Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-32/12/MZ
z 14 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-32/12/MZ
Data
2012.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Przedmiot podatku


Słowa kluczowe
darowizna
gospodarstwo rolne
grunty rolne
nieruchomości
obowiązek podatkowy
udział
umowa darowizny
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy z tytułu darowizny udziału w nieruchomości, dokonanego na rzecz Wnioskodawcy przez osobę z nim nie spokrewnioną i zaliczoną do III grupy podatkowej, Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 31 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 04 i 30 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania darowizny udziału w nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek z dnia 16 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania darowizny udziału w nieruchomości.

Wniosek ten wpłynął do Ministerstwa Finansów w dniu 20 stycznia 2012 r. i został przesłany do tut. Biura za pismem Ministerstwa Finansów z dnia 25 stycznia 2012 r. celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismami z dnia 22 marca

2012 r. i 18 kwietnia 2012 r. znak: IBPB II/1/436-32/12/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 04 i 30 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku, po jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest współwłaścicielem w #188; części gospodarstwa rolnego położonego w R., tj. współwłaścicielem w #188; części niezabudowanej działki nr 510 o powierzchni 1,24 ha, położonej w R. oraz współwłaścicielem w #189; części niezabudowanej działki nr 942 o powierzchni 0,34 ha, położonej w J. (posiada jedynie udział w ww. działkach). Pozostałe części ww. nieruchomości stanowią własność Pani X i wchodzą w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Wnioskodawca ma otrzymać od Pani X w darowiźnie #189; części niezabudowanej działki nr 585 o powierzchni 0,22 ha, położonej w Z., przy czym darowizna miałaby wartość 110.000 zł. Działka nr 585 o powierzchni 0,22 ha, której #189; część ma być przedmiotem darowizny, wchodzi w skład tego samego gospodarstwa rolnego Pani X w rozumieniu powyższej ustawy i po jej dokonaniu w dalszym ciągu będzie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego darczyńcy. Całość powyższych nieruchomości opodatkowana jest podatkiem rolnym, podobnie jak działka nr 584 o powierzchni 0,65 ha w Z. i nieruchomości o powierzchni 1,56 ha, położone w Ż, również wchodzące w skład gospodarstwa rolnego Pani X (darczyńcy).

Zarówno Wnioskodawca, jak i darczyńca są podatnikami podatku rolnego.

Darowizna zostanie dokonana w drodze aktu notarialnego. Pani X jest dla Wnioskodawcy osobą obcą i zalicza się do III grupy podatkowej. Byłaby to od niej na rzecz Wnioskodawcy druga darowizna; pierwsza o wartości 4.000 zł miała miejsce w 2010 r. i dotyczyła udziału w #188; części w działce nr 510.

Wnioskodawca wskazał, iż działki wyżej opisane w dalszym ciągu będą stanowić gospodarstwo rolne.

Powyższe gospodarstwo Wnioskodawca będzie prowadzić przez okres co najmniej 5 lat. Nieruchomości te są niezabudowane.

Reasumując, Wnioskodawca wskazał, że udział w nieruchomości w chwili nabycia w rozumieniu ww. ustawy o podatku rolnym będzie stanowić część gospodarstwa rolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może skorzystać z ulgi podatkowej z art. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn...

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec planowanej darowizny #189; części działki nr 585 wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, spełnia on wymogi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn i będzie prowadził niniejsze gospodarstwo przez okres co najmniej 5 lat, dlatego Wnioskodawca uważa, że notariusz nie powinien pobrać podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – tytułem m.in. darowizny.

W myśl art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. N. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Celem darowizny jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Może ona polegać zarówno na przesunięciu do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych formach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego – do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów.

Umowa darowizny ma charakter umowy jednostronnie zobowiązującej (konsensualnej), której treścią jest złożenie przez darczyńcę oświadczenia woli poprzez zobowiązanie się do świadczenia pod tytułem darmym. Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony umowy. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron (art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego), np. akt notarialny przy darowiźnie nieruchomości.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł, jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie - art. 9 ust. 2 zdanie pierwsze cyt. ustawy.

W myśl art. 14 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Stosownie do art. 14 ust. 3 ww. ustawy do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III - innych nabywców, tj. dalszą rodzinę od ww. oraz osoby w ogóle ze sobą niespokrewnione.

Jednakże stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chowu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców
    - pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Kwestie spełnienia warunków zwolnienia określonego ww. przepisem należy każdorazowo oceniać w odniesieniu do przepisów o podatku rolnym. Należy zatem stwierdzić, że przy zachowaniu warunku prowadzenia gospodarstwa rolnego przez okres 5 lat, zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli przedmiotem umowy darowizny jest:

  • nieruchomość stanowiąca gospodarstwo rolne (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym), niezależnie od stanu posiadania nabywcy,
  • udział (ułamkowy) w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym),
  • nieruchomość o pow. poniżej 1 ha (mająca charakter użytków rolnych albo gruntów zadrzewionych lub zakrzewionych na użytkach rolnych), która wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Przy czym nie podlega zwolnieniu nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości o powierzchni poniżej 1 ha fizycznego lub przeliczeniowego, jeżeli nabywca nie jest właścicielem lub współwłaścicielem gospodarstwa rolnego (także wtedy, gdy wskutek połączenia nabyta nieruchomość z inną nieruchomością nabywcy utworzy gospodarstwo rolne).

Przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie definiują pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tej kwestii w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 do przepisów ustawy z dnia 15 listopada

1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 wymienionej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada jedynie ułamkowe udziały w dwóch niezabudowanych nieruchomościach - udział w #188; części w działce nr 510, położonej w R., zajmującej powierzchnię 1,24 ha oraz udział w #189; części w działce nr 942 położonej w J., zajmującej powierzchnię 0,34 ha. Pozostałe części ww. nieruchomości stanowią własność Pani X i wchodzą w skład jej gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Pani X zamierza przekazać na rzecz Wnioskodawcy w drodze darowizny, dokonanej w formie aktu notarialnego, udział w #189; części z należącej do niej niezabudowanej działki nr 585 o powierzchni 0,22 ha, położonej w Z.; darowizna miałaby wartość 110.000 zł. Działka nr 585, której #189; część ma być przedmiotem darowizny, wchodzi w skład tego samego gospodarstwa rolnego w rozumieniu powyższej ustawy. Pani X jest dla Wnioskodawcy osobą obcą i zalicza się do III grupy podatkowej. Wnioskodawca otrzymał już od Pani X jedną darowiznę - w 2010 r. udział w #188; części w działce nr 510, o wartości 4.000 zł. Wnioskodawca będzie prowadzić swoje gospodarstwo przez okres co najmniej 5 lat. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż jest w #188; części współwłaścicielem gospodarstwa rolnego położonego w R., tj. jest współwłaścicielem w #188; części działki niezabudowanej o powierzchni 1,24 ha.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż o ile w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca istotnie jest współwłaścicielem nieruchomości nr 510 o powierzchni 1,24 ha, położonej w R., stanowiącej gospodarstwo rolne (posiada udział w #188; części tej nieruchomości) i tym samym jest on również współwłaścicielem gospodarstwa rolnego, i nabywany przez Wnioskodawcę w drodze umowy darowizny udział w #189; części działki nr 585 o powierzchni 0,22 ha, położonej w Z. jest – jak twierdzi Wnioskodawca – częścią gospodarstwa rolnego i istotnie wejdzie w skład gospodarstwa rolnego, którego Wnioskodawca jest współwłaścicielem a zarazem to gospodarstwo rolne istotnie będzie prowadzone również przez Wnioskodawcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia udziału, to zostaną spełnione przesłanki warunkujące zwolnienie z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn, określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. W takiej sytuacji, nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowego udziału w nieruchomości będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn wskazanego w powyższym przepisie.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny (weryfikacji) dokumentów; jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Powyższe oznacza, że organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach zdarzenia przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeżeli zdarzenie przedstawione we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

– Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach

– art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj