Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-2-1-GK/05
z 14 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-2-1-GK/05
Data
2005.03.14



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
grunty
plan zagospodarowania przestrzennego
podatek od towarów i usług
stawki podatku
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Jaką stawkę zastosować do gruntów, jeżeli plan zagospodarowania przestrzennego przestała obowiązywać?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 217 w związku z art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki, w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług, przedstawione w piśmie z dnia 5 stycznia 2005 r., jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 5 stycznia 2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 14 stycznia 2005 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka zamierza nabyć nieruchomość niezabudowaną. Zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego teren ten był przeznaczony do zabudowy mieszkaniowej zwartej, zieleni rekreacyjnej, zieleni izolacyjnej i komunikacji. Obecnie w związku z utratą ważności miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, warunki te są utrzymane jedynie w studium. Zgodnie natomiast z odpisem z księgi wieczystej Kw nr 110438 z dnia 24 lutego 2004 r. teren ten oznaczony jest jako grunty orne, ponadto wypis z rejestru gruntów zawiera wpis, iż są to grunty orne.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem o d towarów i usług, transakcji sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Spółka zajęła stanowisko, iż podatek zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą", przedmiotowa transakcja podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje co następuje:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 6 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Z powyższego stanu prawnego wynika, iż grunty są towarami w rozumieniu ustawy, co powoduje, iż ich odpłatna dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się z podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W opinii tut. organu podatkowego dla prawidłowego określenia rodzaju i przeznaczenia terenów winno się posłużyć miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego o którym mowa w art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.). Jednakże wobec faktu, iż w dniu zawarcia transakcji nie istnieje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, należy posłużyć się inną, istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie powołanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 powołanej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium", w którym wg Spółki przedmiotowy teren jest oznaczony jako teren zabudowy mieszkaniowej zwartej. Ponadto zgodnie z ust. 4 powołanego art. 9 ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Powyższe powoduje, iż w opinii tut. organu podatkowego, przedmiotowa transakcja nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Bowiem zgodnie z powołanym przepisem zwolnieniu z opodatkowania podlega m.in. dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny przeznaczone pod zabudowę. Jako tereny przeznaczone pod zabudowę należy uznać nie tylko tereny, które są ujęte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren budowlany, ale należy brać pod uwagę "przeznaczenie" danych terenów. Natomiast zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w obowiązującym studium, teren ten jest oznaczony jako teren zabudowy mieszkaniowej zwartej. Powyższe powoduje, iż stanowisko Spółki jest nieprawidłowe i dostawa tych gruntów nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj