Interpretacja Urzędu Skarbowego w Legnicy
US-PD-I/415-75/04
z 16 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-PD-I/415-75/04
Data
2004.12.16



Autor
Urząd Skarbowy w Legnicy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
bon towarowy
przychód
rabaty premiowe
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy prawidłowości stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie zaliczenia środków poniesionych z tytułu promocji - polegającej na wprowadzeniu „zachęty” w celu kupowania produktów, poprzez rozprowadzenie ulotek o aptece posiadających bony towarowe - do kosztów uzyskania przychodów (reprezentacja limitowana).


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej ustawą, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W świetle art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęć reprezentacji i reklamy. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego Witolda Doroszewskiego reklama jest rozpowszechnianiem informacji o usługach, towarach, miejscach i możliwościach nabycia towarów i usług, zwykle za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji, itp. Obecnie utrwalił się pogląd, że reklamą są informacje, o których mowa, jeżeli zawierają one dodatkowo element wartościujący przekazywane informacje. Słownik definiuje „reprezentację” jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją danego podmiotu. „Reprezentacją” jest także wystawianie na pokaz, prezentowanie. Trzeba więc uznać, że reprezentacja jest sposobem pokazywania, kreowania (pozytywnego) wizerunku danego podmiotu.
W przypadku rozpowszechniania ulotek reklamowych można rozróżnić dwa przypadki:
- rozprowadzanie ulotek może odbywać się wśród zainteresowanych osób i wówczas będziemy mieli do czynienia z reklamą niepubliczną,
- rozprowadzanie ulotek może być prowadzone w anonimowym, nieoznaczonym z góry kręgu odbiorców, a wtedy reklama taka nosić będzie znamiona reklamy publicznej.

W ocenie organu podatkowego podjęte przez podatnika działania nie mieszczą się w pojęciu reprezentacji i reklamy. Zatem kwestii tej nie należy rozpatrywać pod kątem kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W świetle powołanego przepisu, kwoty wynikające z realizacji zawartych umów zalicza się do przychodów, przy czym ich wartość należy pomniejszyć o kwotę udzielonego rabatu. Ustalony w ten sposób przychód stanowi przychód należny z realizacji zawartych umów.
Rabat jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych instrumentów marketingowych stosowanym przez sprzedawców, przy czym w praktyce występują dwie jego formy: finansowy (premiowy) oraz towarowy. Rabat finansowy, często nazywany premiowym lub bonifikatą, to zniżka, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towarów na rzecz nabywcy. Jest udzielany w sytuacji wystąpienia okoliczności uzasadniających obniżenie ustalonej wcześniej ceny.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przed Bożym Narodzeniem podatnik chciałby wprowadzić „zachętę” w celu kupowania produktów, zlecił więc wydrukowanie ulotek o swojej aptece. Każda ulotka posiada bon towarowy na wartość 3,99 zł. Klient dokonując zakupu w aptece, jeżeli okaże się bonem na wartość 3,99 zł - to nie płaci całej wartości należnych środków pieniężnych tylko różnicę a bon pozostawia w aptece. Do przychodów podatnik zalicza całą wartość leku, a środków poniesionych z tytułu promocji podatnik ma o 3,99 zł mniej. W związku z powyższym podatnik zwraca się z zapytaniem czy wartość 3,99 zł można zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodów reprezentacji limitowanej.
Wobec ww. uregulowań prawnych i przedstawionego stanu faktycznego w omawianym przypadku należy stwierdzić, iż mamy do czynienia z rabatem.
Tak więc wartość bonów towarowych powinna pomniejszać przychód z działalności gospodarczej, a nie stanowić koszty uzyskania przychodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj