji w oparciu o ustawę o systemie oświaty, korzysta ze zwolnienia dochodu od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 36) ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem, w jaki sposób należy poprawnie wypełniać formularze PIT-5 i PIT-36 - za rok 2004 (PIT-36) i za rok 2005 (PIT#8209;5, PIT-36), które nie przewidują możliwości wykazania takiego dochodu?

W/wym. przedstawiając własne stanowisko w sprawie uważa, iż "w zeznaniu co miesięcznym (PIT-5) i rocznym (PIT-36)" należy wykazać przychód pomniejszony o kwotę dochodu zwolnionego.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony w niniejszej sprawie, jak również obowiązujący w 2004 r. i w 2005 r. stan prawny, tutejszy organ podatkowy udziela następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. i 2005 r. opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Artykuł 21 w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi katalog zwolnień dochodów, które na mocy ustawy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36) w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

Z kolei art. 21 ust. 7 stanowi, że za wydatki o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się:
1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,
2. wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

W związku z powyższym, uzyskiwany przez Podatnika dochód z tytułu prowadzenia szkół niepublicznych w części wydatkowanej na w/wym. cele będzie zwolniony od podatku dochodowego, pozostały zaś dochód będzie podlegał opodatkowaniu.
Zatem, aby skorzystać z tego zwolnienia podatnik powinien na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg ustalić dochód, to znaczy nadwyżkę przychodów nad kosztami ich uzyskania, ponieść określony wydatek na cele szkoły i tak obliczony dochód pomniejszyć o dokonany wydatek albo w roku podatkowym, czyli w roku jego poniesienia, albo w roku następnym.

W związku z faktem, że dochodów zwolnionych nie opodatkowuje się, nie należy ich również wykazywać w zeznaniu podatkowym o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w roku podatkowym, jak również w rozliczeniach miesięcznych, tj. w deklaracjach na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy PIT-5. Należy dodać, iż druki tych formularzy - nie przewidują takiej sytuacji.
W wyżej wymienionych formularzach wykazuje się jedynie dochód korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63 a) w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to znaczy uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz dochód zwolniony od podatku na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 20 października 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.).
Pozostałe przychody (dochody) korzystające ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wykazuje się zarówno w miesięcznych deklaracjach PIT-5 jak i w zeznaniu podatkowym.

Z uwagi na fakt, iż formularze podatkowe PIT-5 i PIT-36 nie zawierają w swojej konstrukcji rubryki, w której można byłoby ująć kwotę dochodu zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 36) w/wym. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zajęte przez Podatnika w przedmiotowej sprawie stanowisko można uznać za słuszne.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 w/wym. ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie. Stosownie do art. 236 § 1 powyższej ustawy zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj