Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-257/13-2/MK
z 18 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-257/13-2/MK
Data
2013.06.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
akcja promocyjna
członkowie
programy
upust


Istota interpretacji
Zakres skutków podatkowych powstałych po stronie uczestników w związku z planowanym stworzeniem systemu motywacyjnego opartego na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych.



Wniosek ORD-IN 687 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 02.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie uczestników w związku z planowanym stworzeniem systemu motywacyjnego opartego na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.04.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie uczestników w związku z planowanym stworzeniem systemu motywacyjnego opartego na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży produktów spożywczych i akcesoriów kuchennych, w tym m.in. kawy, porcelany do kawy, kawiarek i kubków termicznych (dalej: Produkty). Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, a sprzedaż Produktów podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Spółka nie planuje prowadzić sprzedaży w tradycyjnych punktach sprzedaży detalicznej, tj. w sklepach czy na targowiskach ani na aukcjach internetowych czy w sklepach internetowych, ale będzie dystrybuowała towary na zasadzie zamkniętego klubu konsumenckiego (dalej: Klub). Członkami Klubu mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które będą nabywać Produkty od Spółki lub będą pośredniczyć w ich sprzedaży.

W celu naksymalizacji sprzedaży Produktów Spółka stworzyła system motywacyjny oparty na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych.

W szczególności, Członek Klubu ma prawo do nabywania Produktów z upustem członkowskim. W zależności od rodzaju Produktu planuje się, że upust członkowski będzie wynosił 25%-30% ceny dla klienta końcowego (dalej: Ceny Katalogowej). Osoba, która nie wstąpi do Klubu, może kupować Produkty po Cenie Katalogowej u jednego z Członków Klubu, do którego zostanie skierowana przez Spółkę, pod warunkiem, że dany Członek Klubu dodatkowo prowadzi działalność handlową, polegającą na odprzedaży Produktów po cenie dla klienta końcowego, bez upustu. Sprzedaż taka może odbywać się jedynie w systemie sprzedaży bezpośredniej, a więc poza tradycyjnymi punktami sprzedaży detalicznej, tj. w sklepach czy na targowiskach, jak również poza aukcjami internetowymi i sklepami internetowymi.

Ponadto, w zamian za zakupy dokonane przez Członka Klubu oraz w zamian za zakupy dokonane przez członków tzw. grupy sprzedażowej Członkowi Klubu przyznawana jest określona liczba punktów. Grupę sprzedażową tworzę osoby, które wstąpiły do Klubu dzięki rekomendacji dotychczasowego Członka Klubu (dalej: Grupa Sprzedażowa). Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów Członek Klubu ma prawo do otrzymania nagrody w postaci rabatu na kolejne zakupy lub w postaci wypłaty pieniężnej.

Wartość nagrody zależy od liczby zebranych przez Członka Klubu punktów, a liczba punktów zależy od wartości Produktów nabytych bezpośrednio przez Członka Klubu lub nabytych przez członków jego Grupy Sprzedażowej.

Okresem rozliczeniowym jest miesiąc. W momencie rozpoczęcia kolejnego okresu rozliczeniowego punkty zerują się.

W chwili podpisania umowy członkowskiej ze Spółką każdy Członek Klubu wybiera jeden z trzech następujących statusów, określający wybraną przez niego formę współpracy ze Spółką:

  1. Stały Klient

Stały Klient to osoba fizyczna nieprowadząca lub prowadząca działalność gospodarczą, spółka bądź instytucja, która kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży bezpośredniej towarów ani na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa w sprzedaży.

Stały Klient nie może odprzedawać Produktów osobom trzecim ani budować Grup Sprzedażowych. W zamian za dokonane zakupy ma prawo do nagrody z tytułu sprzedaży (przyznawaną za obrót własny). Nagrodę może wybrać tylko w postaci rabatu przy kolejnych zatmówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia).

  1. Partner Reklamowy

Członek Klubu posiadający status Partnera Reklamowego kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Status Partnera Reklamowego mogą mieć tylko osoby fizyczne.

Partner Reklamowy nie może odprzedawać Produktów, ale może budować Grupy Sprzedażowe.

W zamian za obrót własny Nagrodę może otrzymać tylko w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia), a nagrodę za obrót Grupy Sprzedażowej może otrzymać tylko w formie świadczenia pieniężnego (nie może wybrać nagrody w postaci rabatu).

Status Partnera Reklamowego jest właściwy dla osób o zdolnościach menedżerskich, skupionych na budowaniu i rozwijaniu Grup Sprzedażowych.

  1. Partner Handlowy

Partner Handlowy prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży bezpośredniej Produktów oraz świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży Produktów.

Partner Handlowy kupuje Produkty od Spółki i odsprzedaje je podmiotom niebędącym Członkami Klubu oraz otrzymuje również wynagrodzenie/prowizję za sprzedaż Produktów przez Spółkę do jego Grupy Sprzedażowej.

Z tytułu obrotu własnego Partnerowi Handlowemu przysługuje nagroda w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia), a nagrodę za obrót Grupy Sprzedażowej może otrzymać tylko w formie świadczenia pieniężnego (nie może wybrać nagrody w postaci rabatu).

Status Partnera Handlowego jest najbardziej odpowiedni dla firm i osób chcących zawodowo zajmować się sprzedażą Produktów i jednocześnie budować Grupy Sprzedażowe.

W związku z tym, że Partnerzy Handlowi to osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie m.in. pośrednictwa w sprzedaży towarów oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, należne im nagrody stanowią dla nich wynagrodzenie z tytułu prowadzonej działalności. Wypłata nagrody należnej Partnerowi Handlowemu za obrót Grupy Sprzedażowej następuje w oparciu o wystawioną przez niego fakturę za pośrednictwo w sprzedaży towarów,

Wysokość rabatu na przyszłe zakupy Członka Klubu o każdym statusie wyniesie maksymalnie 20% obrotu danego miesiąca. Może on zostać wykorzystany przy zakupach dokonanych w kolejnym miesiącu. Ze względu na to, że rabat może być wykorzystany w wielu małych zakupach, oraz ze względu na to, że obrót w kolejnym miesiącu może być znacząco niższy, niż w miesiącu, za który została przyznana nagroda, regulamin przewiduje ograniczenie na wykorzystanie rabatu do 90% pojedynczego zakupu/zamówienia. Jednak łączna wysokość rabatów należnych Członkowi Klubu nie przekroczy 20% obrotu zrealizowanego przez niego w okresie uczestnictwa w Klubie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z przyznaniem Członkom Klubu będącym podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, a w szczególności osobom fizycznym prowadzącym i nieprowadzącym działalności gospodarczej bądź spółkom osobowym, których wspólnikami są osoby fizyczne, upustu członkowskiego za obrót własny oraz nagród za obrót własny w formie rabatu na przyszłe zakupy, Spółka będzie miała obowiązki sprawozdawcze w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych...
  2. Czy w związku z przyznaniem Członkom Klubu będącym podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, a w szczególności osobom prawnym lub spółkom osobowym, których wspólnikami są osoby prawne, upustu członkowskiego za obrót własny oraz nagród za obrót własny w formie rabatu na przyszłe zakupy, Spółka będzie miała obowiązki sprawozdawcze w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych...
  3. Czy nagroda w formie pieniężnej dla Partnera Reklamowego za pomoc w sprzedaży przez Spółkę Produktów do członków jego Grupy Sprzedażowej stanowi dla niego przychód z innych źródeł, którego wysokość powinna być wykazana w imiennej informacji PIT-8C...
  4. Czy wartość nagród pieniężnych wypłacanych Partnerom Reklamowym Spółka może potraktować jako koszt uzyskania przychodów...
  5. Czy udokumentowane fakturą wynagrodzenie Partnera Handlowego za pośrednictwo w sprzedaży Produktów przez Spółkę do jego Grupy Sprzedażowej to dla Spółki koszt uzyskania przychodów...
  6. Czy Spółka może odliczyć VAT naliczony wykazany na fakturze wystawionej przez Partnera Handlowego w związku z wykonaną przez niego usługą pośrednictwa w sprzedaży Produktów do jego Grupy Sprzedażowej...
  7. Czy rabat na kolejne zakupy kontrahentów w wysokości do 90% jednorazowego zamówienia nie powoduje zaniżenia przychodów Spółki w podatku dochodowym od osób prawnych...
  8. Czy rabat na kolejne zakupy kontrahentów w wysokości do 90% jednorazowego zamówienia nie stanowi dla Spółki zaniżenia obrotu w podatku od towarów i usług...

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1 wniosku w części dotyczącej osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i pytanie Nr 3 w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpowiedź w zakresie pozostałych pytań będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Zdaniem Spółki w związku z przyznaniem Członkom Klubu będącym podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, a w szczególności osobom fizycznym prowadzącym i nieprowadzącym działalności gospodarczej bądź spółkom osobowym, których wspólnikami są osoby fizyczne, upustu członkowskiego za obrót własny oraz nagród za obrót własny w formie rabatu na przyszłe zakupy Spółka nie będzie miała obowiązków sprawozdawczych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wynika to z faktu, że zarówno upust członkowski, jak i nagroda w formie rabatu na przyszłe zakupy to przyznane przez Spółkę bonifikaty od Ceny Katalogowej.

Zgodnie zaś z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przyznane Członkom Klubu upusty i rabaty są elementem systemu motywacyjnego Spółki i mają zachęcać Członków Klubu do maksymalizacji zakupów Produktów. Nie są one jednak świadczeniem w naturze czy nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT Spółka uwzględnia upusty i rabaty w swojej strategii cenowej, a upust członkowski oraz rabat na przyszłe zakupy może otrzymać każda osoba, która dołączy do Klubu.

Na tej samej zasadzie nie uznaje się przykładowo za nieodpłatne świadczenie u klientów sklepów i supermarketów udzielanych przez sklepy i supermarkety rabatów i promocji cenowych. Obniżenie ceny na proszek do prania lub możliwość zakupu drugiej paczki proszku za połowę ceny nie powoduje powstania u nabywcy nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o PIT. Bonifikata (rabat, upust) jedynie obniża kwotę przychodu należną sprzedawcy.

Analogiczne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 11 lutego 2011 r., Nr IPPB2/415-997/10-2/MG.

Skoro zaś udzielane przez Spółkę upusty i rabaty nie stanowią dla Członków Klubu świadczeń podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, Spółka nie ma żadnych obowiązków sprawozdawczych w zakresie ustawy o PIT w związku z ich przyznaniem.

Ad. 3

Zdaniem Spółki nagroda dla Partnera Reklamowego wypłacona w zamian za pomoc w sprzedaży przez Spółkę Produktów do jego Grupy Sprzedażowej stanowi dla Partnera Reklamowego przychód z innych źródeł, a wypłacona kwota nagród powinna być wykazana w imiennej informacji PIT-8C.

Zdaniem Spółki nagroda pieniężna dla Partnera Reklamowego przyznana za pomoc w sprzedaży przez Spółkę Produktów do członków jego Grupy Sprzedażowej nie mieści się w katalogu źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 ustawy o PIT, a więc powinna być traktowana jako przychód z innych źródeł (pkt 9 tego ustępu).

Art. 20 ustawy o PIT zawiera katalog przysporzeń majątkowych, które są traktowane jako przychody z innych źródeł. Katalog ten ma charakter otwarty, co oznacza, że również przysporzenia niewymienione w tym artykule mogą (i powinny) być traktowane jako przychody z innych źródeł z punktu widzenia ustawy o PIT. Zdaniem Spółki tego rodzaju przysporzeniem jest nagroda w formie pieniężnej dla Partnera Reklamowego za pomoc w sprzedaży przez Spółkę Produktów do członków jego Grupy Sprzedażowej.

Ponadto, nagroda ta nie stanowi nagrody związanej ze sprzedażą premiową, gdyż nagroda związana ze sprzedażą premiową powinna wynikać z zakupów dokonanych przez beneficjenta nagrody, a nic przez osoby trzecie. Do nagrody dla Partnera Reklamowego należnej za zakupy dokonane przez członków jego Grupy Sprzedażowej nie będzie miał zatem zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, zgodnie z którym od nagród związanych ze sprzedażą premiową pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody.

Z kolei zgodnie z art. 42a ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52e oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Formularzem właściwym do wykazania przychodów objętych art. 42a jest informacja PIT-8C. Zatem nagrodę dla Partnera Reklamowego wypłaconą w zamian za sprzedaż przez Spółkę Produktów do jego Grupy Sprzedażowej Spółka powinna wykazać na tym formularzu.

Spółka zwraca uwagę, że takie samo stanowisko w analogicznym stanie faktycznym wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 30 listopada 2011 r. Nr IPPB4/415-658/11-4/JK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródło przychodów wskazał inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.

Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 42a ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT–8C).

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego spółka planuje rozpoczęcie sprzedaży produktów spożywczych i akcesoriów kuchennych, w tym m.in. kawy, porcelany do kawy, kawiarek i kubków termicznych. Dystrybucja towarów będzie się odbywać na zasadzie zamkniętego klubu konsumenckiego. Członkami Klubu będą m.in. osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, które będą nabywać Produkty od Spółki lub będą pośredniczyć w ich sprzedaży poprzez tworzenie tzw. grup sprzedażowych.

Grupę sprzedażową będą tworzyć osoby, które wstąpiły do Klubu dzięki rekomendacji dotychczasowego Członka Klubu.

W celu naksymalizacji sprzedaży Produktów Spółka stworzyła system motywacyjny oparty na upustach członkowskich oraz nagrodach w postaci rabatów na kolejne zakupy i w postaci wypłat pieniężnych.

Członek Klubu będzie ma prawo do nabywania Produktów z upustem członkowskim. Osoby, które nie wstąpią do Klubu, będą mogły kupować Produkty po Cenie Katalogowej w systemie sprzedaży bezpośredniej u jednego z Członków Klubu, do którego zostaną skierowane przez Spółkę, pod warunkiem, że dany Członek Klubu dodatkowo prowadzi działalność handlową, polegającą na odprzedaży Produktów po cenie dla klienta końcowego, bez upustu.

W zamian za zakupy dokonane przez Członka Klubu oraz w zamian za zakupy dokonane przez członków tzw. grupy sprzedażowej Członkowi Klubu przyznawana jest określona liczba punktów.

Po zebraniu odpowiedniej liczby punktów Członek Klubu ma prawo do otrzymania nagrody w postaci rabatu na kolejne zakupy lub w postaci wypłaty pieniężnej.

Wartość nagrody zależy od liczby zebranych przez Członka Klubu punktów, a liczba punktów zależy od wartości Produktów nabytych bezpośrednio przez Członka Klubu lub nabytych przez członków jego Grupy Sprzedażowej. Okresem rozliczeniowym jest miesiąc. W momencie rozpoczęcia kolejnego okresu rozliczeniowego punkty zerują się.

W chwili podpisania umowy członkowskiej ze Spółką każdy Członek Klubu wybiera jeden z trzech następujących statusów, określający wybraną przez niego formę współpracy ze Spółką: Stałego klienta, Partnera reklamowego lub Partnera Handlowego.

Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wybór formy współpracy może dotyczyć: Stałego klienta i Partnera Reklamowego.

  1. Stały Klient - to osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, która kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich, nie może odprzedawać Produktów osobom trzecim ani budować Grup Sprzedażowych. W zamian za dokonane zakupy ma prawo do nagrody z tytułu sprzedaży (przyznawaną za obrót własny). Nagrodę może wybrać tylko w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia).
  2. Partner Reklamowy - Członek Klubu posiadający status Partnera Reklamowego kupuje Produkty bezpośrednio od Spółki wyłącznie na potrzeby własne i swoich bliskich. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Partner Reklamowy nie może odprzedawać Produktów, ale może budować Grupy Sprzedażowe.

W zamian za dokonanie zakupów na własne potrzeby może otrzymać Nagrodę tylko w postaci rabatu przy kolejnych zamówieniach (do 90% wartości jednorazowego zamówienia), a nagrodę za obrót Grupy Sprzedażowej może otrzymać tylko w formie świadczenia pieniężnego (nie może wybrać nagrody w postaci rabatu).

„Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

„Ceną” - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r., Nr 97, poz. 1050 ze zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych z rabatem, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.

W opisanej we wniosku zdarzeniu przyszłym, skutkiem podpisania umowy członkowskiej ze Spółką jest w planowanym wprowadzeniu przez spółkę systemie motywacyjnym uzyskanie przez Członka Klubu, upustu i rabatu, po zebraniu odpowiedniej liczby punków uzależnionej od wartości Produktów nabytych bezpośrednio na potrzeby własne Członka Klubu lub przez członków jego Grupy Sprzedażowej

W ramach planowanego wprowadzenia systemu motywacyjnego przyznającego Członkom Klubu nieprowadzącym działalności gospodarczej upust członkowski za obrót własny oraz nagród w formie rabatu na przyszłe zakupy za obrót własny i obrót utworzonej Grupy Sprzedażowej Członek klubu będzie otrzymywał nagrodę w postaci obniżenia ceny zakupu towarów przy kolejnych zamówieniach a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia.

Z powyższego wynika, że, nie dojdzie do wydania nagrody związanej ze sprzedażą, ale do zakupu towarów z rabatem. Ponadto należy zauważyć, że przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe nie ogranicza kręgu osób uprawnionych do uczestnictwa w stworzonym przez Spółkę systemie motywacyjnym każda osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, która nabywać będzie produkty od spółki lub będzie pośredniczyć w ich sprzedaży może zostać Członkiem Klubu uprawnionym do upustów i zakupów z rabatem, zatem krąg uprawnionych do zakupów z rabatem będzie potencjalnie nieograniczony.

Jeśli zatem grono beneficjentów – podmiotów korzystających z rabatów na podstawie posiadanego statusy Członka klubu nie będzie ograniczone , a więc dotyczyć będzie szerokiego grona klientów, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział we wprowadzanym systemie motywacyjnym opartym na upustach członkowskich oraz rabatach na kolejne zakupy nie powstanie.

Wobec powyższego na Spółce nie będą ciążyły obowiązki informacyjne, tj. Spółka nie będzie zobowiązana w stosunku do osób nieprowadzących działalności gospodarczej będących Członkami Klubu biorących udział we wprowadzanym systemie motywacyjnym opartym na upustach członkowskich oraz rabatach na kolejne zakupy, do wykazywania wartości przyznawanych rabatów w informacji podatkowej i przekazywania jej do właściwego urzędu skarbowego.

W dalszej kolejności Członkowie Klubu będący osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej, którzy wybiorą status Partnera Reklamowego będą posiadali możliwość budowania Grupy Sprzedażowej.

Partner Reklamowy w planowanym systemie motywacyjnym, będzie miał prawo do otrzymania nagrody w formie świadczenia pieniężnego. Wartość nagrody uzależniona będzie od liczby punktów zebranych przez Członka Klubu, który wybrał status Partnera Reklamowego, uzależnionej od wartości produktów nabytych od Spółki przez członków jego Grupy sprzedażowej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż wartość nagrody w postaci pieniężnej, jaką otrzyma Członek Klubu, który wybierze status Partnera Reklamowego w zamian za punkty premiowe związane z zakupami, których dokonają osoby wchodzące w skład utworzonej przez niego Grupy Sprzedażowej, w świetle ww. art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi dla Partnera Reklamowego przychód w rozumieniu ww. art. 20 ust. 1 tej ustawy.

W konsekwencji na Spółce będą ciążyć obowiązki informacyjne, polegające na sporządzeniu informacji PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazaniu jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując:

  • Przyznanie Członkom Klubu będącym podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, nieprowadzącym działalności gospodarczej, upustu członkowskiego za obrót własny oraz nagród za obrót własny w formie rabatu na przyszłe zakupy, nie będzie prowadzić do powstania u tych osób przychodu podlegającego opodatkowaniu. Tym samym na Spółce nie będą spoczywały obowiązki płatnika, ani obowiązki informacyjne.
  • Nagroda w formie pieniężnej dla Partnera Reklamowego za pomoc w sprzedaży przez Spółkę Produktów do członków jego Grupy Sprzedażowej stanowi dla niego przychód z innych źródeł, co skutkuje tym, że na Spółce będą ciążyć obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo - odnosząc się do powołanych przez Spółkę interpretacji organu podatkowego - wskazać należy, iż orzeczenia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w każdej z nich zawarte jest wiążące.

W związku z tym, organy podatkowe mimo, iż w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami – nie tylko innych organów podatkowych, jednak nie stosują wprost tych rozstrzygnięć także i z tego powodu, iż nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj