Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-406/13/KB
z 2 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 22 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie:

  • możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskiwanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez podatnika, który wybrał „podatek liniowy”, jako formę opodatkowania dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz
  • możliwości odliczenia przez tego podatnika straty poniesionej z tytułu ww. działalności

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, m.in. w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem dochodów uzyskiwanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez podatnika, który wybrał „podatek liniowy”, jako formę opodatkowania dochodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz możliwości odliczenia przez tego podatnika straty poniesionej z tytułu ww. działalności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest jednym z trzech wspólników spółki jawnej. Jej udział w zysku tej spółki wynosi 45%. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie zezwolenia z dnia 11 marca 2009 r. (dalej: „Zezwolenie”). Działalność ta obejmuje produkcję tworzyw sztucznych w formach podstawowych oraz produkcje wyrobów dla budownictwa z tworzyw sztucznych. Pierwsza część inwestycji na terenie SSE została oddana do użytku końcem 2010 r. (31 grudnia 2010 r.), zaś pierwszy przychód z działalności na terenie SSE spółka osiągnęła w 2011 r. Spółka zanotowała stratę na działalności na terenie SSE, określonej w posiadanym Zezwoleniu (dalej: „działalność strefowa”). Spółka prowadzi także działalność gospodarczą, która nie jest objęta zezwoleniem. Wnioskodawczyni od dnia 01 stycznia 2009 r. do dnia złożenia wniosku, na podstawie oświadczenia złożonego naczelnikowi urzędu skarbowego w dniu 19 stycznia 2009 r., opodatkowuje dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wg stawki 19%.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji opodatkowania „podatkiem liniowym”, tj. wg stawki 19% na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód osiągnięty przez Wnioskodawczynię z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, jako wspólnika spółki jawnej działającej na terenie SSE na podstawie właściwego Zezwolenia, traktowany jest, jako dochód podlegający zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy, a tym samym, czy do ewentualnej straty osiągniętej z tej działalności mają zastosowanie ograniczenia określone w art. 9 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, Jej decyzja o opodatkowaniu dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym, tj. stawką 19%, wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”), w stosunku do dochodów osiąganych w ramach działalności strefowej. Wyłączenie to wynika z dyspozycji art. 20 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, dalej: „ustawa o zmianie PIT”). W konsekwencji, do ewentualnej straty osiągniętej z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w ramach Zezwolenia, osiągniętej w okresie opodatkowania stawką 19%, nie mają zastosowania ograniczenia określone w art. 9 ust. 3a pkt 2 ustawy o PIT.

Podatek liniowy, jako jedna z metod opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej.

Dyspozycja art. 30c ustawy o PIT, reguluje jeden z czterech ustanowionych przez ustawodawcę sposobów opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, ustalając w przypadku tych dochodów, bez względu na ich wysokość, jedną stawkę podatku, wynoszącą 19%. Jedynym zasadniczym warunkiem, jaki podatnik musi spełnić, aby móc wybrać ten sposób opodatkowania, jest obowiązek złożenia do dnia 20 stycznia roku podatkowego (lub w wypadku rozpoczęcia prowadzenia działalności w trakcie roku, w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia działalności, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu) pisemnego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania, na ręce właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego. Ustawodawca przyjął jednocześnie identyczny tryb postępowania w przypadku rezygnacji z tego sposobu opodatkowania - dokonuje się jej poprzez złożenie oświadczenia o rezygnacji do dnia 20 stycznia roku podatkowego, w którym następuje rezygnacja. Zmiana formy opodatkowania jest możliwa także poprzez złożenie oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Nie złożenie żadnego z ww. oświadczeń w przewidzianym przepisami prawa terminie jest jednoznaczne z kontynuacją opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej wg stawki 19% na okres co najmniej kolejnego roku podatkowego.

Zwolnienie przedmiotowe dochodów osiąganych na terenie SSE.

Art. 21 ustawy o PIT, zawiera katalog zwolnień przedmiotowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Ust. 1 pkt 63a tego artykułu ustanawia zwolnienie z opodatkowania dla dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Szczegółowe warunki korzystania z tego zwolnienia, jego wielkość i czas trwania, określają przepisy ustawy o SSE oraz regulacje zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.). Zakres zwolnienia jest ustalany na podstawie ww. przepisów indywidualnie dla każdego podmiotu w specjalnym zezwoleniu. Wnioskodawczyni zaznacza, że przedmiotowe zwolnienie w przypadku ww. dochodów jest formą pomocy regionalnej, przyznawanej z tytułu poniesienia kosztów nowej inwestycji lub tworzenia nowych miejsc pracy.

Ograniczenia w możliwości korzystania ze zwolnienia z tytułu prowadzenia działalności strefowej.

Ustawodawca, wprowadzając zasadniczo jedną przesłankę, której spełnienie pozwala na wybór sposobu opodatkowania określonego w art. 30c ustawy o PIT (tj. konieczność złożenia odpowiedniego oświadczenia o wyborze opodatkowania), wprowadził jednak ograniczenia związane z dokonaniem takiego wyboru (warto tu wspomnieć np. o art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o PIT). Szczególne ograniczenie wprowadza art. 20 pkt 2 ustawy o zmianie PIT, stanowiąc, iż podatnikom opodatkowanym w sposób określony w art. 30c ustawy wymienionej w art. 1 (ustawy o PIT) nie przysługuje prawo do dokonywania odliczeń i zwolnień od dochodu oraz od podatku obliczonych na zasadach określonych w art. 30c ustawy wymienionej w art. 1, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36 i 63a ustawy wymienionej w art. 1 (ustawy o PIT). Według Wnioskodawczyni z dyspozycji powyższego przepisu wynika jednoznacznie, iż opodatkowanie podatkiem liniowym wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia od opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE na podstawie stosownego zezwolenia. Dopóki podatnik opodatkowany jest jednolitą 19% stawką podatku, dopóty nie ma prawa dokonywać odliczeń, ani korzystać ze zwolnień o których mowa w ww. przepisie. W konsekwencji, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż skoro w danym roku podatkowym żadna część Jej działalności nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania PIT, to ma on prawo do sumowania wszelkich przychodów podatkowych i kosztów uzyskania przychodu w tym danym roku podatkowym, bez konieczności wydzielania działalności będącej przedmiotem Zezwolenia. Tym samym, wynik osiągnięty na omawianej działalności opodatkowany jest na zasadach ogólnych, tj. zastosowanie mają zasady opodatkowania tak jakby Wnioskodawczyni nie miała Zezwolenia.

Prawo do obniżenia wysokości dochodów o poniesioną stratę.

Art. 9 ust. 3 ustawy o PIT, reguluje kwestię obniżania dochodu podatnika o stratę poniesioną przez niego w poprzednich latach. Stanowi on, iż aby rozliczyć stratę z danego źródła przychodów, należy o wysokość tej straty obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w okresie najbliższych kolejnych maksymalnie 5 lat podatkowych. Przepis zastrzega tu jednocześnie, że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty straty. Wprowadza także zasadę, że strata z danego źródła przychodu może być pokryta jedynie z dochodów z tego samego źródła. Ust. 3a pkt 2 ww. artykułu wprowadza wyjątki od zasady rozliczania straty ze źródła przychodu stanowiąc, że niedopuszczalne jest rozliczenie straty w sytuacji, gdy powstała ona ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawczyni powołała wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 kwietnia 2003 r. sygn. akt III RN 56/02 .

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedmiotowym stanie faktycznym powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania, ponieważ w okresie opodatkowania stawką 19% dochody osiągnięte z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia nie są zwolnione z opodatkowania ani na mocy art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT, ani na podstawie żadnego innego przepisu. Tym samym będą traktowane, jak uzyskane z działalności opodatkowanej, nie ma zatem żadnych przeszkód, aby ewentualna strata poniesiona z tytułu tejże działalności mogła zostać rozliczona w sposób określony w art. 9 ust. 3 ustawy o PIT. Jeżeli Wnioskodawczyni zdecyduje się, począwszy przykładowo od 2014 roku na opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej wg skali progresywnej, na zasadach określonych w art. 27 ustawy o PIT, to ewentualne straty z lat wcześniejszych, poniesione w czasie stosowania stawki 19% (niezależnie czy powstałe z działalności strefowej a określonej w Zezwoleniu i wykonywanej na terenie SSE, czy też z działalności wykonywanej poza terenem SSE lub/i poza zakresem Zezwolenia) mogą zostać rozliczone z dochodem podlegającym opodatkowaniu (z działalności pozostającej poza zakresem Zezwolenia), wygenerowanym w powyższym przykładzie począwszy od 2014 r.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska Wnioskodawczyni powołała interpretacje indywidualne wydane przez:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 i 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj