Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
US72/ROP1/423/584/04/PS
z 6 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US72/ROP1/423/584/04/PS
Data
2004.09.06



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
dostawa
informacja handlowa
nagrody
podatek należny
podatek od towarów i usług
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy będzie kosztem uzyskania przychodów należny VAT, naliczany zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług od przekazań nagród, upominków, gratisów na rzecz nabywców towarów w zależności od dokonania zakupów o określonej wartości oraz naliczany od przekazań materiałów informacyjnych i dołączonych upominków do sprzedanych towarów?


Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego odpowiadając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dn. 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137 poz. 926 ze zm.) na pismo podatnika z dnia 03.08.2004 r. informuje co następuje:

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Spółka w celu zachęcenia potencjalnych nabywców towarów do ich zakupu prowadzi akcje promocyjne w których uzyskanie przez nabywcę dodatkowej korzyści w postaci nagrody, upominku, gratisu uzależnione jest od dokonania zakupów o określonej wartości. Ponadto spółka przekazuje swoim klientom materiały informacyjne w postaci cenników, prospektów i katalogów oraz dołącza do sprzedawanych towarów upominki.

Spółka pyta, czy należny podatek VAT, naliczany przez Spółkę zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług od powyższych przekazań towarów będzie kosztem uzyskania przychodów?

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt. 46 lit. b) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek należny w przypadku przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka przekazuje swoim klientom materiały informacyjne w postaci cenników, prospektów i katalogów, dołącza do sprzedawanych towarów upominki oraz organizuje akcje promocyjne polegające na tym, że za zakup określonej ilości towarów nabywca otrzymuje nagrody rzeczowe.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) przez dostawę towarów, której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności :

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z treści wyłączenia zawartego w art. 7 ust. 3 wynika, że przepis ust. 2 ma zastosowanie również do przypadków przekazania towarów na cele związane z przedsiębiorstwem.

Zatem wszystkie ww. czynności wykonywane przez Spółkę w celu zachęcenia nabywców do zakupu jej towarów podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W związku z faktem, że ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie posługuje się pojęciem reprezentacji i reklamy to jednak z treści jej przepisów wynika jednoznacznie konieczność opodatkowania przekazania towarów bez wynagrodzenia. Nie przewidziano natomiast zużycia towarów na cele inne niż wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1. Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, iż zużycie towarów na cele reprezentacji i reklamy powinno być opodatkowane podatkiem od towarów i usług jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W związku z tym, zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego podatek należny naliczony przez podatnika w przypadku przekazania towarów bez wynagrodzenia lub ich zużycia na potrzeby reprezentacji i reklamy, jak to ma miejsce w przedstawionym stanie faktycznym będzie stanowił zgodnie z treścią wyżej przywołanego art. 16 ust.1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj