Interpretacja Urzędu Skarbowego w Polkowicach
PP 443/3/04
z 5 kwietnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/3/04
Data
2004.04.05
Autor
Urząd Skarbowy w Polkowicach
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
akcja promocyjna
nagroda rzeczowa
reklama
sprzedaż premiowa
Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi w swoim sklepie akcję promocyjną, zwaną „programem lojalnościowym”. Program ten polega na zdobywaniu i gromadzeniu przez klientów sklepu punktów za dokonanie zakupów towarów o określonej wartości. Zgromadzone punkty klient będzie miał prawo wymienić, w momencie „uzbierania” odpowiedniej ilości punktów na towar, przy czym w przypadku, gdy wartość zakupu przekracza wartość przysługującej nagrody, klient dopłaca różnicę, a gdy zdecyduje się na zrobienie zakupów o wartości niższej niż wartość nagrody, nie przysługuje mu zwrot w gotówce.Czy taką promocję należy traktować jako sprzedaż z rabatem?
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot należnych w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty pomniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Rabaty udzielone z tytułu i w okresie gwarancji lub rękojmi pomniejszają obrót, nawet gdy zostały przyznane po upływie roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Terminy rabatów nie zostały zdefiniowane dla potrzeb podatku VAT. W języku polskim rabaty oznaczają zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru czy usługi np. na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo. Rabat może być zachętą do zwiększenia zakupów towarów lub usług albo formą rekompensaty z powodu nieodpowiedniej jakości, wad lub usterek. Musi on być więc skorelowany z konkretną transakcją, towarem, w związku z którym został zastosowany. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.