Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
P-I/423/36/IK/05
z 14 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-I/423/36/IK/05
Data
2005.07.14



Autor
Podlaski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
koszt
przychód
reklama
reklama publiczna


Pytanie podatnika
Czy ponoszone wydatki reklamowo - promocyjne, które w Spółce A zakwalifikowano do kosztów reklamy limitowanej należy w całości zaliczyć do limitu 0,25% wartości przychodów, czy tylko tą część, która nie zostanie zrefundowana przez Spółkę X?


Pismem z 18 kwietnia 2005 r., uzupełnionym 07.06.2005 r., Spółka A zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Zgodnie z podpisaną umową ze Spółką X , Spółka A jako autoryzowany przedstawiciel ma obowiązek przeprowadzać różnego rodzaju akcje promocyjno – reklamowe. Akcje te są przeprowadzane przez autoryzowanego przedstawiciela jakim jest Spółka A, a także przez inne podmioty gospodarcze, które są autoryzowanymi agentami Spółki A.

Akcje promocyjno – reklamowe są przeprowadzane w środkach masowego przekazu, jako reklama radiowa, telewizyjna, prasowa, kolportaż ulotek, plakatów, bilbordów itp. oraz w pozostałych formach aktywności promocyjno – reklamowych, poprzez rozdawanie gadżetów, organizowanie konkursów z nagrodami itp.Cześć ponoszonych w ten sposób wydatków jest kwalifikowana jako koszty reklamy nielimitowanej, a część wydatków zaliczana jest do kosztów reklamy limitowanej.

Przeprowadzane akcje promocyjno – reklamowe muszą spełniać szereg warunków ustalonych przez Spółkę X z o.o. Jeśli akcje promocyjno – reklamowe są przeprowadzane zgodnie z procedurą, część kosztów jest refundowana na jej rzecz.

Rozliczenia następują w ten sposób, że agenci wystawiają na Spółkę f-ry VAT z treścią: „koszty reklamy” przesyłając kserokopie dokumentów potwierdzających poniesione koszty.

Spółka A wystawia fakturę VAT na Spółkę X z o.o. dotyczącą poniesionych wydatków promocyjno – reklamowych przez Spółkę A oraz przez swoich agentów z treścią: „premia za wymagane aktywności promocyjno - reklamowe” (taką treść wskazuje Spółka X z o.o.) załączając kserokopie dokumentów Spółki A oraz swoich agentów.

Pismem z 07.06.2005 r. Spółka A dodatkowo wyjaśniała, iż wszelkiego rodzaju akcje promocyjne są ustalane każdorazowo w zależności od potrzeb przeprowadzania takiej akcji, stąd też brak jest określonego z góry schematu i podpisania na tą okoliczność umowy. Wraz z pismem tym Spółka przesłała w załączeniu również:
– wyciąg z umowy agencyjnej ze Spółką X z o. o. wraz z załącznikiem dotyczącym procedury partycypacji w kosztach reklamy i promocji,
– informacje przekazywane przez Spółkę A do autoryzowanych agentów dotyczące rozliczenia działań promocyjnych,
– przykładowe wytyczne otrzymane z Spółki X z o.o. oraz ustalenia Spółki A dotyczące akcji promocyjnej okolicznościowej- walentynkowej.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka A wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy ponoszone wydatki reklamowo - promocyjne, które w Spółce A zakwalifikowano do kosztów reklamy limitowanej należy w całości zaliczyć do limitu 0,25% wartości przychodów, czy tylko tą część, która nie zostanie zrefundowana przez Spółkę X.

Według stanowiska Spółki A wydatki ponoszone przez każdy podmiot w swoim imieniu w całości winien kwalifikować, w zależności od formy reklamy, w swoich księgach do kosztów reklamy limitowanej i kosztów reklamy nielimitowanej.

Kwota wydatków zrefundowana Spółce A przez Spółkę X z o.o. nie powinna obniżać kwoty wydatków zakwalifikowanych do kosztów reklamy limitowanej.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000, poz. 654 z późn. zm.)kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W rachunku kosztów podatnik może uwzględnić tylko te koszty, które służą jego przychodom.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka A, jako autoryzowany przedstawiciel, na podstawie zawartej umowy z Spółką X z o.o. obowiązana jest do ponoszenia wydatków z tytułu akcji promocyjno-reklamowych.

W myśl postanowień art. 16 ust. 1 pkt 28 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Skoro nakłady poniesione na organizację akcji promocyjno-reklamowych mają na celu zwiększenie obrotów Spółki A, zatem poniesione wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu. Jednakże wydatki promocyno-reklmowe, poniesione przez Spółkę, mające charakter reklamy niepublicznej mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów do wysokości limitu 0,25 % przychodów.

Fakt dokonania refundacji przez Spółkę X z o. o. kosztów poniesionych przez Spółkę nie ma wpływu na kwalifikację wydatków do kosztów uzyskania przychodów dokonaną pierwotnie (w momencie poniesienia wydatku), bowiem refundacja dotyczy wydatków Spółki a nie wydatków ponoszonych za innego podatnika. Jeżeli Spółka A ponosiłaby koszty na rzecz innego podatnika to oczywistym byłoby, że wydatki te nie mogłyby się znaleźć w rachunku kosztów Spółki A.

Refundacja wydatków Spółki A, jak stanowi art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi przychód podatkowy w sytuacji, gdy zwrócone wydatki zaliczono do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli zwrócone wydatki dotyczą kosztów nie zaliczonych uprzednio do kosztów uzyskania przychodu – wówczas otrzymane kwoty nie stanowią przychodu podatkowego.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji.

Stosownie do art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj