Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie
IS.II/2-443/55/04
z 22 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.II/2-443/55/04
Data
2004.06.22



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Przedmiot opodatkowania

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
promocja
przekazanie towarów
rabaty
reklama


Pytanie podatnika
1. Jak należy liczyć podatek VAT od sprzedaży promocyjnej towarów w zestawach?
2. Czy towar z kończącym się terminem przydatności, dodawany gratis do sprzedawanych produktów należy uznać jako reklama?
3. Od jakiej ceny należy wyliczyć podatek VAT przy wydawaniu towarów gratis w czasie trwania akcji „Karta Stałego Klienta”?


Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując weryfikacji w trybie przepisu art. 14b § 2 ustawy z dn. 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informacji udzielonej jednostce przez Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie pismem z dnia 31.03.2004 r. (znak: PUS.II/443/37/2004) w zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług, wyjaśnia:

1. Jednostka planuje prowadzić promocję polegającą na sprzedaży towarów w tzw. „zestawie”, za który wartość kwoty należnej została wyznaczona na poziomie niższym od łącznej ceny towarów wchodzących do tego zestawu, jeżeliby były one zakupione oddzielnie.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jak wynika z treści ust. 2 powołanego art. 15, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont). Podstawę opodatkowania ww. czynności stanowić więc będzie kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca wartość sprzedaży poszczególnych towarów wchodzących w skład zestawu, pomniejszona o rabaty, jakie zostały przyznane dla każdego z produktów, oraz należny podatek VAT.

Niezależnie od tego, zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług § 35 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), dokumenty stwierdzające dokonanie sprzedaży (faktura VAT, paragon fiskalny) winny zawierać m.in. cenę jednostkową towaru oraz stawki podatku.

Mając zatem na uwadze zasady dokumentowania sprzedaży za pomocą faktur VAT oraz przy zastosowaniu kas rejestrujących, prowadzenie przez jednostkę promocji, która sprowadza się do sprzedaży towarów w „zestawie” nie zwalnia jej z obowiązku podawania na dokumentach sprzedaży cen poszczególnych towarów z uwzględnieniem upustów, jakie są realizowane w związku z dokonanymi przez klientów zakupami produktów w zestawie oraz stawek podatku właściwych dla każdego towaru odrębnie.

2. Spółka prowadzi sprzedaż premiową, w ramach której do określonych produktów dodawany jest towar gratis. Zastosowanie tego rodzaju sprzedaży jest jednym ze środków oddziaływania na potencjalnego nabywcę, zmierzającym do zachęcenia go do nabycia określonego towaru. Wobec tego przekazanie klientom przez jednostkę dodatkowo darmowego upominku pod warunkiem zakupu przez nich określonych produktów wyczerpuje znamiona czynności wymienionej w przepisie art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług – przekazania towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy – i w oparciu o ten przepis podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

3. „R.” prowadzi akcję pod nazwą „Karta Stałego Klienta”. Uzyskanie przez klienta odpowiedniej ilości punktów w związku z dokonaniem zakupów na określoną kwotę uprawnia go do „wymiany” ich na określony towar lub upoważnia do zakupu „(...) droższego towaru w niższej cenie.” Podejmowane przez spółkę działania w ramach prowadzonej akcji z założenia mają prowadzić do zintensyfikowania sprzedaży towarów, co w istocie wypełnia pojęcie reklamy. W świetle tego wydanie określonych towarów „w zamian” za zebranie odpowiedniej ilości punktów, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z ww. przepisem art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku sprzedaży towaru na zasadach przedstawionych przez jednostkę - realizacji uprawnień klienta do nabycia towaru po niższej cenie - podstawę opodatkowania - stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - jest kwota należna, faktycznie uzyskana od nabywcy towaru, pomniejszona o należny podatek VAT.

Informacji udzielono wg stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzania informacji przez organ I instancji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj