Interpretacja Urzędu Skarbowego w Polkowicach
PP 443/3/04
z 5 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/3/04
Data
2004.04.05



Autor
Urząd Skarbowy w Polkowicach


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagroda rzeczowa
reklama
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi w swoim sklepie akcję promocyjną, zwaną „programem lojalnościowym”. Program ten polega na zdobywaniu i gromadzeniu przez klientów sklepu punktów za dokonanie zakupów towarów o określonej wartości. Zgromadzone punkty klient będzie miał prawo wymienić, w momencie „uzbierania” odpowiedniej ilości punktów na towar, przy czym w przypadku, gdy wartość zakupu przekracza wartość przysługującej nagrody, klient dopłaca różnicę, a gdy zdecyduje się na zrobienie zakupów o wartości niższej niż wartość nagrody, nie przysługuje mu zwrot w gotówce.Czy taką promocję należy traktować jako sprzedaż z rabatem?


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot należnych w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty pomniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Rabaty udzielone z tytułu i w okresie gwarancji lub rękojmi pomniejszają obrót, nawet gdy zostały przyznane po upływie roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Terminy rabatów nie zostały zdefiniowane dla potrzeb podatku VAT. W języku polskim rabaty oznaczają zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru czy usługi np. na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo. Rabat może być zachętą do zwiększenia zakupów towarów lub usług albo formą rekompensaty z powodu nieodpowiedniej jakości, wad lub usterek. Musi on być więc skorelowany z konkretną transakcją, towarem, w związku z którym został zastosowany.
Natomiast jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, głównym założeniem prowadzonej przez podatnika akcji promocyjnej jest możliwość wymiany zgromadzonych w odpowiedniej ilości punktów na towary w ramach darmowych zakupów. Taka forma premiowania przez firmę dokonywanych u niej zakupów towarów, w postaci przekazania należnej (zgodnie z ustalonymi regułami) nagrody każdemu nabywcy, spełniającemu określone przez sprzedawcę przesłanki zakupu, określana jest zwyczajowo sprzedażą premiową.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy. Przepisy cytowanej ustawy nie definiują pojęcia reklamy, należy zatem przyjąć ogólne rozumienie słownikowe. Według slownika ekonomicznego i finansowego (Wyd. Książnica, 1994,1995 Berbord Colli) „reklama” to ogół działań danego przedsiębiorstwa polegających na promocji sprzedaży, kreowaniu oraz rozwijaniu popytu na jego produkty. Środkiem oddziaływania na potencjalnego nabywcę, zmierzającym do zachęcenia do nabycia określonego towaru, jest także sprzedaż premiowa. Wydanie nagrody w ramach sprzedaży premiowej ma więc na celu uatrakcyjnienie sprzedaży, co w istocie wypełnia treść pojęcia reklamy.W świetle powyższego, uznać należy, iż w przypadku przekazania towarów (produktów z asortymentu sklepu) jako nagród w ramach realizacji „programu lojalnościowego”, powstanie u podatnika, zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 1 przywołanej ustawy, obowiązek podatkowy.
Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku od towarów i usług m. in. czynności, o których mowa w art. 2 ust. 3 pkt 1 cytowanej ustawy, polegające na wydawaniu nagród w postaci towaru, w przypadku gdy podatnik nie pomniejszył podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie lub imporcie towarów przekazanych lub zużytych w ramach tych czynności.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W przypadku realizacji przez klienta karnetu promocyjnego Promocja „Punktomania” (zgodnie z zasadami prowadzonej akcji promocyjnej) wartość wydanych w zamian za nie towarów stanowi przychód z działalności gospodarczej.
Należy podkreślić, iż wydatki na nabycie lub wytworzenie dóbr wydanych następnie jako bonusy w sprzedaży premiowanej można odnieść w ciężar kosztów uzyskania przychodów, bowiem celem tego rodzaju działalności jest zwiększenie przychodów podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj