Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB1/423/10/03/KW
z 24 czerwca 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PB1/423/10/03/KW
Data
2003.06.24



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
reklama
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z akcją promocyjną skierowaną do partnerów handlowych stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodów?


Urząd Skarbowy Kraków-Sródmieście w odpowiedzi na pismo Spółki znak: (...) z dnia 16.04.2003 r.(data wpływu do Urzędu: 28.04.2003 r.) w sprawie oceny skutków podatkowych dotyczących wydatków związanych z prowadzoną akcją promocyjną (...) działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) przekazuje poniższe informacje:

Zgodnie z postanowieniami zawartymi art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. A zatem przy ustalaniu jakie wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów najistotniejszą kwestią jest to, że między ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy, wskazujący, iż między innymi dzięki poniesieniu wspomnianego wydatku Podatnik osiągnął lub mógł osiągnąć przychód. W przypadku wykazania, że wydatek ma związek z przychodami Jednostki i nie został ujęty w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów z art. 16 ust. 1 ustawy, ma on możliwość odliczenia go od przychodów dla celów podatkowych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, wynika, że „X” S.A. ma zamiar premiować zakupy swoich produktów. Przedsięwzięta akcja promocyjna prowadzona będzie wyłącznie w łańcuchu dystrybucji towarów na linii: producent, hurtownik, detalista i nie będzie kierowana do bezpośredniego konsumenta produktów „X” S.A. Z przedstawionego Regulaminu Premiowania Partnerów Handlowych (...) wynika, iż uczestniczący w Programie Dystrybutorzy zobowiązani są do prowadzenia działań polegających na premiowaniu zakupów wyrobów „X” S.A. dokonywanych przez Detalistów u Dystrybutorów oraz spełniać inne warunki określone w tym regulaminie. Punkty detaliczne charakteryzować się muszą określonym poziomem zakupów oraz posiadać materiały ekspozycyjne wspomagające sprzedaż, udostępnione przez Producenta na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Detalistą a Producentem. Z wyjaśnienia zawartego w przedmiotowym piśmie wynika, iż materiałami wspomagającymi sprzedaż są urządzenia (podajniki, szafki lub półki) przeznaczone do właściwej ekspozycji wyrobów (...), które nie posiadają wyróżników reklamowych. Dystrybutorzy przekazywać będą Detalistom kupony premiowe, których wartość uzależniona będzie od tygodniowej wielkości zakupów wyrobów „X” S.A. u Dystrybutora. Dystrybutorzy uczestniczący w Programie otrzymywać będą od Producenta kupony, których wartość zróżnicowana będzie w zależności od ilości detalistów zaopatrujących się u Dystrybutora. Rozliczenie pomiędzy Producentem a Dystrybutorami odbywać się będzie w okresach miesięcznych na zasadach określonych w § 9 Regulaminu, zgodnie z którym „X” S.A w zamian za zrealizowane postanowienia Regulaminu uzna kupony przedstawione przez Dystrybutora w kwocie wynikającej z przedstawionych i zweryfikowanych kuponów powiększonej o 2% tyt. premii pieniężnej.

Z postanowień Regulaminu oraz załączonego wzoru kuponu premiowego wynika, iż działania Spółki polegające na wypłacie środków pieniężnych na rzecz Dystrybutora w ramach objętym Regulaminem będą posiadały znamiona promocji własnych produktów, mających na celu zwiększenie ich sprzedaży i nie zawierają elementów typowej reklamy. A zatem koszty związane z akcją promocyjną wyczerpują przesłanki określone przez ustawodawcę w art. 15 ust. l ustawy podatkowej w przedmiocie kwalifikowania ich do kosztów uzyskania przychodów. Działania takie wykraczają poza pojęcie reklamy, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj