Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pszczynie
US.PB-1/415-12/05
z 29 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PB-1/415-12/05
Data
2005.04.29



Autor
Urząd Skarbowy w Pszczynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
faktura VAT
koszty uzyskania przychodów
podatek naliczony
rolnik ryczałtowy
zryczałtowany zwrot podatku


Pytanie podatnika
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów naliczony podatek od towarów i usług wynikający z faktury VAT RR, w przypadku kiedy Podatnik traci prawo do powiększenia podatku naliczonego o podatek VAT wynikający z faktur VAT RR, ze względu na niespełnienie warunków określonych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pszczynie stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 08.02.2005 r., który wpłynął w dniu 10.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktury VAT RR w sytuacji utraty prawa do powiększenia podatku VAT naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług wynikającego z faktury VAT RR, w przypadku kiedy Podatnik traci prawo do powiększenia podatku naliczonego o podatek VAT wynikający z faktur VAT RR, ze względu na niespełnienie warunków wynikających przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Podatnik w celu produkcji podłoża pod uprawę grzybów nabywa od rolników ryczałtowych ich produkty rolne (słoma i nawozy zwierzęce). Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług (art. 116) na nabywane produkty Podatnik wystawia faktury VAT RR w których określony jest 5% zryczałtowany zwrot podatku VAT. Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych podatek naliczony do odliczenia od podatku należnego, pod warunkiem, że spełnione zostaną ustawowe dyspozycje. Podatnik nie zawsze może dotrzymać wspomnianych warunków (zwłaszcza warunku terminowej zapłaty należności z faktury VAT RR), co powoduje utratę prawa do odliczenia od podatku należnego kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku.

Zdaniem Podatnika, w sytuacji utraty prawa do odliczenia, zryczałtowany zwrot podatku wynikający z faktury VAT RR można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnik ponadto zaznacza, że wydatki na nabycie produktów rolnych pozostają w bezpośrednim związku z uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej.

Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

W art. 116 ust. 6 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zostały określone warunki, jakie muszą być spełnione aby nabywca produktów rolnych od rolnika ryczałtowego mógł zwiększyć kwotę podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. W myśl tego artykułu, tj. art. 116 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;

2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;

3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Według pkt 3 wspomnianego wyżej art. 86 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.

Ponadto zgodnie z art. 116 ust. 7 ww. ustawy o podatku od towarów i usług za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Z przytoczonych przepisów wynika że, nabywca produktów rolnych od rolnika ryczałtowego ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych produktów rolnych, jeżeli spełni warunki określone wyżej wymienionymi przepisami.

Niespełnienie powyższych warunków wiąże się z utratą prawa do powiększenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 43 lit a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Zatem nabywca produktów rolnych, który wystawił fakturę VAT RR i na jej podstawie zapłacił na rzecz rolnika zryczałtowany podatek od wartości transakcji, a nie nabył prawa do powiększenia o tę kwotę podatku naliczonego, ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług m.in. w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie przysługuje mu obniżenie kwoty lub zwrot różnicy tego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe, w sytuacji kiedy Podatnikowi nie przysługuje prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku od nabywanych od rolnika ryczałtowego produktów rolnych, poprzez niedopełnienie obowiązków wynikających z przepisów ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (np. poprzez niespełnienie warunku terminowej zapłaty należności z faktury VAT RR), to nieodliczony VAT stanowi koszt uzyskania przychodów w myśl art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego na dzień wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej – 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj