Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-2/HM/04
z 3 marca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-2/HM/04
Data
2004.03.03



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
agencja
agencja turystyczna
bilety
klasyfikacja statystyczna
pośrednictwo
turystyka
umowa pośrednictwa
usługi transportowe
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Jaką stawkę podatku VAT zastosować do opodatkowania opłat pobieranych przez agenta z tytułu sprzedaży biletów na transport lotniczy krajowy i międzynarodowy?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na pismo z dnia 2.02.2004 r., informuje:

Wyżej wymienionym pismem spółka zwróciła się z zapytaniem, jaką stawkę podatku VAT zastosować do opodatkowania opłat pobieranych przez agenta z tytułu sprzedaży biletów na transport lotniczy krajowy i międzynarodowy. Zdaniem strony, w przypadku wystawiania biletów lotniczych na przeloty krajowe, opłata agenta opodatkowana powinna być stawką w wysokości 7 %, natomiast na przeloty międzynarodowe stawką 0 %. W świetle stanu faktycznego i prawnego zdaniem tut. organu stanowisko jednostki w przedstawionej sprawie jest prawidłowe:

Zgodnie z § 66 ust. 1 pkt 5 (do dnia 31.12.2003 r. był to § 66 pkt 3) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7 % dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oaz sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym i lotniczym oraz środkami komunikacji samochodowej.

W świetle powyższego usługi wykonywane przez pośrednika dokonującego sprzedaży biletów lotniczych na przeloty krajowe są opodatkowane stawką 7-procentową podatku od towarów i usług. Z kolei usługi wykonywane przez pośrednika dokonującego sprzedaży biletów lotniczych na przeloty w międzynarodowym transporcie lotniczym są opodatkowane stawką 0-procentową podatku VAT na podstawie § 60 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia. Przepis ten stanowi, iż opodatkowaniu obniżoną do wysokości 0 % stawką podatku podlegają usługi, o których mowa w § 53 ust. 3, związane z usługami transportu międzynarodowego określonymi m.in. w § 55. W myśl § 53 ust. 3 usługami transportu międzynarodowego są również wykonywane w kraju usługi pośrednictwa, rzeczoznawstwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami transportu międzynarodowego. Natomiast usługami, o których mowa w § 55 są usługi międzynarodowego transportu osób będące usługami eksportowymi:

  1. w całości, jeżeli są wykonywane przez przewoźnika powietrznego, kolejowego lub morskiego,
  2. w całości, jeżeli przewozy są wykonywane na zlecenie nierezydenta, niebędącego podatnikiem, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w § 4 ust. 1,
  3. w pozostałych przypadkach w części, w jakiej zostały wykonane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Końcowo Urząd nadmienia, iż nie jest organem władnym do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN), właściwym organem jest tylko jeden organ statystyczny - Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. W związku z powyższym tut. Urząd nie jest władny do rozstrzygnięcia, czy usługi agentów polegające na sprzedaży usług transportu lotniczego, za które pobieraj ą opłaty od pasażera, można zaliczyć do symbolu PKWiU 63.30.12.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj