Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1503/11-2/MP
z 22 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1503/11-2/MP
Data
2011.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
odliczenie podatku
podatek naliczony
podstawa opodatkowania
projekt
spółki
szkolenie


Istota interpretacji
1. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
2. Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione przez Spółkę wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
3. Obrotem Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegającym opodatkowaniu będzie wyłącznie wnoszony przez spółki z Grupy wkład gotówkowy.



Wniosek ORD-IN 602 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.10. 2011 r. (data wpływu 10.10. 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji, podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.10. 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji, podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

P. S.A. podpisała ze spółkami z Grupy umowy wsparcia, których celem ma być m.in. prawidłowa restrukturyzacja sektora energetycznego, w tym optymalne określenie kształtu P. Grupy. Wszystkie spółki, wchodzące w skład Grupy, powinny ze sobą współpracować i koordynować działania w celu realizowania strategii grupy. W szczególności grupa powinna zwiększyć rentowność, obniżyć koszty operacyjne, finansowe, poprawić konkurencyjność i efektywność, zapewniając w konsekwencji wzrost wartości całej grupy. Spółka P. SA, jako dominująca w grupie, na mocy umowy zobowiązana jest m.in. do koordynacji i doradztwa w zakresie polityki zarządzania zasobami ludzkimi, których celem jest optymalizacja wykorzystania umiejętności, kompetencji, doświadczenia i potencjału pracowników zatrudnionych przez spółki z Grupy. Działania P. SA ukierunkowane są również na wsparcie procesów rekrutacji oraz awansów.

W tym zakresie, umową wsparcia objęte są między innymi następujące czynności:

  • tworzenie polityki personalnej oraz wytycznych do jej stosowania dla całej Grupy P.,
  • wsparcie i nadzór nad polityką szkoleniową tworzenie planów szkoleń dla pracowników spółek z Grupy,
  • projektowanie i implementacja wytycznych, procedur i narzędzi do tworzenia programów rozwojowych pracowników spółek z Grupy.

Spółki z Grupy ponoszą odpłatność za usługi wsparcia. Wynikiem realizacji usług w ramach umów wsparcia jest między innymi pozyskanie dofinansowania projektu szkoleniowego pod nazwą „Akademia P.”.P. SA jako wnioskodawca i jako lider grupy spółek z branży energetycznej, złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL), Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki, w ramach konkursu zamkniętego nr POKL/2.1.1/2010/Z. Wniosek do konkursu złożony przez P. SA otrzymał rekomendację do otrzymania dofinansowania w wysokości ok. 60% wartości projektu, dlatego też P. SA podpisała umowę o dofinansowanie projektu z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Celem projektu, w którym mają uczestniczyć wszystkie spółki Grupy, zajmujące się różnymi aspektami gospodarowania energią (wytwarzanie, dystrybucja, obrót) jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji, co w konsekwencji zapewni klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług (w szczególności poznają oni najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania). Wysokość dofinansowania projektu wynosi ok. 60% kosztów projektu, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+, związanego z wdrożeniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach. Resztę kosztów pokrywają sami przedsiębiorcy zainteresowani programem (tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy) przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Wnioskodawca zakłada, że rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń powinny się odbywać według następującego schematu i zasad:

  • P. SA jako wnioskodawca do PARP, a następnie Projektodawca i Beneficjent projektu oraz Beneficjent pomocy publicznej, jest stroną umowy z PARP o dofinansowanie szkoleń (60% dofinansowania) i indywidualnego doradztwa dla pracowników (100% dofinansowania) zgodnie z postanowieniami umowy będzie otrzymywał zaliczki (transze) na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla swoich pracowników i pracowników spółek z Grupy (kwoty te będą rozliczane na bieżąco). W chwili wydatkowania 70% dotychczas otrzymanych transz dotacji, P. SA będzie mogła złożyć do PARP Wniosek o Płatność (WoP) kolejnej transzy dotacji (w każdym Wniosku o Płatność P. SA wykaże kumulatywnie rozliczenie minimum 70% otrzymanych dotychczas środków). Co najmniej raz na 3 miesiące będzie składany jeden wniosek.
  • Transze dotacji będą przekazywane z PARP jedynie na rachunek P. SA i nie będą dystrybuowane na rachunki spółek z Grupy; to wyłącznie P. SA będzie dokonywała zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z organizacją i przeprowadzeniem szkoleń, zapewnieniem indywidualnego doradztwa dla 45 +. P. SA będzie ponosiła koszty ewaluacji szkoleń;
  • P. SA będzie de facto zarządzała w całości projektem szkoleniowym, będzie organizowała szkolenia, zawierała umowy z zewnętrznymi wykonawcami (przeprowadzenie szkoleń, zapewnienie materiałów szkoleniowych, catering, noclegi, transport na miejsce szkolenia, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+), płaciła za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z PARP, rozliczała wkład własny spółek z Grupy w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń i przygotowaniem sprawozdawczości finansowego i rzeczowego z realizacji projektu (w zakresie w jakim środki pomocy publicznej dotyczą innych beneficjentów pomocy publicznej niż P. S.A., Wnioskodawca pełni funkcje operatora pomocy publicznej);
  • dotacja pokrywać będzie wyłącznie tzw. koszty kwalifikowane; w szczególności podatek od towarów i usług może być kosztem kwalifikowanym tylko w przypadku, gdy nie przysługuje prawo do jego odliczenia (np. usługi gastronomiczne i noclegowe);.
  • P. SA będzie obciążać spółki z Grupy gotówkowym wkładem prywatnym zgodnie z umowami szkoleniowymi. Natomiast nie będzie obciążać spółek z Grupy innymi kosztami szkoleń. W szczególności nie będzie obciążać spółek z Grupy kosztami szkoleń sfinansowanych z dofinansowania otrzymanego od PARP. Wszelkie wzajemne prawa i obowiązki, których realizacja pozwoli na przygotowanie i realizację Projektu „Akademia P.” zgodnie z wymogami umowy o dofinansowanie z PARP, są uregulowane w zawartych przez P. SA ze spółkami z Grupy umowach szkoleniowych. Między innymi są tam zapisane wskazane wyżej zasady ponoszenia kosztów.

W dniu 29 czerwca br. P. S.A. zwróciła się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem, gdzie przedstawiła inny, rozważany jeszcze przed podpisaniem przez P. SA i spółki z Grupy umów szkoleniowych, sposób rozliczeń kosztów związanych z projektem „Akademia P.”. W zależności od uzyskanych interpretacji podatkowych na skutek złożonych wniosków, P. SA i spółki z Grupy ustalą ostateczny sposób rozliczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy kwota dofinansowania z PARP otrzymana przez P. SA stanowi obrót w podatku od towarów i usług ...
  2. Czy P. SA przysługuje, co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego w towarach i usługach związanych z realizowaniem programu szkoleniowego...
  3. Jaka będzie podstawa opodatkowania VAT P, SA w kontekście programu PARP ....

Zdaniem Wnioskodawcy:

Kwota dofinansowania do programu szkoleniowego, otrzymana od PARP, nie stanowi obrotu dla celów podatku od towarów i usług. Przede wszystkim nie jest to wynagrodzenie za odpłatną dostawę towarów ani za odpłatne świadczenie usług. Nie jest to także świadczenie, opisane w art. 29 jako otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub świadczonych przez podatnika usług.

W ocenie Wnioskodawcy dofinansowanie zostanie mu udzielone jako pokrycie kosztów przeprowadzenia projektu szkoleniowego, który według planów ma objąć określone osoby — pracowników firm z branży energetycznej, zatrudnionych w Grupie Wnioskodawcy. Do kosztów tych należeć będą niewątpliwie koszty wynagrodzenia osób szkolących i firm szkoleniowych, koszty wynajęcia sal szkoleniowych, koszty związane z wizualizacją i promocją projektu, koszty transportu, koszty zakwaterowania i inne koszty szeroko rozumianej obsługi programu. Dofinansowanie to nie zostanie zatem w ogóle udzielone jako dopłata/dofinansowanie do ceny konkretnych towarów i usług oferowanych lub świadczonych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie osiągnie przy tym żadnego zysku zorganizowanych i prowadzonych szkoleń, tylko będzie koordynował i zarządzał przebiegiem programu, a dofinansowanie zostanie udzielone na pokrycie kosztów jego organizacji. Konieczność uiszczenia przez innych beneficjentów pomocy publicznej określonej kwoty tytułem wkładu własnego, stanowić będzie de facto zwrot na rzecz Wnioskodawcy odpowiedniej części ponoszonego przez tegoż Wnioskodawcę jako organizatora szkoleń wkładu prywatnego, tak, aby realizacja projektu nie dotyczyła jego wyniku finansowego w większym stopniu, niż udział jego pracowników w projekcie. Na pewno zaś nie może się to wiązać ani z zyskiem ani ze stratą (jest to nic innego, jak zrekompensowanie części kosztów poniesionych a conto przez Projektodawcę na rzecz innych uczestników szkolenia).

Podsumowując, P. nie otrzyma dofinansowania z PARP w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, stanowiącego dopłatę do ceny towaru lub usługi i będącego uzupełniającym elementem podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Nie będzie ono powiązane z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Można je uznać co najwyżej za dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, czy konkretnych wydatków o charakterze ogólnym. Obowiązkowi podatkowemu podlegać może tylko dotacja lub dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia. Dotacje nie uzależnione od ilości i wartości świadczonych usług nie będą podlegały opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy co do zasady przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizowaniem programu szkolenia i aktywizacji pracowników. Przy czym prawo to dotyczy całości wydatków związanych z programem mając na uwadze, że Wnioskodawca zarządza całym projektem i to on jest stroną umów z wykonawcami. Część kosztów zakupionych usług jest pokrywana wkładem gotówkowym, który wnoszony jest przez poszczególnych faktycznych beneficjentów tj. spółki z Grupy na podstawie wystawionych przez P. SA faktur VAT. Oczywiście mając na uwadze przepisy ustawy VAT, Wnioskodawcy dotyczą wszelkie ograniczenia w prawie do odliczenia podatku naliczonego, np. w zakresie usług noclegowych i gastronomicznych.

Przypomnieć należy, że Wnioskodawca nie otrzyma dofinansowania na tę część wydatków, które dotyczą podatku od towarowi usług jeżeli jest on „możliwy do odzyskania”. Podatek od towarów i usług może jednak zostać uznany za podlegający sfinansowaniu wydatek kwalifikowany wtedy, jeżeli został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez beneficjenta i beneficjent nie ma możliwości odzyskania go.

Podstawową przesłanką możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług jest wykorzystanie tych towarów oraz usług dla celów prowadzonej działalności opodatkowanej. Takie wykorzystanie może przyjąć zarówno formę bezpośrednią (np. zakup materiałów do wytworzenia towaru) jak i pośrednią (np. poniesienie ogólnych kosztów administracyjnych). Jeżeli istnieje związek między zakupionym towarem lub usługą a opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika, to ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego (chyba ze wystąpią jakieś inne ustawowe ograniczenia lub wyłączenia, jak właśnie w przypadku usług noclegowych). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, korzystającym z pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów lub usług, a zatem zasada ta powinna dotyczyć także towarów i usług nabywanych w związku z dotowanym (dofinansowywanym) projektem. Jeśli w ramach realizowanego projektu podatnik nabywa towary i usługi celem podniesienia kwalifikacji pracowników, można założyć, że ma to związek z prowadzoną przez niego działalnością opodatkowaną, gdyż podniesie jego konkurencyjność. Kwalifikowanym wydatkiem podatek od towarów i usług może się stać tylko wtedy, gdy istnieją szczególne ograniczenia w prawie do jego odliczenia.

Biorąc zatem pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, ze dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z projektami szkoleniowymi dofinansowywanymi przez PARP, w części przypadającej na szkolenie pracowników P. SA będą w sposób pośredni służyły działalności gospodarczej prowadzonej przez P., bowiem służą podnoszeniu kwalifikacji jej pracowników, a tym samym podniesieniu konkurencyjności firmy, co niewątpliwie korzystnie wpłynie na jakość czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę. W części zaś odpowiadającej wydatkom na szkolenia osób zatrudnionych poza P. SA, ale w spółkach Grupy, związek zakupów P. SA ze sprzedażą opodatkowaną tej spółki wystąpi w sposób bezpośredni, jako że część kosztów zostanie pokryta gotówkowym wkładem przez spółki z Grupy, w związku z tym, P. SA wykaże VAT należny wg stawki 23%.

Zatem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy tj. w takim zakresie, w jakim służą do wykonywania czynności opodatkowanych pod warunkiem, że nie występują inne przesłanki ograniczające to prawo, wynikające np. z art. 88 ustawy.

Na wstępie należy podnieść, iż cały projekt jest realizowany zgodnie z przepisami o udzielaniu pomocy publicznej, w tym przepisami rozporządzenia Komisji (WE) Nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (Dz. U UE. L. 08.214.3) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. z dnia 27 czerwca 2008 r. ze zm.).

Wykonywane przez P. czynności w Projekcie, jako projektodawcy, beneficjenta pomocy publicznej oraz operatora pomocy publicznej, w myśl ww. aktów prawnych, nie mogą być utożsamiane ze świadczeniem usług na rzecz innych beneficjentów pomocy publicznej z zastrzeżeniem, że Spółki Grupy są jedynie zobowiązane pokryć (na podstawie wystawionych przez P. SA faktur VAT) tę przypadającą na nie część kosztów szkoleń, która nie zostanie pokryta dofinansowaniem ze środków publicznych zgodnie z umowami szkoleniowymi. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku należnego. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. W związku z powyższym, w myśl art. 29 ust 1 ustawy, obrotem dla P. S A będzie tylko kwota, którą Wnioskodawca obciąża spółki z Grupy tytułem wkładu gotówkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity z 2011 r. Dz. U. nr 177, poz. 1054 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jako lider grupy spółek z branży energetycznej otrzymał rekomendację do otrzymania dofinansowania w wysokości ok 60% wartości projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Celem projektu, w którym mają uczestniczyć wszystkie spółki Grupy, zajmujące się rożnymi aspektami gospodarowania energią (wytwarzanie, dystrybucja, obrót) jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji co w konsekwencji zapewni klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług (w szczególności poznają oni najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania). Wysokość dofinansowania projektu wynosi ok. 60% kosztów ogólnych projektu oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+, związanego z wdrożeniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach. Resztę kosztów pokrywają sami przedsiębiorcy zainteresowani programem (tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy), przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu. Otrzymana dotacja pokrywać będzie wyłącznie koszty przeprowadzenia projektu szkoleniowego.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku realizacją projektu, polegającego na organizacji cyklu szkoleń. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego programu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym dotacja ze środków unijnych, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu, którego celem jest poprawienie efektywności pracowników spółek poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Ad. 2.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (…).

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jako lider grupy spółek z branży energetycznej otrzymał dotację na przeprowadzenie szkoleń pracowników spółek z grupy. Celem przeprowadzanych szkoleń jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych programem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji, co w konsekwencji zapewni klientom najwyższy poziom świadczonych usług. W ramach projektu Spółka będzie zapewnia materiały szkoleniowe, catering, noclegi, transport na miejsce szkolenia, indywidualne doradztwo związane z wdrożeniem wiedzy zdobytej na szkoleniu dla pracowników w wieku 45+.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia stwierdzić należy, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług, związane z projektem szkoleniowym, w części przypadającej na szkolenie pracowników P. S.A. będą w sposób pośredni związane z czynnościami opodatkowanymi. Wydatki ponoszone na przedmiotowe zakupy w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, a w efekcie w celu zwiększenia efektywności świadczonej dla Spółki pracy (Wnioskodawca działa ewidentnie w interesie własnym, a nie pracowników) niewątpliwie korzystnie wpłyną na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W części zaś odpowiadającej wydatkom na szkolenia osób zatrudnionych poza P. S.A., ale w spółkach Grupy, związek zakupów dokonywanych przez Wnioskodawcę ze sprzedażą opodatkowaną wystąpi w sposób bezpośredni, ponieważ część kosztów szkolenia zostanie pokryta wkładem gotówkowym wnoszonym przez spółki z Grupy. Powyższe wpłaty stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług szkoleniowych, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. P. S.A., zgodnie z umowami szkoleniowymi, obciążać będzie spółki z Grupy wkładem gotówkowym, opodatkowanym podstawową tj. 23% stawką podatku.

Tym samym, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione przez Spółkę wydatki w związku z realizacją przedmiotowego projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Należy zgodzić się ponadto z Wnioskodawcą, iż prawo to nie będzie mu przysługiwać w odniesieniu do nabywanych przez niego usług noclegowych i gastronomicznych z uwagi na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 3.

Jak wynika z powołanego w treści interpretacji art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu świadczy usługi szkoleniowe. Strona otrzymała dofinansowanie ze środków PARP, Wysokość dofinansowania projektu wynosi ok., 60% kosztów projektu oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników 45+, związanego z wdrożeniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach. Resztę kosztów pokrywają same spółki z Grupy zainteresowane programem tzw. wkład prywatny przedsiębiorcy, przy czym wkład ten może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi oraz kosztami wynagrodzeń uczestników szkoleń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.

Wkłady własne spółek z Grupy są związane z konkretnymi uczestnikami szkoleń i są wnoszone w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego. Powyższe wpłaty stanowią zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny spółek stanowi u Wnioskodawcy obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki.

Obrotem podlegającym opodatkowaniu będzie jednak wyłącznie wkład pieniężny wnoszony przez spółki z Grupy. Wkłady własne wnoszone w formie wynagrodzeń wypłacanych na rzecz pracowników (uczestników projektu szkoleniowego), są niewątpliwie również związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego. Jednakże wkłady własne spółek w wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowią zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. Wkłady własne w wynagrodzenia nie stanowią kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów ani też odpłatnego świadczenia usług, tym samym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowią obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

W świetle powyższego, obrotem Wnioskodawcy w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegającym opodatkowaniu będzie wyłącznie wnoszony przez spółki z Grupy wkład gotówkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj