Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
PP/443/225/04
z 6 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/225/04
Data
2005.01.06



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
komunikacja
opłata


Pytanie podatnika
Starostwo Powiatowe zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 z dnia 29 listopada 2003 r.) oraz z Rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 209, poz. 2132 z dnia 20 września 2004 r.) pobiera opłaty komunikacyjne za wydanie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, świadectwa kwalifikacyjnego, pozwolenia czasowego, znaku legalizacyjnego, za nalepkę na szybę, za tablicę rejestracyjną itp.
Czy powyższe opłaty komunikacyjne traktowane jako dochody Starostwa Powiatowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy powinny być ujmowane w ewidencji VAT a tym samym w deklaracji VAT ?


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 97, poz. 970) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powołany § 8 pkt 13 wskazuje na przedmiotowe zwolnienie z podatku od towarów i usług czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W zakresie realizacji działań określonych przepisami prawa nałożonych odrębnymi przepisami, organ władzy publicznej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, w tym zakresie nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT na podstawie § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971).
Jeżeli zaś organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ sceduje wykonanie odpłatnych zadań, do których wykonania sam został powołany (o ile byłoby to zgodne z przepisami prawa), podmiotowi spoza ww. kręgu, podmiot ten realizując takie zadania z zakresu prawa publicznego, nie korzysta z omawianego wyłączenia, będąc podatnikiem podatku VAT, o ile oczywiście zadania te mieszczą się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto wyłączenie ze statusu podatnika nie ma również zastosowania, gdy organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ wykonuje jakiekolwiek czynności, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami VAT, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem lub są od tego podatku zwolnione.
Ponadto nadmieniam, iż dla ustalenia właściwej stawki podatkowej stosowanej dla wykonywanych usług, czy też dostaw towarów, istotne jest ustalenie obowiązującego symbolu klasyfikacyjnego przez organy statystyczne, dla każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Dopiero klasyfikacja statystyczna pozwala na precyzyjne określenie stawki podatkowej, zwolnienia przedmiotowego lub zwolnienia podmiotowego. Do zakwalifikowania usług wg PKWiU obowiązany jest odpowiednio usługodawca, a jeżeli ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania klasyfikacji winien zwrócić się do odpowiedniego organu udzielającego takich informacji tj. do odpowiedniego Urzędu Statystycznego.
Organy podatkowe nie posiadają bowiem uprawnień do dokonywania takich klasyfikacji i mogą udzielić informacji o stosowaniu właściwej stawki podatkowej w oparciu o klasyfikację podaną przez podatnika bądź organ statystyczny.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 12 z 2002 r., poz. 87) z dniem 1 stycznia 2003 r. opinie klasyfikacyjne dla zainteresowanych wydaje nowoutworzony Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj