Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1043/12-2/AP
z 25 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1043/12-2/AP
Data
2013.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
diety
obowiązek płatnika
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy diety wypłacane członkom organów PZW stanowiących (zarząd okręgu, okręgowa komisja rewizyjna, okręgowy sąd koleżeński) z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu Okręgu PZW w…, komisji rewizyjnej Okręgu oraz sądu koleżeńskiego Okręgu są objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 776 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłacenia diet członkom organów stanowiących – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłacenia diet skarbnikom kół wędkarskich oraz w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłacenia diet członkom organów stanowiących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1. Polski Związek Wędkarski Okręg w …jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce, wyposażonym w osobowość prawną. Natomiast koła Okręgu PZW w … są jednostkami terenowymi, nieposiadającymi osobowości prawnej. Podstawy prawne funkcjonowania związku to przede wszystkim ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm., dalej zwana: Prawo o stowarzyszeniach) oraz Statut PZW. Okręg PZW opiera działalność na pracy społecznej swych członków, a do prowadzenia spraw może tworzyć biura i jednostki gospodarcze oraz zatrudniać pracowników (§ 5 Statutu).

2. Statut PZW wymienia następujące władze i organy Okręgu:

  1. okręgowy zjazd delegatów, jako najwyższa władza okręgu PZW (jednostki terenowej PZW),
  2. zarząd okręgu, który zarządza okręgiem PZW, w okresie między zjazdami okręgowych zjazdów delegatów,
  3. okręgowa komisja rewizyjna, która jest organem kontroli wewnętrznej okręgu,
  4. okręgowy sąd koleżeński, który jest organem orzekającym w sprawach przewinień członków danego okręgu,
  5. walne zgromadzenie członków koła,
  6. zarząd koła,
  7. komisja rewizyjna na szczeblu koła,
  8. sąd koleżeński na szczeblu koła.

3. W skład wymienionych wyżej władz i organów wchodzą członkowie PZW. Wybory do ich składu dokonywane są według zasad określonych w Statucie PZW.

4. Osoby będące członkami Zarządu Okręgu, komisji rewizyjnej Okręgu oraz sądu koleżeńskiego Okręgu otrzymują diety z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach tych organów. Podstawą wypłaty diet jest zapis par. 13 pkt 7 Statutu PZW, zgodnie z którym członek Związku, z ograniczeniami wynikającymi z ustawy Prawo o stowarzyszeniach, ma prawo do zwrotu kosztów podróży i wypłaty diet, na zasadach ogólnych, w związku z realizacją zadań statutowych.

Skarbnicy kół wchodzący w skład koła (jednostki terenowej okręgu nieposiadającej osobowości prawnej) otrzymują diety za pełnienie funkcji społecznej w kole wędkarskim okręgu PZW w ….

Skarbnicy kół zajmują się prowadzeniem dokumentacji koła PZW tzn.:

  • przyjmowaniem i ewidencjonowaniem składek członkowskich i opłat wpłacanych przez członków PZW prowadzeniem kasy i banku koła,
  • przekazywaniem wpłat do okręgu PZW w …z tytułu składek i opłat,
  • sporządzaniem raportów finansowych koła,
  • opracowywaniem preliminarza dochodów i wydatków koła celem zatwierdzenia przez zarząd koła,
  • uczestnictwem w posiedzeniach zarządu koła.

5. Obecnie diety wypłacane członkom Zarządu Okręgu, komisji rewizyjnej Okręgu oraz sądu koleżeńskiego Okręgu z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach tych organów oraz Skarbnikom kół pełniącym funkcję społeczną w kole PZW traktuje jako objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.).

6. Zarząd Okręgu PZW w …powziął wątpliwość, co do prawidłowości aktualnej praktyki Związku w zakresie kwalifikacji podatkowej diet z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach organów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłacenia diet członkom organów stanowiących.

Czy diety wypłacane członkom organów PZW stanowiących (zarząd okręgu, okręgowa komisja rewizyjna, okręgowy sąd koleżeński) z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu Okręgu PZW w…, komisji rewizyjnej Okręgu oraz sądu koleżeńskiego Okręgu są objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z par. 6 Statutu celem Związku jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej. Cele te realizowane są poprzez działania wymienione w par. 7 Statutu, który stanowi, iż cele Związku realizowane są poprzez:

  1. reprezentowanie interesów Związku w kraju i za granicą,
  2. współdziałanie z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, ekosystemów wodnych, zwalczanie kłusownictwa rybackiego i innych szkód w środowisku wodnym,
  3. współdziałanie z ośrodkami naukowo-badawczymi, między innymi w zakresie ochrony ginących gatunków ryb i innychrestytucji,
  4. współpracę z organizacjami i instytucjami proekologicznymi,
  5. nabywanie i użytkowanie wód, prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej,
  6. prowadzenie ośrodka zarybieniowego,
  7. upowszechnianie sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w takich zawodach za granicą,
  8. organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich,
  9. organizowanie współzawodnictwa sportowego opartego o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych,
  10. wyłanianie kadry narodowej w dyscyplinach kwalifikowanego sportu wędkarskiego,
  11. popularyzowanie idei wędkarstwa i działalności PZW wśród dzieci i młodzieży oraz prowadzenie pracy oświatowo-wychowawczej w tym zakresie,
  12. edukację wędkarską i turystykę,
  13. prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską,
  14. działanie na rzecz osób niepełnosprawnych (budowa stanowisk wędkarskich dla osób niepełnosprawnych),
  15. podejmowanie innych przedsięwzięć i pozyskiwanie środków służących do realizacji celów Związku.

Okręg PZW w …realizuje cele społeczne o zasięgu szerszym niż tylko dotyczące zrzeszonych w nim osób.

Przykładowo cele związane z ochroną przyrody służą ogółowi społeczeństwa. Oznacza to, że członkostwo w Związku i praca na jego rzecz wiąże się z pełnieniem obowiązków społecznych zarówno na rzecz społeczności osób zrzeszonych w Związku, jak również innych osób, dla których racjonalna gospodarka wodna i ochrona przyrody przynoszą wymierne korzyści w postaci obcowania ze środowiskiem naturalnym służącym zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi organizmu ludzkiego.

Zdaniem Związku osoby wchodzące w skład organów stanowiących w PZW pobierające diety za czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych do wysokości kwoty 2.280 zł miesięcznie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PDOF są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów jest, stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność wykonywana osobiście.

W myśl postanowień art. 13 pkt 5 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z ukształtowanym przez doktrynę poglądem, za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych uznaje się działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych. Jak wynika z powyższego obowiązkami społecznymi i obywatelskimi w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych.

Natomiast z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracach instytucji (w szczególności samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Do pojęcia „pełnienia obowiązków społecznych” zalicza się także prace w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zwolnienie opisane w art. 21 ust. 1 pkt 17 obejmuje przychody ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 ustawy. Wyłączenie, o którym mowa w cytowanym wyżej przepisie art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnosi się do przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ustawy).

Nie ma zatem wątpliwości, iż diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy.

Jeżeli diety lub zwrot kosztów otrzymuje członek organizacji, niepełniący żadnej funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej - to przychody te w obecnym stanie prawnym - do wysokości określonej w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy korzystają ze zwolnienia.

Na podstawie ww. przepisów ustawy należy zauważyć, iż przychody osób wchodzących w skład zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących Polskiego Związku Wędkarskiego, jako przychody osób wchodzących w skład organu stanowiącego osoby prawnej stanowią źródło uzyskania przychodu, o którym mowa w art. 13 ust. 7 ustawy i w konsekwencji nie korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy, które obejmuje jedynie podatników uzyskujących przychody określone w art. 13 pkt 5 ustawy.

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłacanych diet członkom organów PZW stanowiących (zarząd okręgu, okręgowa komisja rewizyjna, okręgowy sąd koleżeński) z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu Okręgu PZW w…, komisji rewizyjnej Okręgu oraz sądu koleżeńskiego Okręgu, uzależnione jest od struktury organizacyjnej Polskiego Związku Wędkarstwa. Dla omawianego zwolnienia istotnym jest czy poszczególne okręgi Polskiego Związku Wędkarstwa mają odrębną osobowość prawną, a jeżeli tak, to czy członkowie ww. okręgów PZW są organami stanowiącymi.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Polski Związek Wędkarski Okręg w … jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, wyposażonym w osobowość prawną.

Zatem, diety wypłacane członkom organów stanowiących Polskiego Związku Wędkarskiego w …posiadającego osobowość prawną z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu Okręgu Polskiego Związku Wędkarskiego w…, komisji rewizyjnej Okręgu oraz sądu koleżeńskiego Okręgu nie są objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż - jak wyżej wskazano - diety i inne kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych nie mieszczą się w zakresie przedmiotowego zwolnienia.

Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłacenia diet skarbnikom kół wędkarskich w dniu 25 stycznia 2013 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacja indywidualną nr ILPB1/415-1043/12-3/AP.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że do wniosku Wnioskodawca dołączył Statut Polskiego Związku Wędkarskiego. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny przedłożonych wraz z wnioskiem dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę. W związku z tym analizie pod kątem stosowania przepisów prawa podatkowego został poddany tylko opis zaistniałego stanu faktycznego przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj