Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.II./443/142-1/2004
z 9 lipca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.II./443/142-1/2004
Data
2004.07.09
Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy szczególne --> Eksport usług
Słowa kluczowe
eksport towarów
kontrahent zagraniczny
potrącenie (kompensata)
potrącenie zobowiązań
uszlachetnianie czynne
wywóz towarów
zapłata
zapłata częściowa
Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi wykonanej na towarach kontrahenta sprowadzonych na polski obszar celny (uszlachetnianie czynne)
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo jednostki z dnia 26.05.2004 r. (bez znaku) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie informuje jak niżej: Z pisma spółki wynika, iż podatnik dokonywał na rzecz kontrahenta zagranicznego usługę „przeszlifowania łopatek” – towarów sprowadzonych na polski obszar celny (uszlachetnianie czynne), a wątpliwości spółki dotyczą zastosowania z tytułu wykonywania tej usługi stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0 %, a w szczególności interpretacji obowiązującego do dnia 1.05.2004 r. § 58 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268). Ustawodawca, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym obowiązującej do dnia 1.05.2004 r. (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), „zaliczył” do eksportu usług między innymi usługi polegające na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów przywiezionych na polski obszar celny, które zostały objęte procedurą uszlachetniania czynnego, jeżeli towary te zostaną wywiezione za granicę zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych. Ponadto w myśl § 58 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268), zwanego dalej rozporządzeniem, Minister Finansów „uznał” za eksport usług, o którym mowa w art. 39 ust. 1 pkt 5 usługi:
Aby jednak uznać czynności określone w przepisie ust. 1 pkt 2 - 4 § 58 rozporządzenia (usługi opisane w punkcie 2 - 4 niniejszego pisma) za eksport usług podatnik oprócz spełnienia warunków określonych w tych przepisach, musi otrzymać całość lub co najmniej 50 % zapłaty przed upływem 60 dni od daty wywozu za granicę towaru będącego przedmiotem świadczonych usług, z tym że spełnienie warunków także po upływie terminu uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego. Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, iż spółka świadczyła na rzecz zagranicznego kontrahenta usługę polegającą na „przeszlifowaniu łopatek”, a więc na przerobie czy też przetworzeniu towarów kontrahenta, a z treści pisma wynika również, że podatnik wykonywał te czynności bezpośrednio (bez udziału pośredników), dlatego w tym przypadku wykonywana przez spółkę usługa wypełniała dyspozycję § 58 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów. W związku z powyższym przepis § 58 ust. 2 rozporządzenia stanowiący między innymi, iż warunkiem, który należy spełnić, aby uznać daną czynność za eksport usług i w konsekwencji zastosować z tego tytułu stawkę podatku 0 % jest otrzymanie całości lub co najmniej 50 % zapłaty od kontrahenta, nie będzie miał w tym przypadku zastosowania. W odniesieniu do treści zapytania w części dotyczącej kompensaty należności i zobowiązań kontrahentów traktowanej jako wypełnienie dyspozycji przepisu § 58 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego informuje, iż: Rozporządzenie Ministra Finansów z 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, jak również ustawa z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym nie zawierały jakichkolwiek ograniczeń co do formy, w jakiej nastąpić by miało otrzymanie zapłaty od kontrahenta. W związku z powyższym potrącenie powodujące umorzenie wzajemnych zobowiązań stron, stanowiące jedną z form zapłaty, uznać należy za spełnienie warunku określonego w powołanym wyżej przepisie rozporządzenia Ministra Finansów. Zgodnie z art. 498 § 2 ustawy z dnia 23.04.1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) na skutek zastosowania instytucji potrącenia, wierzytelności stron (wymagalne oraz możliwe do dochodzenia przed sądem lub innym organem państwowym) umarzają się nawzajem do wysokości wierzytelności niższej. Z przepisu tego wynika, iż potrącenie wierzytelności daje skutek w postaci wzajemnego ich umorzenia, dlatego nie ma przeszkód do uznania, że formą w jakiej następuje otrzymanie zapłaty od zagranicznego kontrahenta o której mowa § 58 ust. 2 rozporządzenia może być także potrącenie. Powyższą odpowiedź udzielno na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu z dnia 26.05.2004 r., uzupełnionego pismem z dnia 9.07.2004 r. oraz w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 1.05.2004 r.:
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.