Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423- 21/05/AW
z 1 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423- 21/05/AW
Data
2005.03.01



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
abonament radiowo-telewizyjny
dotacja
przychód
telewizja
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego otrzymane wpływy abonamentowe nie należy traktować jako dotacji pozabudżetowych na pokrycie kosztów inwestycji a w konsekwencji zaliczyć otrzymane dotacje do przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 w związku z art.14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 – tekst jednolity) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 07.01.2005r. (data wpływu do tutejszego Urzędu Skarbowego 07.01.2005r.)

Postanawia

uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka XXX S.A. zawiązana jest w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów I,II, TV YYY oraz regionalnych programów telewizyjnych. Zgodnie z art.31 ustawy z dnia 29 grudnia 1992r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34 z późn. zm.) przychodami Spółki są m.in. wpływy z tytułu: opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę w ich uiszczaniu oraz kar za używanie nie zarejestrowanych odbiorników telewizyjnych.Zdaniem Spółki w przypadku opłat abonamentowych nie występuje bezpośredni związek między dotacją (wynagrodzeniem) a świadczeniem usług przez XXX. Opłaty abonamentowe nie stanowią części wynagrodzenia za świadczone przez Spółkę usługi lecz dopłatę przeznaczoną na pokrycie kosztów ponoszonych przez XXX w związku z realizacją zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych.

W związku z powyższym Spółka pyta:

Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego otrzymane wpływy abonamentowe nie należy traktować jako dotacji pozabudżetowych na pokrycie kosztów inwestycji a w konsekwencji zaliczyć otrzymane dotacje do przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych...

Naczelnik Drugiego MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje co następuje:

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 29.09.2004r. K 2/03 OTK-A2004/8/83 stanowi, iż art. 6 ust. 2 pkt. 6 ustawy o radiofonii i telewizji w zakresie w jakim ustanawia kompetencję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji do określania opłat abonamentowych, jest niezgodny z art. 217 oraz jest zgodny z art. 213 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.Natomiast art. 48 ust. 3 w/w ustawy, który stanowi m.in., iż Krajowa Rada określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty abonamentowej za używanie odbiornika radiofonicznego oraz opłaty abonamentowej za używanie odbiornika telewizyjnego (…) jest niezgodny z art. 92 ust. 1 i art. 217 oraz jest zgodny z art. 213 ust. 1 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej.

Z kolei art. 217 Konstytucji RP stanowi, iż: nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy. W chwili obecnej w zakresie ustalania opłat abonamentowych obowiązuje rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 27.06.1996r. (Dz.U. z 1996r. Nr 82, poz. 383 w sprawie opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.

Zdaniem Naczelnika Drugiego MUS powyższy wyrok nie wpływa na kwalifikację podatkową wpływów z tytułu opłat abonamentowych.

Zgodnie bowiem z art. 31 w/w ustawy o KRRiT przychodami Spółek o których mowa w art. 26 ust. 2 i 3 tj. m.in. XXX S.A. są wpływy pochodzące z opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę w ich uiszczaniu oraz kar za używanie niezarejestrowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, z zastrzeżeniem przepisu art. 50 ust. 1.

Natomiast pojęcie przychodu, z którego dochód podlega opodatkowaniu jest określone w art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z ust. 1 pkt. 1 wspomnianego przepisu przychodami takimi są otrzymane pieniądze. W związku z powyższym kwoty z tytułu opłat abonamentowych przekazywane przez KRRiTV spółkom publicznej radiofonii i telewizji są przychodem tych spółek w dacie otrzymania.

Dodać przy tym należy, że z istoty opłat abonamentowych wynika, iż są one wnoszone z tytułu samego faktu posiadania odbiornika, nie zaś z korzystania z programów, których emitentami są spółki publicznej radiofonii i telewizji, tj. z tytułu świadczenia usług przez te spółki co wynika z art. 48 ustawy o radiofonii i telewizji. Nie stanowią one zatem wynagrodzenia za świadczone przez Spółkę usługi, gdyż zgodnie z art. 48 ust. 1 w/w ustawy opłaty abonamentowe pobiera się za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych.

Jeżeli chodzi o traktowanie opłat abonamentowych jako dotacji pozabudżetowych czy też dopłat przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przez XXX S.A. w związku z realizacją zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych należy zauważyć, iż stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art.16a – 16m.

W związku z powyższym, w sytuacji otrzymania przez spółki publicznej radiofonii i telewizji (XXX S.A.), na wyżej wymienione cele, subwencji od KRRiTV, także pochodzącej z tytułu wpływów abonamentowych, kwota subwencji podlega zwolnieniu od podatku dochodowego z mocy samego prawa.

Należy w tym przypadku jednak pamiętać o wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy ograniczeniach w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych w omawiany sposób.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanowił jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie zawierające interpretację służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj