Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD-423-11-2/GC/04/05
z 25 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-423-11-2/GC/04/05
Data
2005.02.25



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
wydatek


Pytanie podatnika
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z zakupem kwiatów, z anonsami prasowymi takimi jak nekrologi, w przypadku zgonu pracowników, kontrahentów i ich osób bliskich?


Postanowienie

Działając na podstawie art. 217 w związku z art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki w kwestii zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup kwiatów i zamieszczenie w prasie nekrologów w przypadku zgonu pracowników, kontrahentów i ich osób bliskich, opisane w piśmie z dnia 3 grudnia 2004 r. nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 3 grudnia 2004 r., uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2005 r., Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o interpretację przepisów ustaw - o podatku od towarów i usług oraz o podatku dochodowym od osób prawnych. Niniejsze postanowienie stanowi interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, w związku z drugim problemem przedstawionym w piśmie.

Spółka zwróciła się z pytaniem czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z zakupem kwiatów, z anonsami prasowymi takimi jak nekrologi, w przypadku zgonu pracowników, kontrahentów i ich osób bliskich.

Zdaniem Spółki wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodów ponieważ nie są wymienione w art. 16 ustawy (art. 16 jest katalogiem zamkniętym) a ich ponoszenie ma związek z funkcjonowaniem Spółki i jej dobrym wizerunkiem.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego w sprawie przedstawia następujące stanowisko:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z przepisu tego wynika wprost, że aby poniesiony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu musi spełniać dwa warunki:

- jego poniesienie służyło osiągnięciu przychodów,
- nie został wymieniony jako nieuznany za koszt uzyskania przychodów.

Pierwszy z warunków oznacza, ze dla uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodu, pomiędzy tym wydatkiem a osiągniętym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo – skutkowy polegający na tym, że poniesienie wydatku miało wpływ na powstanie lub powiększenie konkretnego przychodu, będącego wielkością wyjściową dla obliczenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w danym roku podatkowym.Brak takiego związku wyklucza tym samym zaliczenia wydatku do kosztu uzyskania przychodów i fakt, że wydatek ten nie należy do rodzaju wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 nie ma w takim przypadku znaczenia.Kategoria wydatków wymieniona w piśmie bezspornie nie jest wymieniona w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy, lecz z pewnością nie można uznać, że wydatki te wiążą się z przychodami Spółki. Nie spełniają one zatem warunku koniecznego do uznania za koszt uzyskania przychodów, a tym samym nie mogą być to tych kosztów zaliczone.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, jest ona natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stosownie do postanowień art. 14a §4, oraz art. 236 §2 i art. 223 §1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86,poz. 960 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj