Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wolsztynie
ZD-G/415-7/05, ZD-G/415-8/05
z 11 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZD-G/415-7/05, ZD-G/415-8/05
Data
2005.08.11



Autor
Urząd Skarbowy w Wolsztynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
dokumentacja księgowa
próbka towaru
reklama publiczna
wydanie towarów


Pytanie podatnika
Czy wartość towaru, przeznaczonego na podstawie dokumentu wydania zewnętrznego (WZ) na degustacje, można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności ograniczania limitem stanowiącym 0,25% przychodu?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U z 2005r., Nr 8, poz. 60, ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wolsztynie postanawia uznać za prawidłowe stanowisko Pana M., zawarte we wniosku z dn. 19 lipca 2005r., w którym podatnik stwierdził, że wartość towaru, przeznaczonego na podstawie dokumentu wydania zewnętrznego (WZ) na degustacje, można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności ograniczania limitem stanowiącym 0,25% przychodu.

U Z A S A D N I E N I E

W dn. 19 lipca 2005r. do Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Pana M. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik stwierdził w swoim piśmie, że jego firma produkuje wyroby alkoholowe, wprowadzając często do obrotu nowy asortyment. Chcąc zapoznać kontrahentów oraz potencjalnych konsumentów z nowymi i będącymi już w ofercie wyrobami firma organizuje akcje promocyjne, polegające na dodawaniu do zakupionej partii towaru pewnej ilości towaru z przeznaczeniem na degustacje. Towar ten jest wydawany na podstawie wydanie zewnętrznego (WZ), które jest potwierdzone podpisem klienta o odbiorze wymienionej partii towaru i nie jest uwzględniany na fakturze. Podatnik przytacza art. 23 ust. 1 pkt 23, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy, w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Zdaniem Wnioskodawcy degustacje prowadzone w siedzibach, hurtowniach, sklepach kontrahentów noszą znamiona reklamy publicznej, tj. dostępnej dla każdego i trudno jest ustalić, kto z niej personalnie skorzystał, więc nie powinien ograniczać limitem wydanych towarów na degustacje. Podatnik stoi na stanowisku, że potwierdzenie podpisem odbiorcy dokumentu WZ z dopiskiem reklama-degustacje jest wystarczającym dowodem na to, że kontrahent odebrał towar, przeznaczony na degustacje.

Tutejszy organ podatkowy informuje, że stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dn. 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176, ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty, poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów, wymienionych w art. 23. Z powyższego unormowania wynika, że:

- musi istnieć bezpośredni (lub pośredni) związek przyczynowy między poniesionym przez podatnika wydatkiem a osiągniętym przez niego przychodem lub przynajmniej realnie zakładaną możliwością uzyskania wymiernego przychodu w wyniku poniesienia tego wydatku;

- koszt nie może być wymieniony w katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 23 ust. 1 ww. ustawy.

Oprócz wyżej wymienionych warunków, aby odliczyć koszty od przychodów przy ustalaniu dochodów do opodatkowania, koszty te muszą spełniać kryterium formalne, a więc zostać prawidłowo udokumentowane.

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja wyrobów alkoholowych. Nie ulega wątpliwości, że przekazywanie próbek umożliwia rozpowszechnienie informacji o wyrobach, wpływa więc na kształtowanie popytu poprzez: poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, zwiększenie u klientów skłonności do zakupu i zachęcenie ich do nabywania towarów od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego. Koszty związane z przekazywaniem próbek ponoszone są w celu zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych odbiorców, są więc niewątpliwie związane z przychodem Spółki, a co za tym idzie, można je zaliczyć zgodnie z art. 22 ust. ww. ustawy do kosztów uzyskania przychodów. W opinii tutejszego organu podatkowego w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym nie będzie miało zastosowania ograniczenie, wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 nie zawiera definicji reklamy, ani nie wyjaśnia, kiedy reklama ma charakter publiczny, a kiedy niepubliczny. Natomiast w orzecznictwie sądowym prezentowany jest pogląd, że wszelkie formy promocji firmy, kierowane do anonimowego kręgu potencjalnych konsumentów, które są ogólnie dostępne, zalicza się do reklamy prowadzonej publicznie. Zgodnie z wyjaśnieniem Podatnika degustacje prowadzone w siedzibach, hurtowniach, sklepach kontrahentów są dostępne dla każdego i trudno jest ustalić, kto z nich personalnie skorzystał. Wnioskodawca nie ma więc wpływu na to, kto stanie się uczestnikiem prowadzonych działań promocyjnych. W konsekwencji wartość towaru, przeznaczonego na degustacje, może być przez Podatnika w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, bez konieczności przestrzegania limitu, stanowiącego 0,25% przychodu.

Aby możliwe było zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest jego faktyczne poniesienie oraz udokumentowanie tego faktu. Wymóg udokumentowania można wywieść z analizy art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany przepis wskazuje, że podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy.

W art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług z dn. 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535, ze zm.) ustawodawca zdefiniował pojęcie próbki, przez które rozumie się niewielką ilość towaru, reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość i wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeśli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast w myśl ust. 3 tego artykułu przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Z powyższego wynika, że nieodpłatne wydawanie własnych wyrobów do degustacji, które będą spełniały definicję próbki, zawartą w art. 7 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, wyłączone jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zatem nie wymaga udokumentowania fakturą wewnętrzną. Wydając towar na cele reklamowe jednostka powinna udokumentować ten fakt wewnętrznym dowodem księgowym, np. dowodem Wz.

W przypadku gdy jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, ewidencja księgowa wydania wyrobu z magazynu jako próbki może przebiegać następująco:

- Wn konto 55 "Koszty zarządu",

- Ma konto 60 "produkty gotowe i półprodukty".

Wydanie próbek ponadto powinno spełniać wymagania rozdziału 2 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2002r., Nr 76, poz. 694, ze zm), zwłaszcza postanowień art. 20 i 21 tej ustawy, które określają, jakie wymogi powinien spełniać dokument księgowy, będący podstawą zapisów w księgach rachunkowych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o rachunkowości poprawnie wystawiony dowód księgowy powinien zawierać co najmniej:

1) określenie rodzaju dowodu i jego numeru identyfikacyjnego,

2) określenie stron (nazwy, adresy) dokonujących operacji gospodarczej,

3) opis operacji oraz jej wartość, jeżeli to możliwe, określoną także w jednostkach naturalnych,

4) datę dokonania operacji, a gdy dowód został sporządzony pod inną datą - także datę sporządzenia dowodu,

5) podpis wystawcy dowodu oraz osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów,

6) stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

P O U C Z E N I E

Powyższa interpretacja została wydana w oparciu o stan faktyczny, przedstawiony we wniosku Podatnika oraz stan prawny, obowiązujący w dniu jej wydania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj