Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-6-1-GK/05
z 25 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-6-1-GK/05
Data
2005.03.25



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku
stosowanie przepisów


Pytanie podatnika
Jak stosować klasyfikacje statystyczne do identyfikacji towarów i usług w celu przypisania właściwej stawki podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 217 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie zastosowania prawidłowych klasyfikacji statystycznych dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 14 grudnia 2004 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 10 stycznia 2005r.) Jednostka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wątpliwości Spółki dotyczą stosowania klasyfikacji statystycznych (PKWiU) do identyfikacji towarów i usług w celu przypisania właściwej stawki podatku od towarów i usług.

Spółka przedstawiła stanowisko, iż dla celów opodatkowania po 1 maja 2004 r. podatkiem od towarów i usług należy stosować przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia z 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, 844).

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

Na podstawie art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W art. 41 ust. 14 ustawy o VAT zaznaczono natomiast, iż zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie. Powyższy przepis stosowany jest, zgodnie z dyspozycją art. 176 pkt 3, od dnia 1 maja 2004r.

Z dniem 1 maja 2004r. weszło również w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), o której mowa w § 3, tj. określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2005r.

Ponadto zgodnie z art. 176 ustawy, ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Ustawa została ogłoszona dnia 5 kwietnia 2004 r., co oznacza, iż weszła w życie dnia 20 kwietnia 2004 r.

Powyższe powoduje, iż zmiana klasyfikacji statystycznych począwszy od dnia 1 maja 2004 r. nie ma wpływu na prawidłowe rozliczenie podatku od towarów i usług, gdyż w dniu wejścia w życie ustawy obowiązywało powołane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zaznaczyć przy tym należy, iż powyższe nie jest sprzeczne z art. 41 ust. 14 ustawy o VAT, trudno bowiem uznać § 2 pkt 1 cytowanego powyżej rozporządzenia za zmianę wprowadzoną po dniu wejścia w życie aktualnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług, (ustawa weszła w życie zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 176 ustawy, a rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. weszło w życie 1 maja 2004r.).

Mają na uwadze powyższe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj