Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1515/12/KB
z 1 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 10 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie sposobu korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia otrzymanego 10 czerwca 2010 r. W zezwoleniu określono następujące warunki prowadzenia tej działalności:

  1. poniesienie na terenie strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej 800.000 do 31 grudnia 2015 r.,
  2. zatrudnienie po uzyskaniu zezwolenia co najmniej 15 pracowników w terminie do 31 grudnia 2012 r. i utrzymanie tego poziomu do dnia 31 grudnia 2015 r.,
  3. zakończenie inwestycji do 31 grudnia 2015 r.

Do dnia złożenia wniosku, Wnioskodawca wydatkował około 278.000 zł oraz od listopada 2011 r. zatrudnia pracowników. W listopadzie 2012 r. osiągnął zatrudnienie w wysokości 15 pracowników na pełny etat. Od maja 2012 r. uzyskuje dochody i korzysta z pomocy publicznej w specjalnej strefie ekonomicznej z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy. W 2013 r. wydatkowane środki na inwestycję przekroczą 100.000 euro. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza przejść na korzystanie z pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych w specjalnej strefie ekonomicznej z tytułu wydatków inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów mogę początkowo korzystać z pomocy publicznej z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy, a później przejść na korzystanie z pomocy publicznej z tytułu wydatków inwestycyjnych, gdyż pula pomocy z tego tytułu będzie wyższa?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, gdyż nie ma przepisu, który obligowałby go do wybrania z góry i na stałe podstawy korzystania z pomocy w specjalnej strefie ekonomicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a ww. ustawy). W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 21 ust. 5b ww. ustawy). W razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5b, podatnik jest obowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu, w odniesieniu do którego utracił prawo do zwolnienia, a w razie poniesienia straty do jej zmniejszenia o tę kwotę - w rozliczeniu zaliczki za wybrany okres wpłaty zaliczek, o którym mowa w art. 44, w którym utracił to prawo, a gdy utrata prawa nastąpi w ostatnim okresie wpłaty zaliczek danego roku podatkowego - w zeznaniu rocznym (art. 21 ust. 5c ww. ustawy).

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem" (art. 16 ust. 1 ww. ustawy).

Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

(art. 16 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 4, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników (§ 3 ust. 7 ww. rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Natomiast zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6 (§ 5 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5 ww. rozporządzenia).

Natomiast sposób ustalania wartości pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy (niezależnie w jakiej postaci została przyznana) reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 ze zm.). Jak wynika z § 4 pkt 2 lit. a w zw. z § 2 tego rozporządzenia, w przypadku zwolnienia z podatku, pomocą publiczną jest w istocie różnica pomiędzy kwotą podatku należnego bez uwzględniania zwolnienia a kwotą podatku po jej uwzględnieniu.

Jak wynika z cyt. przepisów, przedsiębiorcom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, może zostać przyznana pomoc jednocześnie z tytułu kosztów nowej inwestycji, jak i tworzenia nowych miejsc pracy. Przy czym, wartość tej pomocy (tj. z tytułu obu ww. tytułów) nie może przekroczyć limitu wynikającego z § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom, tj. iloczynu maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników. Powyższe oznacza, iż zakres przyznanej pomocy, w tym także jej maksymalna wartość, wynika z posiadanego przez przedsiębiorcę zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, będącego podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych z tytułu tej działalności. W przypadku przedsiębiorców, którym została przyznana pomoc zarówno z tytułu kosztów nowej inwestycji, jak i tworzenia nowych miejsc pracy, maksymalną wartość pomocy publicznej ustala się z uwzględnieniem wyższej z dwóch wartości: tj. kosztów nowej inwestycji, bądź dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników. Jednocześnie pamiętać należy, iż pomoc publiczna udzielona z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, niezależnie od tego, czy przyznana została z tytułu kosztów nowej inwestycji, tworzenia nowych miejsc pracy, czy też obu ww. tytułów, wraz z wartością pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy w innych formach, nie może przekroczyć dopuszczalnych limitów pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom określanych w odrębnych przepisach, niebędących przepisami prawa podatkowego i niemogących być przedmiotem niniejszej interpretacji.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia otrzymanego 10 czerwca 2010 r. Na podstawie tego zezwolenia, Wnioskodawcy przysługuje pomoc publiczna przyznana łącznie z tytułu kosztów nowej inwestycji oraz tworzenia nowych miejsc pracy.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej zarówno z tytułu kosztów nowej inwestycji, jak i tworzenia nowych miejsc pracy, do wysokości wynikającej z posiadanego zezwolenia, tj. do wysokości obliczanej, jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej z dwóch wartości: kosztów nowej inwestycji, bądź dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, o ile pomoc ta nie przekroczy maksymalnej wartości dopuszczalnej pomocy publicznej (udzielanej w różnych formach), z której może skorzystać Wnioskodawca, określonej w odrębnych przepisach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj