Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-52/13/LG
z 14 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013r. (data wpływu 6 lutego 2013r.), uzupełnionego pismem z dnia 18 kwietnia 2013r. (data wpływu 22 kwietnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji nalewek z alkoholu etylowego, od którego akcyza została zapłacona jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że produkcja nalewek nie podlega opodatkowaniu akcyzą,
  • prawidłowe w części dotyczącej braku wymogu produkcji nalewek w składzie podatkowym.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji nalewek z alkoholu etylowego, od którego akcyza została zapłacona.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 kwietnia 2013r. znak: IBPP4/443-52/13/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą polegającą na wyrobie tradycyjnych nalewek na owocach. Nalewki będą produkowane z owoców oraz z 100% alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych przez Wnioskodawcę nalewek wynosić będzie 25-70 %.

Ponadto w piśmie z dnia 18 kwietnia 2013r. Wnioskodawca wskazał, iż produkowany przyszły produkt mieści się w nomenklaturze scalonej pod kodem CN 2208 „alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.”

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wyżej opisany gotowy wyrób podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
  2. Czy wyżej opisana produkcja nalewek musi odbywać się w składzie podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Produkcją alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skazanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Stosownie natomiast do art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4.960,00zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona tub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Nalewki będą produkowane z owoców oraz z alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą a rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych nalewek wynosić będzie 25-70% a więc nie nastąpi zwiększenie się ilości zawartego 100% alkoholu etylowego w nalewce.

Mając powyższe na uwadze produkcja nalewek nie będzie podlegać opodatkowaniu akcyzą.

Ad. 2

Zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (tj. z 2011r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 ze zm.), produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Ponadto w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Nalewki będą produkowane z owoców oraz z alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą a rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych nalewek wynosić będzie 25-70% a więc nie nastąpi zwiększenie się ilości zawartego 100% alkoholu etylowego w nalewce. Mając powyższe na uwadze produkcja nalewek nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

  • nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że produkcja nalewek nie podlega opodatkowaniu akcyzą,
  • prawidłowe w części dotyczącej braku wymogu produkcji nalewek w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 18 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe.

Jednocześnie kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe wymieniono w poz. 18 załącznika nr 2 ustawy, który to załącznik stanowi „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG” .

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Stosownie natomiast do art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego należy zauważyć, iż czynność dokonywana przez Wnioskodawcę tj. produkcja nowego wyrobu akcyzowego w postaci nalewek z wykorzystaniem 100% alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą mieści się w zakresie art. 93 ust. 2 ustawy tj. czynność ta stanowi produkcję napoju alkoholowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym u Wnioskodawcy z tytułu czynności produkcji wyrobu alkoholowego będzie powstawał obowiązek podatkowy.

W tym miejscu należy jednakże zwrócić uwagę na dwa przepisy.

Pierwszy to art. 21 ust. 8 ustawy, który stanowi, iż kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

W myśl natomiast art. 47 ust. 1 pkt 1 produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Stosownie do powyższego stwierdzić należy, iż w stosunku do produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów alkoholowych w postaci nalewek powstaje obowiązek podatkowy. Jednakże z uwagi na art. 47 ust. 1 pkt 1 produkcja ta nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.

Tym samym produkcja (wytwarzanie) nalewek alkoholowych o kodzie CN 2208 z wykorzystaniem czystego 100% alkoholu etylowego, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, dokonywana przez Wnioskodawcą, wbrew jego stanowisku, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednocześnie w związku z art. 47 ust1 1 pkt 1 w przedstawionym zdarzeniu przeszłym, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że produkcja ta nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.

Odnośnie zaś do powołanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 8 ust. 6 ustawy zauważa się, iż przepis ten ma zastosowanie do nabywanego przez Wnioskodawcę alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą. Natomiast w przypadku produkcji nowego wyrobu alkoholowego w postaci nalewek o kodzie CN 2208 z wykorzystaniem 100% alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą, czynność ta jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w oparciu o art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, która w sytuacji objętej przepisem art. 47 ust. 1 pkt 1 nie musi być dokonywana w składzie podatkowym. Jednocześnie powstanie obowiązku podatkowego w zawiązku z czynnością produkcji nalewek alkoholowych powoduje, że nie powstanie już obowiązek podatkowy w stosunku do wyprodukowanych nalewek na podstawie innej czynności.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że produkcja nalewek nie podlega opodatkowaniu akcyzą,
  • prawidłowe w części dotyczącej braku wymogu produkcji nalewek w składzie podatkowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj