Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołominie
1442/PP/415/44/HG/05
z 12 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1442/PP/415/44/HG/05
Data
2005.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Wołominie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
ławnik
opodatkowanie
rekompensaty pieniężne


Pytanie podatnika
Czy opodatkowane są rekompensaty pieniężne wypłacane ławnikom w 2005 roku za czas wykonywania czynności w sądzie w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa / jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr. 8, poz.60 / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie po rozpatrzeniu wniosku Sądu Rejonowego , złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 15 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii - opodatkowania rekompensat pieniężnych wypłacanych ławnikom w 2005 roku za czas wykonywania czynności w sądzie w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
- stwierdza, iż stanowisko płatnika w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe


U Z A S A D N I E N I E
Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek płatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Składając przedmiotowy wniosek płatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Korzystając z powyższego przepisu Sąd Rejonowy wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 15 marca 2005 r. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania rekompensat pieniężnych wypłacanych ławnikom w 2005 roku za czas wykonywania czynności w sądzie w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do wniosku załączono pismo z dnia 09 grudnia 2004 r. Nr DB III 020/316/04 Ministerstwa Sprawiedliwości -Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa w sprawie wątpliwości zgłaszanych w związku z kwestią opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych rekompensat pieniężnych wypłacanych ławnikom.

We wniosku nie przedstawiono wyczerpującego stanu faktycznego, nie zajęto własnego stanowiska w sprawie, nie sprecyzowano pytania oraz nie załączono pełnomocnictwa do reprezentowania jednostki przez Kierownika Finansowego i Głównego Księgowego , w związku z powyższym wezwaniem z dnia 17 marca 2005 r.- doręczonym w dniu 18 marca 2005 r.- organ podatkowy wezwał stronę do usunięcia braków w trybie art. 169 ustawy – Ordynacja podatkowa.Braki, o których mowa w przedmiotowym wezwaniu zostały usunięte w terminie tj. w dniu 22 marca 2005 r.

OPIS STANU FAKTYCZNEGO
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny : Sąd Rejonowy na mocy art. 172 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych /Dz. U. Nr 98, poz.1070 z późn.zmian/ wypłaca w 2005 r. rekompensaty pieniężne w wysokości 3 % kwoty bazowej dla ławników za czas wykonywania czynności w sądzie. Strona wykonując zalecenia Departamentu Budżetu i Majątku Skarbu Państwa zawarte w piśmie z dnia 09 grudnia 2004 r., z którego wynika, iż rekompensata pieniężna nie jest wypłacana jako zwrot kosztów, ale jest świadczeniem pieniężnym mającym charakter wynagrodzenia za czynności wykonywane przez ławnika jako płatnik nalicza i odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych w 2005 r. rekompensat ławników w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art.22 ust. 9 pkt.5 i ust.2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu uzyskania przychodów w myśl art. 13 pkt. 5 cytowanej ustawy w kwocie 102,25 zł..

STANOWISKO PŁATNIKA
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Sąd Rejonowy zajął stanowisko, iż od wypłaconych dla ławników rekompensat za czas wykonywania czynności w sądzie jest obowiązany jako płatnik naliczać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19 % należności od kwoty stanowiącej nadwyżkę – po odjęciu kosztów uzyskania przychodów wynoszących w skali miesiąca - 102,25 zł. Jeżeli suma rekompensat w miesiącu jest mniejsza bądź równa kosztom uzyskania przychodów to nie podlega opodatkowaniu .

OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Do świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez ławników zastosowanie mają przepisy art.13 pkt 5 i art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz.176 z późn. zmian /. Na podstawie art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U .Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./ za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. pkt 2 uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. W ramach zwolnień przedmiotowych zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu nie podlegają diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. Natomiast z analizy przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2001 r.-Prawo o ustroju sądów powszechnych /Dz. U. Nr 98, poz.1070 z późn. zmian./ wynika pośrednio, co stanowi wynagrodzenie, a co „ dietę oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów”.To właśnie na podstawie tego rozgraniczenia dokonuje się wykładni przepisów prawa podatkowego, wskazując na obowiązek opodatkowania podatkiem dochodowym rekompensat przyznawanych ławnikom oraz na zwolnienie z opodatkowania – przysługujących im kwot stanowiących zwrot kosztów.
Powołana wyżej ustawa – Prawo o ustroju sądów powszechnych w art. 172 § 3 i § 4 stanowi, iż ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie otrzymuje rekompensatę pieniężną . Wysokość tej rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych, za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika, wynosi 3 % kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego, z zastrzeżeniem §5

Z załączonego do wniosku pisma z dnia 09 grudnia 2004 r. Nr DB III 020/316/04 Departament Budżetu i Majątku Skarbu Państwa Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczącego interpretacji art. 172 § 3 i 4 ustawy -Prawo o ustroju sądów powszechnych wynika, że rekompensata pieniężna nie jest wypłacana jako zwrot kosztów, ale jest świadczeniem pieniężnym mającym charakter wynagrodzenia za czynności wykonane przez ławnika .

Wobec powyższego po przełożeniu powyższego na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przedmiotową rekompensatę pieniężną za czas wykonywania czynności w sądzie przez ławnika należy uznać przychód określony w art. 13 pkt 5 cytowanej ustawy o podatku dochodowym. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. O podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Omawiana wyżej rekompensata za czas wykonywania czynności w sądzie nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21,52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z cyt. art.41 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust.1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 jest obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust.4 zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust.9 pkt 5 tj. 102,25 zł. miesięcznie. W myśl art. 42 ust. 1 tejże ustawy płatnicy obowiązani są przekazać kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną , według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności , gdy płatnik nie posiada siedziby , przesyłając jednocześnie deklarację według ustalonego wzoru- PIT-4. .


Reasumując na podstawie przedstawionego stanu faktycznego- uwzględniwszy literalne zapisy wymienionych wyżej przepisów prawa podatkowego Sąd Rejonowy w Wołominie jako płatnik prawidłowo nalicza zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych ławnikom rekompensat w 2005 roku.

PODSTAWA PRAWNA
Oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dokonano na podstawie niżej wyszczególnionych przepisów według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń opisanych w stanie faktycznym :1.art. 9 ust.1, art.13 pkt.5, art.21 ust.1 pkt 17, art. 22 ust. 9 pkt 5 , art. art. 41 ust.1, art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./, 2.art. 172 § 3 i § 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych /Dz. U. Nr 98, poz.1070 z późn. zmian



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj