Interpretacja Urzędu Skarbowego w Łańcucie
U.S.Ia/18-OP/2003
z 18 listopada 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
U.S.Ia/18-OP/2003
Data
2003.11.18



Autor
Urząd Skarbowy w Łańcucie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
promocja
reklama publiczna
reprezentacja
związek z przychodem


Pytanie podatnika
Czy wydatek finansowany przez firmę, dokumentowany fakturą wystawioną przez biuro podróży, jako wycieczka zagraniczna, gdzie odbiorcami usługi są kontrahenci, którzy spełnili warunki regulaminu promocji, może stanowić koszt uzyskania przychodu, który nie obciąża limitu kosztów reprezentacji i reklamy?


W dniu 25.09.2003 r. wpłynęło pismo spółki jawnej „G.” T. z prośbą o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi, prowadząc pełną księgowość. Dochody z tytułu prowadzonej działalności opodatkowane są podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Wspólnie z dostawcą w okresie letnim zorganizowano dla odbiorców promocję, w której nagrodę stanowił darmowy wyjazd na wycieczkę turystyczną. Opracowany regulamin promocji wakacyjnej nakładał na odbiorców warunek realizacji w określonym czasie założonych z góry obrotów.

W świetle przedstawionych faktów postawiono pytanie, czy wydatek finansowany przez firmę dokumentowany fakturą wystawioną przez biuro podróży, jako wycieczka zagraniczna, gdzie odbiorcami usługi są kontrahenci, którzy spełnili warunki regulaminu promocji, może stanowić koszt uzyskania przychodu, który nie obciąża limitu kosztów reprezentacji i reklamy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łańcucie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Jak stanowi art. 23 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają jednak szczegółowej definicji pojęć zarówno reprezentacji jak i reklamy. Słownikowe znaczenie tych wyrazów wskazuje, iż przez reklamę rozumieć należy rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia. Reprezentacja natomiast polega na stworzeniu dobrego wizerunku firmy poprzez odpowiedni ubiór pracownika, wystrój firmy czy też sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.

Przedstawiony przez stronę stan faktyczny nie świadczy o tym, iż opisane zdarzenie nie noszą znamion poniesienia wydatku w ramach reprezentacji i reklamy. W świetle przedstawionych faktów uznać należy, iż wydatki związane z organizacją konkursu polegającego na promocyjnej sprzedaży towarów noszą znamiona kosztu uzyskania przychodu nieobjętego limitem zawartym w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy. Niemniej podkreślić należy, że zgodnie z wykładnią art. 22 ust. 12 ustawy kosztami uzyskania przychodu są wszelkie wydatki racjonalne i gospodarczo uzasadnione, gdy między wydatkiem, a osiągniętym przychodem zachodzi związek przyczynowo skutkowy powodujący powstanie lub zwiększenie przychodu. Rolą podatnika jest zatem wskazanie takiego związku i umiejętność uwiarygodnienia zasadności poniesionego wydatku.

Reasumując, uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie, o ile podatnik w sposób niepodważalny udokumentuje uczestnictwo w wycieczce osoby biorącej udział w konkursie, a jednocześnie uwiarygodni wpływ wyników konkursu na powstanie lub zwiększenie przychodu, to w świetle art. 22 ust. 1 ustawy, wydatek związany z usługą turystyczną stanowić może koszt uzyskania przychodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj