Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
US.V/436-12/05
z 29 sierpnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.V/436-12/05
Data
2005.08.29



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zapłata, pobór i zwrot podatku --> Zwrot podatku


Słowa kluczowe
strony umowy
zwrot podatku


Pytanie podatnika
Która ze stron czynności cywilnoprawnej powinna wystąpić o zwrot wpłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku nieważności umowy pożyczki?


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11 lipca 2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 21 lipca 2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie która ze stron czynności cywilnoprawnej powinna zwrócić się o zwrot podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku nieważności umowy - uznaje stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 09 lipca 2005 r. uzupełnionym w dniu 21 lipca 2005 r. zwróciła się Pani do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie, która ze stron czynności cywilnoprawnej powinna wystąpić o zwrot wpłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku nieważności umowy pożyczki.

W Pani przekonaniu zwrotu podatku może dochodzić jednostka dokonująca jego wpłaty.

W świetle art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. "b" ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. nr 41, poz. 399 ze zm.) umowy pożyczki podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 3 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (...) i w myśl art. 4 pkt 1 ustawy ciąży na stronach czynności cywilnoprawnych. Natomiast obowiązek zapłaty tego podatku, zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, ciąży solidarnie na osobach fizycznych, osobach prawnych i jednostkach organizacyjnych, niemających osobowości prawnej będących stronami czynności cywilnoprawnej (...).

Podatnicy, jak wynika z brzmienia art. 10 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika.

Zwrot pobranego podatku od czynności cywilnoprawnych następuje wyłącznie w sytuacjach określonych w art. 11 analizowanej ustawy. W myśl tego przepisu podatek podlega zwrotowi jeżeli:
1) uchylone zostały skutki prawne oświadczenia woli (nieważność względna);
2) nie spełnił się warunek zawieszający, od którego uzależniono wykonanie czynności cywilnoprawnej.

Tryb postępowania w sprawie zwrotu podatku określa § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 grudnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. nr 108, poz. 1153 ze zm.), który reguluje, iż wszczęcie postępowania w sprawie zwrotu podatku może nastąpić zarówno z urzędu, jak i na wniosek podatnika, że zwrot podatku następuje w drodze decyzji po przeprowadzeniu postępowania i ustaleniu, że zachodzą przesłanki określone w art. 11 ust.1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, że w decyzji powinna być określona wysokość podatku podlegającego zwrotowi. Ponadto reguluje, że w przypadku kiedy obowiązek zapłaty podatku ciąży solidarnie na osobach lub jednostkach określonych w art. 5 ust. 1 ustawy, zwrot podatku następuje na rzecz jednej z osób (jednostek) solidarnie zobowiązanych do zapłaty, z równoczesnym powiadomieniem pozostałych osób (jednostek) o dokonanym zwrocie. Z powołanego § 7 ww. rozporządzenia wynika też, że zwrotu podatku dokonuje organ podatkowy, na którego obszarze działania położona jest gmina, której podatek stanowił dochód.

Mając na uwadze wymienione wyżej przepisy, organ podatkowy nie podziela Pani stanowiska, że o zwrot podatku w przypadku nieważności umowy pożyczki może wystąpić tylko jednostka dokonująca wpłaty. Stanowisko to jest bowiem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja stosownie do art.14 "b" § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika (...). Jest natomiast w myśl art. 14 "b" § 2 tej ustawy wiążąca dla organów podatkowych i organu kontroli skarbowej, właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z zapisem art. 222 wyżej cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa, winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Strona wnosząca zażalenie, stosownie do treści art. 169 § 2 Ordynacji podatkowej winna uiścić z góry opłatę skarbową, w kwocie 5,- zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa o opłacie skarbowej j.t. Dz. U. z 2004 r. nr 253, poz. 2532 ze zm.).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj