Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1/415/18/2005
z 25 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P-1/415/18/2005
Data
2005.04.25



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
ławnik
obowiązek podatkowy
opodatkowanie
przychód z działalności wykonywanej osobiście
zeznanie podatkowe
źródła przychodu


Pytanie podatnika
Czy w związku z faktem nie pobierania przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych należności z tytułu pełnienia funkcji ławnika ma Pani obowiązek opodatkować te dochody łącznie z innymi w zeznaniu podatkowym za 2004 r. ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 17.03.2005 r. wpłynął do tut. Urzędu wniosek Pani z dnia 15.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełniony o Pani stanowisko w sprawie w dniu 11.04.2005 r., w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

W roku podatkowym 2004 pełniła Pani funkcję ławnika sądowego i przed podjęciem tych czynności Sąd poinformował Panią, że świadczenia pieniężne otrzymywane z powyższego tytułu nie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Po upływie roku otrzymała Pani od Sądu informację PIT-8B o wysokości osiągniętego w 2004 r. dochodu z tytułu pełnienia obowiązków społecznych lub obywatelskich, o których mowa w art. 13 pkt 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika z niej przychód w wysokości 2.909,70 zł, koszty uzyskania 920,25 zł i dochód 1.989,45 zł. Od powyższego dochodu nie pobrano zaliczek na podatek. Do tej informacji załączono kolejną o symbolu PIT-R o wypłaconych przez płatnika należnościach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich wykazując w niej w kolumnie "b" kwoty wypłat dokonanych w miesiącach od II do VII i od IX-XII w wys. łącznej 2.909,70 zł. W kol. "e" wskazano, że wypłaty te w poszczególnych miesiącach podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Z kol. "f" informacji PIT-R wynika, że od stawianych do Pani dyspozycji świadczeń płatnik nie pobierał zaliczek miesięcznych.

W związku z powyższym wniosek o interpretację prawa podatkowego złożony przez Panią zawiera pytanie:

Czy w związku z faktem nie pobrania przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych należności z tytułu pełnienia funkcji ławnika ma Pani obowiązek opodatkować te dochody łącznie z innymi w zeznaniu podatkowym za 2004 r. ?

Zdaniem Pani nie, gdyż pełniąc funkcję ławnika otrzymywała Pani miesięcznie "diety" zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Źródła przychodów z których dochody podlegają przepisom ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 tej ustawy. W pkt. 2 ust. 1 wskazano, że źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście. Do tej działalności na podstawie art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczane są przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyj. przychodów, o których mowa w pkt. 7.

Świadczenia pieniężne otrzymywane przez ławników, którzy w sądach pełnią funkcje społeczne należy w świetle powyższych przepisów zakwalifikować do działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu nazwy źródła przychodu jako osób wykonujących czynności społeczne.

W ramach zwolnień przedmiotowych dla dochodów z powyższego źródła przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują zwolnienie z opodatkowania wyłącznie w odniesieniu do diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Z analizy przepisów ustawy z dnia 27.07.2001 r. "Prawo o ustroju sądów powszechnych" (Dz. U. z 2001 r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) wynika, że z tytułu pełnienia swoich funkcji ławnicy otrzymują rekompensatę pieniężną w wysokości 3 % kwoty bazowej stanowiącej podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego z zastrzeżeniem § 5 - na podstawie art. 172 § 3 i § 4 ustawy.

Natomiast na podstawie art. 173 tej ustawy ławnicy zamieszkali poza siedzibą sądu otrzymują dodatkowo diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu wg zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów.

Na podstawie powyższego rozgraniczenia, na gruncie prawa podatkowego rekompensaty pieniężne, które otrzymują ławnicy sądowi są wypłacane jako forma wynagrodzenia za pełnione funkcje a nie jako diety i zwrot kosztów.

Dodatkowe świadczenia w postaci diet i zwrotu wydatków związanych z kosztami przejazdów i noclegów dotyczą wyłącznie ławników zamieszkałych poza siedzibą sądu.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia diety. Jej funkcje określa m.in. § 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. nr 236 poz. 1990 ze zm.). W tym pojęciu "dieta" jest świadczeniem pieniężnym przeznaczonym na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie wykonywania zadań poza miejscowością, w której znajduje się miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy (siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy).

W takim pojęciu korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe rekompensaty pieniężne wypłacane ławnikom na podstawie art. 172 § 3 i § 4 ustawy "Prawo o ustroju sądów powszechnych" jako forma wynagrodzenia nie korzystają - tak jak diety i zwrot kosztów - ze zwolnienia z podatku dochodowego.

Przychód ten podlega opodatkowaniu jako przychód z działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 41 ust. 1 tej ustawy Sąd jako płatnik był obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy w wysokości 19 % wypłacanych należności pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:
#61623; miesięcznie 102,25 zł,
#61623; rocznie nie więcej niż 1.227 zł w przypadku uzyskiwania tego samego rodzaju przychodów od jednego podmiotu,
#61623; rocznie nie więcej niż 1.840,77 zł w przypadku uzyskiwania tego samego rodzaju przychodu od więcej niż jednego podmiotu
oraz pomniejszonych o składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz chorobowe o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. "b" ustawy (w przypadku oskładkowania świadczeń zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia).

Obliczone zaliczki stosownie do art. 41 ust. 1a ustawy należy pomniejszyć z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy, o kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Jednocześnie pobrane zaliczki na podatek dochodowy płatnik jest obowiązany przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację wg ustalonego wzoru (PIT 4) - na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze dokonaną interpretację, mimo nie pobrania przez płatnika w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od stawianych do Pani dyspozycji świadczeń ma Pani obowiązek dokonać samoopodatkowania tych dochodów w zeznaniu podatkowym za 2004 r. na podstawie otrzymanej od sądu informacji PIT-11/8B.

Niepobranie podatku przez płatnika nie powoduje uchylenia obowiązku podatkowego ciążącego na podatniku.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj