Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1450/10/EJ
z 23 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1450/10/EJ
Data
2010.12.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
mała architektura
mała architektura
odliczenia
odliczenia
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
turystyka
turystyka


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na zagospodarowaniu turystycznym terenu gminy i terenów gmin partnerskich



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010r. (data wpływu 4 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 6 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonywane w ramach projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonywane w ramach projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 29 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 6 grudnia 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza pozyskać środki na realizację projektu pn. „…”. Projekt uzyska dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Celem projektu jest stworzenie nowego regionalnego produktu turystycznego „…”. Projekt będzie koordynowany przez Wnioskodawcę, przy współpracy z gminami O., P. i D. Rozwiązanie to zapewni jednolitość stosowanych rozwiązań, krótszy czas realizacji, stworzenie kompleksowego produktu turystycznego, zapewniającego długotrwały wypoczynek dla turystów. Poprzez swój zasięg, projekt będzie miał znaczenie ponadregionalne.

Nie planuje się na tym terenie prowadzenia żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wobec powyższego w myśl ww. artykułu gmina nie ma żadnej możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT. Prawo do odliczenia VAT jest uzależnione przede wszystkim od tego czy zakupione towary, usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym została powołana do zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Pkt 10 przywołanego artykułu szczegółowo określa, iż gmina realizuje zadania obejmujące sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Wyżej wymieniony projekt dotyczy bezpośrednio zaspakajania potrzeb wspólnoty. Wszyscy użytkownicy zmodernizowanych terenów (szlak kajakowy, ścieżka rowerowa oraz Staw), będą z nich korzystać bezpłatnie. W tym zakresie Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, zakupione towary, usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych i nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.

W piśmie z dnia 19 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że w wyniku realizacji projektu wszystkie faktury wystawione zostaną oraz zapłacone przez Gminę. Dotyczą one zarówno usług jak i towarów (elementy małej architektury). Projekt realizowany będzie na obszarach czterech gmin: J., O., D. i P. W ramach umowy partnerskiej pomiędzy wyżej wymienionymi gminami, faktury oraz zapłata za nie dokonana zostanie z budżetu Gminy J., a pozostałe gminy przekażą na rachunek Gminy J. środki finansowe stanowiące ich udział w projekcie w wysokości 100%. Wnioskodawca po uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej zwróci środki finansowe każdej gminie, zgodnie z umową partnerską.

Zagospodarowanie stawu zostanie wykonane na terenie gminy J. W ramach tego zadania nastąpi odmulenie stawu, wykonanie grobli, wykonanie plaż trawiastych i piaszczystych, pomostów, boisk do piłki siatkowej oraz montaż elementów małej architektury, powstaną punkty odpoczynkowe wyposażone w elementy małej architektury (ławki, stoliki). Dostęp do powstałego majątku będzie powszechny i bezpłatny i przeznaczony do rekreacji. Gmina na nowopowstałym majątku nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Budowa ścieżki rowerowej będzie wykonana na terenie czterech gmin: J., P., D. oraz O. W ramach prac wykonane zostanie oznakowanie ścieżki, częściowe utwardzenie oraz wykonanie miejsc do odpoczynku (elementy małej architektury). Dostęp do ścieżki rowerowej będzie powszechny, bezpłatny i przeznaczony do rekreacji. Zarówno Gmina J. i pozostałe gminy na nowopowstałym majątku, nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Budowa szlaku kajakowego będzie wykonana na terenie Gminy P. W ramach prac wykonane zostaną: Przystanie, kładki dla pieszych, pomosty widokowe, pomosty pływające i schody drewniane. Faktura za wykonanie szlaku kajakowego zostanie wystawiona na Gminę J. Wnioskodawca ani również Gmina P. na nowopowstałym majątku, nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Pozostałe koszty dotyczą nadzoru budowlanego, promocji projektu oraz dokumentacji projektowej, w tym Studium Wykonalności. Finansowane są z budżetu gminy J., O., P., D. i ze środków Unii Europejskiej. Po rozliczeniu projektu ze środków z Unii Europejskiej sfinansowane zostanie 80,64% wartość uznanych za kwalifikowane, wydanych środków finansowych (zgodnie ze złożonym wnioskiem).

W piśmie z dnia 29 listopada 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, że gminy partnerskie przekażą Gminie J. będącej liderem projektu środki finansowe w wysokości 100% całkowitych kosztów ich udziałów w projekcie. Po zrealizowaniu projektu, jego rozliczeniu i uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej Wnioskodawca zwróci środki finansowe partnerom projektu do wysokości ich udziału w projekcie. Oznacza to, iż każda gmina partnerska otrzyma zwrot finansowy w wysokości około 80% przekazanych środków finansowych liderowi projektu. Około 20% stanowił będzie ich wkład finansowy stanowiący wkład własny partnera w koszty realizacji projektu.

Na dzień dzisiejszy powstały majątek w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Wnioskodawcy. Umowa partnerska nie przewiduje przeniesienia majątku na partnerów projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 19 listopada 2010r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 19 listopada 2010r.), nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji projektu pn. „…”, bowiem w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z trzema partnerami będzie realizować projekt pn. „…”. Na terenie gminy J. zostanie przeprowadzona inwestycja polegająca na zagospodarowaniu stawu. Dostęp do powstałego majątku będzie powszechny, bezpłatny i przeznaczony do rekreacji. Wnioskodawca na powstałym majątku nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Budowa ścieżki rowerowej w ramach realizowanego projektu będzie wykonana na terenie czterech gmin. W ramach prac zostanie wykonane oznakowanie ścieżki, częściowe utwardzenie oraz wykonanie miejsc do odpoczynku (elementy małej architektury). Budowa szlaku kajakowego będzie wykonana na terenie gminy P. W ramach prac wykonane zostaną przystanie, kładki dla pieszych, pomosty widokowe, pomosty pływające i schody drewniane. Wszyscy użytkownicy zmodernizowanych terenów (szlak kajakowy, ścieżka rowerowa oraz Staw) będą z nich korzystać bezpłatnie. Zakupione towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych VAT. Wszystkie faktury w ramach projektu wystawione zostaną oraz zapłacone przez Wnioskodawcę. Dotyczą one zarówno usług jak i towarów. Pozostałe gminy przekażą na rachunek Wnioskodawcy środki finansowe stanowiące ich udział w projekcie w wysokości 100%. Wnioskodawca po uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej zwróci środki finansowe każdej gminie, zgodnie z umową partnerską. Na dzień dzisiejszy powstały majątek w wyniku realizacji projektu stanowić będzie własność Wnioskodawcy. Umowa partnerska nie przewiduje przeniesienia majątku na partnerów projektu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu, będące własnością Wnioskodawcy, nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę towarów i usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub przekazania powstałego mienia partnerom projektu, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj