Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-101/13/MK
z 2 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (wpływ do tut. Biura – 23 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 17 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele statutowe fundacji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele statutowe fundacji.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 04 kwietnia 2013 r. znak: IBPP3/443-78/13/JP, PBPBI/2/423-101/13/PC, IBPBII/1/415-100/13/MK, IBPBII/1/415-101/13/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 17 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Fundacja – zasięgiem swojego działania obejmuje miasto oraz teren województwa. Zakładana organizacja będzie działać na podstawie i zgodnie z przepisami ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

Głównymi celami jakie fundacja realizuje są:

  1. Wspieranie upowszechniania turystyki i krajoznawstwa,
  2. Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
  3. Promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
  4. Podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

Wnioskodawca realizuje powyższe zadania poprzez:

  1. Promowanie wydarzeń kulturalnych w Polsce,
  2. Prowadzenie działalności edukacyjnej w terenie,
  3. Popularyzację polskich i lokalnych zwyczajów,
  4. Rozpowszechnianie wiedzy o Polskim dziedzictwie narodowym, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc znajdujących się na międzynarodowej liście UNESCO,
  5. Wspieranie turystyki aktywnej,
  6. Propagowanie polskiej kultury za granicą.

Wszystkie wyżej wymienione sposoby są aktywnie wykorzystywane podczas regularnych zajęć edukacyjnych w terenie. Takie zajęcia mają charakter około trzygodzinnego spaceru z edukatorem. Do spaceru podczas jego trwania może się przyłączyć każdy chętny. Ten czas jest wykorzystywany na krótkie wykłady o historii i zwyczajach, zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich. Istotną częścią zajęć jest także interakcja z edukatorem, dzięki której każdy uczestnik może dowiedzieć o lokalnych wydarzeniach kulturalnych. Zajęcia są skierowane głównie do gości z zagranicy dlatego większość spotkań będzie prowadzonych w języku angielskim, aczkolwiek lokalni mieszkańcy także są bardzo mile widziani. Po zajęciach edukator przedstawia cel jakiemu przyświeca projekt tych zajęć, oraz całej fundacji. Informuje on także o możliwości wsparcia działalności Wnioskodawcy dobrowolną darowizną.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy wynagrodzenie osób (edukatorów) z tytułu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, realizujących cele fundacji w wyżej opisany sposób, wypłacane ze środków (np. darowizn) pozyskanych na cele statutowe fundacji, będzie opodatkowane podatkiem PIT w przypadku gdy „spacery edukacyjne” są nieodpłatne dla uczestników i nie zobowiązują się do jakichkolwiek świadczeń na rzecz fundacji w zamian za uczestnictwo w „spacerach edukacyjnych”?
  2. Czy pracownik realizując zadanie: „podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej”, wykonuje czynności, o których mowa w art. 21 ust. l pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wypłacane mu z tego tytułu należności można uznać za diety lub zwrot kosztów, które to w świetle przytoczonego przepisu są zwolnione z podatku dochodowego do wysokości 2280,00 zł?

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie które jest wypłacane edukatorowi (pracownikowi fundacji) ze środków pozyskiwanych na cele statutowe fundacji, będzie opodatkowane podatkiem PIT.

Wg Wnioskodawcy ze zwolnienia, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 4 ma prawo korzystać jedynie podmiot jakim jest fundacja. Ponieważ to fundacja jest organizacją bezpośrednio realizującą swoje cele statutowe.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, pracownik fundacji, której celem statutowym jest m.in.: „(..) rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej” na terenie województwa, reprezentuje społeczność województwa, na której to rozwoju szczególnie mu zależy. Działa zatem w interesie tej społeczności. Z tego też powodu Wnioskodawca uważa, iż wynagrodzenie osób, które bezpośrednio biorą udział w realizacji celów statutowych fundacji, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób bezpośrednio realizujących cele statutowe fundacji.

W zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych przez edukatorów z tytułu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w ww. art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym przez pojęcie „otrzymane” – zgodnie ze Słownikiem języka polskiego – należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały podatnikowi dane. Mając na uwadze istnienie wielu form rozliczeń, należy uznać, że otrzymane pieniądze to nie tylko wypłacona gotówka, ale również kwota, która wpłynęła na rachunek bankowy podatnika.

Natomiast „postawionymi do dyspozycji” są takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik – wykazując określoną aktywność – ma możliwość włączyć do swojego władztwa. Innymi słowy, podatnik ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy, a nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do dyspozycji.

Z przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przepis art. 13 pkt 5 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca – Fundacja – zasięgiem swojego działania obejmuje miasto oraz teren województwa. Zakładana organizacja będzie działać na podstawie i zgodnie z przepisami ustawy z dnia 06 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

Głównymi celami jakie fundacja realizuje jest wspieranie upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa, działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami, promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą, podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

Wnioskodawca realizuje powyższe zadania poprzez promowanie wydarzeń kulturalnych w Polsce, prowadzenie działalności edukacyjnej w terenie, popularyzację polskich i lokalnych zwyczajów, rozpowszechnianie wiedzy o Polskim dziedzictwie narodowym, ze szczególnym uwzględnieniem miejsc znajdujących się na międzynarodowej liście UNESCO, wspieranie turystyki aktywnej, propagowanie polskiej kultury za granicą.

Wszystkie wyżej wymienione sposoby są aktywnie wykorzystywane podczas regularnych zajęć edukacyjnych w terenie. Takie zajęcia mają charakter około trzygodzinnego spaceru z edukatorem. Do spaceru podczas jego trwania może się przyłączyć każdy chętny. Ten czas jest wykorzystywany na krótkie wykłady o historii i zwyczajach, zarówno lokalnych jak i ogólnopolskich. Istotną częścią zajęć jest także interakcja z edukatorem, dzięki której każdy uczestnik może dowiedzieć o lokalnych wydarzeniach kulturalnych. Zajęcia są skierowane głównie do gości z zagranicy dlatego większość spotkań będzie prowadzonych w języku angielskim, aczkolwiek lokalni mieszkańcy także są bardzo mile widziani. Po zajęciach edukator przedstawia cel jakiemu przyświeca projekt tych zajęć, oraz całej fundacji. Informuje on także o możliwości wsparcia działalności Wnioskodawcy dobrowolną darowizną.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy pracownik realizując zadanie: „podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej”, wykonuje czynności, o których mowa w art. 21 ust. l pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wypłacane mu z tego tytułu należności można uznać za diety lub zwrot kosztów, które to w świetle przytoczonego przepisu są zwolnione z podatku dochodowego do wysokości 2280,00 zł?

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „obowiązków społecznych lub obywatelskich”. Zgodnie zatem z ukształtowanym przez doktrynę poglądem wyrażenie „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich” należy rozumieć bardzo szeroko, nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa.

W świetle Słownika języka polskiego (Warszawa 1993 r., t. II, str. 435 i III-str. 296), wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeśli chodzi o wyraz „obywatelski”, to oznacza on „obowiązek obywatelski, prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelską zorganizowaną z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”.

Za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych należy więc uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych” (Podatkowe Komentarze Becka – Podatek dochodowy od osób fizycznych, Rok 2006, pod redakcją J. Marciniuka).

Jak wynika z powyższego, z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji, np. radnego, posła, czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu.

Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych.

Należy zauważyć, iż z żadnego przepisu ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.) nie wynika, iżby pracownikom fundacji bądź osobom, z którymi fundacja zawarła umowy cywilnoprawne przysługiwały jakiekolwiek diety czy kwoty stanowiące zwrot kosztów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy również zauważyć, iż wynagrodzenia pracowników Fundacji (ze stosunku pracy) czy też z tytułu zawartej z Fundacją umowy zlecenia lub o dzieło nie są dietami oraz kwotami stanowiącymi zwrot kosztów, o których mowa ww. wymienionym przepisie. Są mianowicie wynagrodzeniami za zajęcia edukacyjne w terenie.

Ponadto zwolnienie z tego przepisu znajduje zastosowanie jedynie w przypadku przychodów określonych w art. 13 pkt 5 ww. ustawy (tj. przychodów uzyskiwanych w związku z byciem posłem i senatorem, radnym, przedstawicielem samorządu terytorialnego, członkiem składu komisji wyborczej powołanej do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, członkiem składu inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkiej, komisarzem wyborczym powołanym do przeprowadzenia wyborów do rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa, Trybunału Stanu, ławnikiem sądu powszechnego). W związku z czym wynagrodzenia uzyskane z tytułu zawartej umowy o pracę, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy, czy też z tytułu zawartej umowy zlecenia lub o dzieło, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy, nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż przychód uzyskany przez edukatora nie podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi przychód edukatora ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy) bądź z umów zlecenia lub o dzieło (art. 13 pkt 8 ustawy).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj