Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1198/12/HD
z 19 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest członkiem zarządu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Obecnie stosunki pomiędzy nim a Spółką reguluje umowa o pracę oraz uchwała Zgromadzenia Wspólników, na mocy której został powołany do pełnienia funkcji członka Zarządu.

W momencie składania przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca był zatrudniony na stanowisku – kierownik działu oprogramowania/architekt systemów informatycznych. W ramach stosunku pracy wykonywał czynności kierowania ww. działem i projektowania systemu informatycznego.


Z tytułu umowy o pracę oraz pełnienia funkcji członka Zarządu otrzymuje on dwa odrębne wynagrodzenia. W przyszłości stosunek pracy zostanie rozwiązany. Będzie on nadal członkiem Zarządu i z tego tytułu będzie otrzymywał wynagrodzenie za przynależność do składu Zarządu. Planuje on także świadczyć na rzecz Spółki oraz innych podmiotów usługi doradcze. Przedmiotowe usługi Wnioskodawca będzie świadczył w ramach prowadzonej przez niego indywidualnej działalności gospodarczej. Przedmiotem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych będzie tworzenie i przedkładanie (pracownikom Spółki, innym członkom Zarządu oraz jej właściwym organom) propozycji dotyczących:


  1. finansów Spółki, na co składać się będą:


    1. przygotowywanie prezentacji dla Zarządu,
    2. przygotowywanie propozycji dotyczących budżetowania,
    3. analizy opłacalności projektów,
    4. kalkulacja cen dla klientów,
    5. tworzenie i analiza planów motywacyjnych pracowników,


  2. zarządzania jakością, na co składać się będą:



    1. tworzenie i opiniowanie procedur oraz procesów,
    2. tworzenie i konsultowanie wskaźników mierzących procesy,


  3. strategii Spółki, na co składać się będą:


    1. współtworzenie i opiniowanie nowych produktów,
    2. doradztwo w zakresie optymalizacji procesowej,


  4. obsługi klienta, na co składać się będą:


    1. doradztwo przy wdrażaniu programów ciągłego podnoszenia jakości obsługi,
    2. współtworzenie procedur SLA,


  5. IT, na co składać się będą:


    1. doradztwo w zakresie wyboru infrastruktury IT potrzebnej do świadczenia usług,
    2. doradztwo w zakresie wdrażania narzędzi informatycznych optymalizujących pracę IT oraz innych działów,
    3. współtworzenie procedur SLA,
    4. doradztwo techniczne na etapie przygotowania specyfikacji technicznych oprogramowania co do wyboru rozwiązań technicznych i informatycznych w kontaktach z dostawcami i odbiorcami Spółki,
    5. projektowanie i specyfikowanie architektury oprogramowania Spółki,
    6. doradztwo techniczne przy tworzeniu oprogramowania typu client-server,
    7. świadczenie dla Spółki wsparcia technicznego dla inżynierów w kluczowych fragmentach projektów,


  6. sprzedaży, na co składać się będą:


    1. konsultacje biznesowe/finansowe umów z klientami oraz propozycji ich zmian,
    2. projektowanie analiz i wskaźników mierzących efektywność sprzedaży.



W związku z powyższym, przedmiotem działalności Wnioskodawcy (zgodnie z właściwą ewidencją działalności gospodarczej) będzie działalność sklasyfikowana (zgodnie z PKD z 2007 r.) jako:


  1. 18.12.Z – Pozostałe drukowanie,
  2. 18.13.Z – Działalność usługowa związana z przygotowywaniem do druku,
  3. 18.14.Z – Introligatorstwo i podobne usługi,
  4. 18.20.Z – Reprodukcja zapisanych nośników informacji,
  5. 26.20.Z – Produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  6. 33.20.Z – Instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia,
  7. 43.21.Z – Wykonywanie instalacji elektrycznych,
  8. 46.14.Z – Działalność agentów zajmujących się sprzedażą maszyn, urządzeń
    przemysłowych, statków i samolotów,
  9. 46.51.Z – Sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania,
  10. 46.52.Z – Sprzedaż hurtowa sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego oraz części do niego,
  11. 46.66.Z – Sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń biurowych,
  12. 47.41.Z – Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  13. 47.42.Z – Sprzedaż detaliczna sprzętu telekomunikacyjnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  14. 47.43.Z – Sprzedaż detaliczna sprzętu audiowizualnego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  15. 47.63.Z – Sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  16. 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
  17. 47.99.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,
  18. 58.19.Z – Pozostała działalność wydawnicza,
  19. 58.21.Z – Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych,
  20. 58.29.Z – Działalność wydawnicza w zakresie pozostałego oprogramowania,
  21. 59.11.Z – Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,
  22. 59.12.Z – Działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi,
  23. 59.13.Z – Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,
  24. 59.14.Z – Działalność związana z projekcją filmów,
  25. 59.20.Z – Działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych,
  26. 60.10.Z – Nadawanie programów radiofonicznych,
  27. 60.20.Z – Nadawanie programów telewizyjnych ogólnodostępnych i abonamentowych,
  28. 61.10.Z – Działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej,
  29. 61.20.Z – Działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej,
  30. 61.30.Z – Działalność w zakresie telekomunikacji satelitarnej,
  31. 61.90.Z – Działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji,
  32. 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem,
  33. 62.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,
  34. 62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi,
  35. 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych,
  36. 63.11.Z – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność,
  37. 63.12.Z – Działalność portali internetowych,
  38. 63.99.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  39. 69.20.Z – Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe,
  40. 71.12.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
  41. 71.20.B – Pozostałe badania i analizy techniczne,
  42. 70. 21.Z – Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,
  43. 70.22.Z – Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
  44. 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych,
  45. 73.12.C – Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),
  46. 73.20.Z – Badanie rynku i opinii publicznej,
  47. 74.10.Z – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,
  48. 74.20.Z – Działalność fotograficzna,
  49. 74.30.Z – Działalność związana z tłumaczeniami,
  50. 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  51. 77.11.Z – Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,
  52. 77.12.Z – Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
  53. 77.33.Z – Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery,
  54. 77.34.Z – Wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego,
  55. 77.40.Z – Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim,
  56. 78.10.Z – Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników,
  57. 82.11.Z – Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,
  58. 82.19.Z – Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura,
  59. 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
  60. 82.99.Z – Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  61. 85.59.B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  62. 93.19.Z – Pozostała działalność związana ze sportem,
  63. 95.11.Z – Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  64. 95.12.Z – Naprawa i konserwacja sprzętu (tele)komunikacyjnego.



Jest wielce prawdopodobne, że w jakimś zakresie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej i stosunku pracy będą się pokrywały. Na pewno nie będzie to dotyczyło kierowania działem, ponieważ przedmiotem działalności gospodarczej nie będzie działalność menedżerska, ale doradcza. Może się jednak zdarzyć i jest to wielce prawdopodobne, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie projektował systemy informatyczne albo doradzał w ich projektowaniu.

Czynności związane z wykonywaniem funkcji członka Zarządu oraz czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych nie będą się pokrywały. Czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych będą polegały na przedstawianiu wskazanych wyżej propozycji na zamówienie pracowników Spółki (w szczególności pracowników kierujących odpowiednim odcinkiem działalności operacyjnej Spółki), innych członków Zarządu oraz organów Spółki (w szczególności jej Zarządu). Wykonując doradztwo na zamówienie Zarządu Spółki, Wnioskodawca nie będzie „doradzał sam sobie”, albowiem doradztwo będzie dotyczyło tylko i wyłącznie spraw, w których członkowie Zarządu działają wspólnie, przy uwzględnieniu zasad reprezentacji obowiązujących w Spółce. Zgodnie z art. 205 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, [...] jeżeli umowa spółki nie zawiera żadnych postanowień w tym przedmiocie, do składania oświadczeń w imieniu spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu albo jednego członka zarządu łącznie z prokurentem. Zarząd Spółki jest dwuosobowy, a obowiązujące w Spółce zasady reprezentacji przedstawiają się analogicznie do zasad określonych cytowanym wyżej art. 205 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych. A więc do składania oświadczeń w imieniu Spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu. Tak ustalone zasady reprezentacji spółki wyraźnie wykluczają możliwość samodzielnego prowadzenia spraw Spółki przez poszczególnych członków Zarządu. Porada, projekt, propozycja, sprawozdanie lub inna czynność zawierająca opinie jednego z członków Zarządu jest czymś, co może jedynie wpłynąć na zaistnienie czynności zarządczej, która może dojść do skutku tylko i wyłącznie pod warunkiem złożenia zgodnych oświadczeń woli, w omawianym przypadku, przez wszystkich, tj. dwóch, członków Zarządu.

Podsumowując, czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych nie będą czynnościami zarządczymi, ponieważ będą przedkładane jako propozycje, o których przyjęciu będą decydowały także inne osoby. Będzie tak nawet w przypadku propozycji skierowanych do Zarządu Spółki, bo one (jako że członkowie dwuosobowego Zarządu prowadzą sprawy Spółki współdziałając ze sobą) nigdy nie będą propozycjami kierowanymi „do samego siebie”. Za świadczenie usług doradczych Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przychody w postaci wynagrodzenia za świadczenie wskazanych wyżej usług doradczych będą przychodami ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, które po spełnieniu odpowiednich warunków będą mogły być opodatkowane według art. 30c ust. 1 przedmiotowej ustawy, tj. tzw. podatkiem liniowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody w postaci wynagrodzenia za świadczenie wskazanych wyżej usług doradczych będą przychodami ze źródła „pozarolnicza działalność gospodarcza”, które (po spełnieniu odpowiednich warunków) będą mogły być opodatkowane „podatkiem liniowym”.

Strony stosunku cywilnego mogą swobodnie ułożyć jego treść. W rozpatrywanej sprawie strony mogą nawiązać stosunek prawny, zgodnie z którym Wnioskodawca, działając w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, będzie świadczył usługi doradcze na rzecz Spółki. Żaden przepis nie zabrania Spółce podpisania takiej umowy z członkiem jej Zarządu.

Wynagrodzenie za wykonanie umowy o doradztwo, gdy świadczy je przedsiębiorca zgodnie z przedmiotem swojej działalności, jest przychodem ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest tak, albowiem nie da się przypisać wskazanego wyżej przychodu do żadnego innego źródła wskazanego w przedmiotowej ustawie, w szczególności nie jest to przychód ze źródła – działalność wykonywana osobiście; przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Umowa, którą Wnioskodawca zawrze ze Spółką, nie będzie „umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub umową o podobnym charakterze”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (online): „menedżer” to „osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub jego częścią”; „zarządzać” znaczy tyle, co „1. wydać polecenie, 2. sprawować nad czymś zarząd”; „zarząd” to „1. zespół ludzi kierujących pracą jakiejś instytucji lub organizacji, 2. instytucja nadrzędna kierująca działalnością innych instytucji lub organizacji, 3. zarządzanie instytucją, organizacją lub majątkiem”.

Zakres czynności przewidzianych w umowie o doradztwo nie będzie miał nic wspólnego z „zarządzeniem”, „wydawaniem poleceń”, „kierowaniem ludźmi lub pracą instytucji”. Umowa o doradztwo nie będzie miała nic wspólnego nie tylko z kierowaniem – nie będzie ona miała nic wspólnego także z nadzorem i kontrolą. Wnioskodawca będzie wypracowywał i przedkładał pewne propozycje. Propozycje te będą przedstawiane Zarządowi (działającemu dwuosobowo), członkom Zarządu oraz pracownikom Spółki. W pierwszej kolejności (w znaczeniu: najczęściej), wskazane propozycje będą przedstawiane Zarządowi Spółki.

Wnioskodawca jest (i będzie) członkiem Zarządu Spółki, ale jego wpływ na działania (w tym decyzje) tego organu jest ograniczony: sam nie może spowodować, że zarząd podejmie taką a nie inną decyzję (Zarząd składa się z dwóch członków działających łącznie). Zarząd może zdecydować się na realizację propozycji wypracowanej i przedłożonej przez Wnioskodawcę, ale nie musi tego robić. Z tego punktu widzenia pozycja Wnioskodawcy nie będzie się różniła od pozycji pracownika albo pozycji zewnętrznej firmy consultingowej. Z tych względów przychód w postaci wynagrodzenia za wykonywanie przedmiotu umowy o doradztwo nie będzie przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że przychód w postaci wynagrodzenia za wykonywanie przedmiotu umowy o doradztwo jest przychodem ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza), to Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie na zasadach przewidzianych w art. 30c ust. 1 przedmiotowej ustawy (tzn. może wybrać opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej tzw. „podatkiem liniowym”). Stanie się tak oczywiście po upływie okresu karencji, o którym mowa art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (okres karencji związany z tym, że Wnioskodawca będzie byłym pracownikiem Spółki).


Zaprezentowana powyżej ocena prawna znajduje oparcie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:



Stany faktyczne, które były przedmiotem wniosków o wydanie wskazanych wyżej interpretacji, były bardzo podobne do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku (w niektórych przypadkach były dosłownie identyczne).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • działalność wykonywana osobiście;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza,


Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.


Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 – o czym stanowi art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:



  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,



  • prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (…).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeśli usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał lub wykonuje na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Podkreślenia wymaga fakt, iż w świetle wyżej wskazanego przepisu wykonywanie przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jakiejkolwiek usługi, obejmującej swoim zakresem chociażby część czynności wykonywanych na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, wyklucza możliwość opodatkowania tzw. podatkiem liniowym. Istotnym na gruncie przedmiotowej sprawy jest zatem zdefiniowanie jakiego rodzaju czynności wykonuje podatnik w ramach stosunku pracy oraz w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a także rozstrzygnięcie, czy istotnie dochody ze świadczenia usług należy kwalifikować do źródła – pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z wniosku wynika, że obecnie Wnioskodawca jest członkiem Zarządu Spółki z o.o. oraz jest zatrudniony przez tę Spółkę na podstawie umowy o pracę (na stanowisku – kierownik działu oprogramowania/architekt systemów informatycznych), w związku z tym otrzymuje dwa odrębne wynagrodzenia. W ramach stosunku pracy wykonywał czynności kierowania ww. działem i projektowania systemu informatycznego. W przyszłości stosunek pracy zostanie rozwiązany. Wnioskodawca planuje także świadczyć na rzecz tej Spółki (oraz innych podmiotów) usługi doradcze w ramach prowadzonej przez niego indywidualnej działalności gospodarczej. Przedmiotem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych będzie tworzenie i przedkładanie – pracownikom Spółki, innym członkom Zarządu oraz jej właściwym organom – propozycji dotyczących finansów Spółki, zarządzania jakością, strategii Spółki, obsługi klienta, IT, sprzedaży. Czynności związane z wykonywaniem funkcji członka Zarządu oraz czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych nie będą się pokrywały. Ponadto czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych nie będą czynnościami zarządczymi, ponieważ będą przedkładane jako propozycje, o których przyjęciu będą decydowały także inne osoby. Jest wielce prawdopodobne, że w jakimś zakresie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej i stosunku pracy będą się pokrywały. Na pewno nie będzie to dotyczyło kierowania działem, ponieważ przedmiotem działalności gospodarczej nie będzie działalność menedżerska, ale doradcza. Może się jednak zdarzyć i jest to wielce prawdopodobne, że w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie projektował systemy informatyczne albo doradzał w ich projektowaniu.

O kwalifikacji wykonywanej działalności – na gruncie prawa podatkowego – do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług). Opierając się na opisie świadczonych usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz na stwierdzeniu Wnioskodawcy, że czynności związane z wykonaniem umowy dotyczącej świadczenia usług doradczych nie będą czynnościami zarządczymi – uznać należy, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. Wobec powyższego usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochody z tego tytułu – po złożeniu stosowanego oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ww. ustawy – mogą być opodatkowane podatkiem liniowym, tj. zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy tym, z uwagi na to, że – jak podano we wniosku – w jakimś zakresie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej i stosunku pracy będą się pokrywały, tzn. Wnioskodawca będzie projektował systemy informatyczne albo doradzał w ich projektowaniu – zaznaczyć należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dopiero w roku podatkowym, następującym po roku, w którym nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy. Zgodnie bowiem z cytowanym art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał opodatkowanie dochodów podatkiem liniowym i uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy – podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku. Mając powyższe na uwadze, tutejszy organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby pełną ocenę tego, czy określone przez Wnioskodawcę czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie pokrywają się z zakresem obowiązków świadczonych w ramach zawartej ze Spółką umowy o pracę oraz czy nie stanowią usług zarządzania.

Jeżeli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanych we wniosku indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, tutejszy organ informuje, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj