Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
PD-005U-785/04/WD
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-005U-785/04/WD
Data
2004.12.31



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
informacja
logo
produkt leczniczy
promocja
próbki
recepty
reklama publiczna
sponsoring
stosowanie
znak towarowy


Pytanie podatnika
Czy stanowią w pełnej wysokości koszty uzyskania przychodów Oddziału wydatki związane z wymienionymi działaniami w zakresie reklamy leków (produktów), m. in.: 1) działania reklamowe i promocyjne w środowisku lekarskim dotyczące produktów S wydawanych na recepty (w tym dystrybucja ulotek, imienny mailing, rozdawnictwo przedmiotów (gadżetów)?


Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w związku z odpowiedzią Nr US72/ROP1/423/769/04/AJ Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 02.12.2004 r. na pytanie Spółki z dnia 03.11.2004 r. w sprawie traktowania na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określonych czynności faktycznych, stanowiących w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 06.09.2001 r. Prawo farmaceutyczne reklamę produktu leczniczego, stwierdza co następuje:

Spółka za pośrednictwem swego Oddziału w Polsce podejmuje działania reklamowe i promocyjne swych produktów leczniczych, jak na przykład:

- różne działania reklamowe i promocyjne adresowane do środowiska lekarskiego, dotyczące produktów S wydawanych na podstawie recepty (w tym m. in. dystrybucja ulotek, imienny mailing, rozdawnictwo przedmiotów (gadżetów) reklamowych o znikomej wartości materialnej oznaczonych logo firmy/produktu, itp.);

- działania reklamowe i promocyjne prowadzone przez przedstawicieli handlowych zatrudnionych w Społce polegające w szczególności na:

a) reklamie i promocji produktów w czasie spotkań i wizyt składanych lekarzom i osobowm zajmującym się dystrybucją produktów,

b) reklamie produktów poprzez dostarczanie próbek produktów lekarzom (na zasadach określonych w Prawie Farmaceutycznym),

c) organizowaniu oraz sponsorowaniu spotkań dla lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów, w czasie których promowane są produkty S;

- sponsorowanie przez Oddział konferencji, zjazdów, sympozjów, seminariów, kongresów oraz innych imprez o charakterze naukowym dla osób upoważnionych do wystawiania recept (lekarzy) i osób zaopatrujących w produkty lecznicze logo="" s,="" bądź="" znaku="" towarowego="" produktu="" leczniczego="" materiałach="" drukowanych,="" dotyczących="" danej="" konferencji="">.

Wymienione czynności reklamowe zdaniem Spółki mieszczą się w pojęciu reklamy produktu leczniczego, zdefiniowanym w art. 52 ust. 1 i 2 Prawa farmaceutycznego. Wobec tego, zgodnie z treścią art. 52 ust. 4 Prawa farmaceutycznego nie mają do nich zastosowania ograniczenia odliczalnosci podatkowej kosztów, nałożone przez art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy pdop.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Artykuł 52 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 ze zm.) stanowi, że uznaje się za reklamę publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych reklamę, o której mowa w ustępie 1 cytowanego artykułu, zgodnie z którym reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.

Koszty wymienionych przez Spółkę działań na mocy art. 52 ust. 4 Prawa farmaceutycznego wyłączone są zatem spod ograniczenia nałożonego przez art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem pozostawania tych działań w zgodzie z przepisami art. 52 – art. 64 Prawa farmaceutycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj