Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-400/13/BJ
z 9 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 09 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu diet skarbników kół wędkarskich – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu diet skarbników kół wędkarskich.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Polski Związek Wędkarski (zwany dalej: PZW) to dobrowolne, samorządne stowarzyszenie, zrzeszające miłośników wędkarstwa, będące kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce, wyposażone w osobowość prawną. Podstawy prawne funkcjonowania PZW stanowi ustawa Prawo o stowarzyszeniach oraz Statut PZW. Swoją działalność Związek, zgodnie z § 5 Statutu, opiera o pracę społeczną swoich członków, a do prowadzenia swoich spraw, Związek może tworzyć biura i jednostki gospodarcze oraz zatrudniać pracowników.

Terenem działania Związku jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz i organów naczelnych jest m. st. ... . Strukturę organizacyjną Związku tworzą koła i okręgi, jako terenowe jednostki organizacyjne Związku, przy czym, w stosunku do Związku, jako całości, w osobowość prawną mogą być wyposażone jedynie okręgi.

Okręg Polskiego Związku Wędkarskiego w K. (zwany dalej: Wnioskodawcą lub Okręgiem) jest jednostką terenową Związku, działającą w ramach PZW, gospodarującą na wodach, na wyznaczonym przez Zarząd Główny PZW terenie działania. Jako terenowa jednostka Związku, Okręg zapewnia realizację celów statutowych na terenie swego działania i działa w oparciu o przepisy Statutu PZW.

Wnioskodawca, zgodnie z § 3 Statutu PZW, jest jednostką wyposażoną w osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, jako Stowarzyszenie, pod nr KRS: ….

Statut PZW wymienia następujące władze i organy Okręgu:

  1. okręgowy zjazd delegatów, jako najwyższa władza okręgu PZW,
  2. zarząd okręgu, który zarządza okręgiem PZW, w okresie miedzy zjazdami okręgowych zjazdów delegatów,
  3. okręgowa komisja rewizyjna, która jest organem kontroli wewnętrznej okręgu,
  4. okręgowy sąd koleżeński, który jest organem orzekającym w sprawach przewinień członków danego okręgu,
  5. walne zgromadzenie członków koła,
  6. zarząd koła,
  7. komisja rewizyjna na szczeblu koła,
  8. sąd koleżeński na szczeblu koła.

W skład wymienionych wyżej władz i organów wchodzą członkowie PZW, a wybory do ich składu dokonywane są wedle zasad określonych w Statucie PZW.

Osoby będące członkami zarządu Okręgu, zarządów kół, komisji rewizyjnych (różnych szczebli) oraz sądów koleżeńskich (różnych szczebli) otrzymują diety z tytułu uczestnictwa

w posiedzeniach tych organów. Bezpośrednią podstawą wypłaty diet jest zapis § 13 pkt 7 Statutu PZW, zgodnie z którym, członek Związku, z ograniczeniami wynikającymi z ustawy Prawo o stowarzyszeniach, ma prawo do zwrotu kosztów podróży i wypłaty diet, na zasadach ogólnych, w związku z realizacją zadań statutowych. W związku z wypłacaniem diet, członkowie Stowarzyszenia nie pobierają wynagrodzeń i nie są zatrudnieni na zasadach obowiązujących w spółkach handlowych. Tym samym wypłacana dieta umożliwia jej beneficjentowi pełnienie funkcji społecznych w Stowarzyszeniu i rezygnację z pracy zarobkowej w czasie poświęconym działalności społecznej Stowarzyszenia.

W skład koła (jednostki terenowej okręgu nieposiadającej osobowości prawnej) wchodzą skarbnicy tych kół, którzy na podstawie cytowanego wyżej § 13 pkt 7 Statutu PZW otrzymują diety za pełnienie funkcji społecznych w ramach koła. W zawiązku z wypłacaniem diet podkreślenia wymaga fakt, że w Stowarzyszeniach nawet członkowie Zarządu nie pobierają wynagrodzenia i nie są zatrudnieni na zasadach obowiązujących w spółkach handlowych. Zatem wypłacana dieta umożliwia jej beneficjentowi pełnienie funkcji społecznych w Stowarzyszeniu i rezygnację z pracy zarobkowej w czasie poświęconym działalności społecznej Stowarzyszenia.

Z uwagi na kształt katalogu przychodów, który został określony w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca wypłacane skarbnikom kół - jednostek niewyposażonych w osobowość prawną - diety traktuje jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, który szczegółowo reguluje art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i który na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta ze zwolnienia podatkowego, do kwoty 2.280,00 zł miesięcznie.

W związku z faktem, że wypłacane diety są przychodem wolnym od podatku. Wnioskodawca nie pobiera zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, co do prawidłowości aktualnej praktyki, w zakresie kwalifikacji podatkowej diet z tytułu pełnienia przez skarbników kół obowiązków społecznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy diety wypłacane skarbnikom kół wędkarskich Okręgu PZW, pełniącym funkcje i obowiązki społeczne, objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zajmując stanowisko, Wnioskodawca wskazał, że stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od opodatkowania są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 złotych. Ratio legis powyższego przepisu, wyraża przekonanie ustawodawcy, że niecelowym byłoby opodatkowywanie niektórych przychodów z działalności wykonywanej osobiście (dotyczy to zatem niektórych rodzajów przychodu podlegających zaliczeniu do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), które bądź nie stanowią realnego przysporzenia majątkowego (zwrot poniesionych kosztów) bądź mają charakter uboczny i których powstanie wiąże się z wykonywaniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Cechą charakterystyczną tej kategorii przychodów jest to, że nie stanowią one wynagrodzenia, lecz są swoistym ekwiwalentem za poświęcenie swego czasu, wiedzy oraz sił, i przede wszystkim związaną z tym możliwością utraty zarobku, za wykonywanie pewnych funkcji na rzecz państwa lub społeczeństwa, przy czym ma to zawsze miejsce poza działalnością zawodową osoby je otrzymującej.

Występujące w powołanym przepisie pojecie „diety” oraz „obowiązki społeczne i obywatelskie” nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, wymaga to odwołania się do językowego znaczenia tych pojęć.

Biorąc powyższe pod uwagę, dietą (zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego) jest wynagrodzenie wypłacane w formie dziennej, z tytułu pełnienia szczególnych obowiązków lub funkcji oraz realizacji celów na rzecz ogółu społeczeństwa lub określonej jego części. Zakresem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest objęte zatem wynagrodzenie dzienne z tytułu pełnienia szczególnych obowiązków lub funkcji. Szczególny charakter obowiązków został określony w dalszej części tego przepisu - zgodnie z jego treścią mają to być bowiem kwoty otrzymane w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Pojęcie społeczny, zgodnie z powołanym wyżej Słownikiem Języka Polskiego oznacza m.in.

  • odnoszący się do społeczeństwa lub jego części,
  • przeznaczony do obsługiwania społeczeństwa,
  • pracujący dla dobra jakiejś społeczności,
  • dotyczący podstaw lub działań większości członków społeczeństwa,
  • zorganizowany przez jakąś społeczność samodzielnie bez udziału państwa.

Zatem obowiązki społeczne to obowiązki wykonywane w związku z działaniami podejmowanymi na rzecz społeczeństwa lub jego części.

Pojęcie „obywatelski” natomiast obejmuje aktywności, które odnoszą się do obywateli państwa lub regionu tego państwa, i które podejmowane są przez tych obywateli.

Biorąc powyższe pod uwagę należy przyjąć, że z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich mamy do czynienia wówczas, gdy realizowane w ramach tych obowiązków cele służą społeczeństwu, jako całości albo jakiejś jego części, jakiejś określonej społeczności.

Z dietą mamy natomiast do czynienia w przypadku, gdy jest ona wypłacana w związku z realizacją celów na rzecz ogółu społeczeństwa albo jakiejś jego części, jakiejś określonej społeczności. Identyczne konstatacje wynikają z analizy aktualnych orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego. W tym zakresie w szczególności należy zwrócić uwagę na wyrok NSA z dnia 21 lipca 2011 r. sygn. akt II FSK 475/2010 oraz na wyrok NSA z dnia 18 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 72/2010.

Analiza treści powołanych orzeczeń skłania do wniosku, że w ocenie NSA decydujące znaczenie dla zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma to, czy otrzymywane świadczenia związane są z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. NSA nie rozważa natomiast szczegółowo problemu znaczenia pojęcia dieta i nie formułuje tezy, że dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania niezbędne jest to aby wypłacane świadczenia zastały określone mianem diety w ustawie stanowiącej podstawę prawną do ich wypłaty. Zasadniczym przedmiotem rozważań NSA w powołanych wyżej wyrokach była kwestia uznania w jakich okolicznościach dochodzi do pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich - NSA uznał m.in., że działalność w samorządzie zawodowym (np notariuszy, czy radców prawnych) stanowi wypełnianie obowiązków społecznych. O wypełnianiu takich obowiązków można mówić nie tylko w sytuacji realizacji celów służących ogółowi społeczeństwa jak wyjaśnił NSA, pełnienie obowiązków społecznych może dotyczyć określonych mniejszych grup, wyodrębnionych społeczności, w szczególności zaś, gdy dana osoba, której przypisuje się pełnienie takich obowiązków, uczestniczy w pracy instytucji jako reprezentant pewnej społeczności biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności i w jej interesie (działalność społeczna w tym wypadku może polegać np. na szerzeniu bliskich danej grupie idei, propagowaniu określonych zachowań, obronie wspólnych interesów). Dla stwierdzenia, czy PZW (a tym samym członkowie Związku działający w ramach okręgów i kół PZW) realizuje cele społeczne miarodajne jest odwołanie się do Statutu Związku, który w § 6 i 7 precyzuje cele i zadania Związku oraz określa działania, poprzez które następuje realizacja tych celów i zadań.

Zgodnie z § 6 głównym celem Związku jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej. Natomiast cele Związku realizowane są między innymi poprzez:

(...)

3.współpracę z organizacjami i instytucjami proekologicznymi;

4.współdziałanie z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, ekosystemów wodnych, zwalczania kłusownictwa rybackiego i innych szkód w środowisku wodnym;

5.współdziałanie z ośrodkami naukowo-badawczymi, między innymi w zakresie ochrony ginących gatunków ryb i ich restytucji;

6.nabywanie i użytkowanie wód, prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej;

7.prowadzenie ośrodków zarybieniowych;

(....)

10.upowszechnianie sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w takich zawodach za granicą;

11.organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich;

12.organizowanie współzawodnictwa sportowego opartego o zasady obowiązujące w polskich związkach sportowych;

13.wyłanianie kadry narodowej w dyscyplinach kwalifikowanego sportu wędkarskiego;

14.popularyzowanie idei wędkarstwa i działalności PZW wśród dzieci i młodzieży oraz prowadzenie pracy oświatowo-wychowawczej w tym zakresie;

15.edukację wędkarską i turystykę;

16.resocjalizację, zwalczanie nałogów i patologii społecznych oraz pracę ze środowiskami zagrożonymi wychowawczo;

17.prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską;

18.prowadzenie działalności wydawniczej;

19.działania na rzecz osób niepełnosprawnych;

(....)

W świetle powyższego (treści Statutu PZW, określającego cele działalności związku, m.in. promowanie wędkarstwa jako formy aktywności fizycznej, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i edukacji w zakresie wędkarstwa), uprawnionym jest wniosek, że działalność wykonywana przez PZW (i w równym stopniu przez Wnioskodawcę - Okręg PZW i koła PZW, jako jednostek terenowych Związku) realizuje cele na rzecz kręgu osób szerszego niż ogół zrzeszonych w jego ramach członków. Oznacza to, że członkostwo w związku i praca na jego rzecz wiąże się z pełnieniem obowiązków społecznych zarówno na rzecz społeczności osób zrzeszonych w związku jak również innych osób, dla których racjonalna gospodarka wodna i ochrona przyrody przynoszą wymierne korzyści (w postaci obcowania z nieskażonym środowiskiem naturalnym służącym prawidłowemu funkcjonowaniu organizmu ludzkiego).

Zatem diety wypłacane w związku z pełnieniem obowiązków w ramach Związku są dietami, o których mowa jest w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Diety wypłacane skarbnikom kół (niemającym przymiotu organów stanowiących PZW, przymiot ten na poziomie Okręgu, zgodnie z § 46 Statutu PZW przysługuje wyłącznie Zarządowi Okręgu, a w skali ogólnokrajowej Zarządowi PZW), działającym w ramach jednostek nie wyposażonych w osobowość prawną, z tytułu pełnienia obowiązków społecznych, stanowią przychód określony w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego nie znajduje zastosowania wyłączenie wskazane w treści tego przepisu. Diety wypłacane są ze środków Okręgu PZW, a ich wysokość uzależniona jest od wkładu pracy i zaangażowania członka PZW, co potwierdza kwalifikację do źródła przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Cechą charakterystyczną przychodów zgrupowanych w ramach tego źródła przychodów, w rozumieniu art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest to, że przyczyną ich powstania są osobiste działania otrzymującego przychód. Zgodnie z treścią Statutu PZW, praca członków Związku na jego rzecz ma charakter osobisty, co oznacza, że otrzymany przychód (bez względu na jego rodzaj, w tym także diety wypłacane w związku z pełnionymi obowiązkami) jest wyłączną konsekwencją zaangażowania i osobistej pracy poszczególnych członków na rzecz Związku.

Reasumując, Wnioskodawca stwierdził, że diety wypłacane skarbnikom kół - jako członkom organizacji niepełniącym żadnych funkcji w organie stanowiącym osoby prawnej, działającym w ramach jednostki niemającej odrębnej osobowości prawnej, w związku z pełnieniem określonych obowiązków społecznych - w obecnym stanie prawnym korzystają ze zwolnienia od opodatkowania do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek pobierania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłaconych kwot na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko analogiczne do zaprezentowanego we wniosku przez Wnioskodawcę, jako prawidłowe, zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2013 r. znak: ILPB1/415-1043/12-3/AP (wniosek tak jak w niniejszej sprawie dot. opodatkowania diet wypłacanych dla skarbników kół PZW) oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2013 r., znak: IPPB2/415-1098/12-4/MK (wniosek dot. m.in. opodatkowania diet wypłacanych członkom koła jako terenowej jednostki organizacyjnej PZW, która nie jest wyposażona w osobowość prawną).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 13 pkt 5 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Należy zauważyć, iż przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia „obowiązków społecznych lub obywatelskich”. Zgodnie zatem z ukształtowanym przez doktrynę poglądem wyrażenie „osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich” należy rozumieć bardzo szeroko, nie ma bowiem legalnej definicji tego wyrażenia ani w przepisach podatkowych, ani też w innych przepisach prawa. Według Słownika języka polskiego (Warszawa 1993 r. t. II, s. 435 i t. III, s. 296) wyraz „społeczny” oznacza między innymi „zorganizowany, przeznaczony dla społeczeństwa, do obsługiwania społeczeństwa, do zaspokojenia jego potrzeb, będący przedstawicielem społeczeństwa, pracujący dla społeczeństwa, dla dobra ogółu”. Jeśli chodzi o wyraz „obywatelski”, to oznacza on „obowiązek obywatelski, prawa obywatelskie, Komitet, Sąd obywatelski, Straż obywatelską zorganizowaną z osób prywatnych, ochotników, niefachowców, do doraźnej pomocy władzom, jako instytucje tymczasowe”. Za pełnienie obowiązków obywatelskich i społecznych należy więc uznać działalność posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych” (Podatkowe Komentarze Becka – Podatek dochodowy od osób fizycznych, 2006 r., pod redakcją J. Marciniuka).

Należy podkreślić, iż „obowiązki” w rozumieniu ww. przepisów muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo. Dookreślenie, iż chodzi o obowiązki o charakterze „obywatelskim” bądź „społecznym”, wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo – obywatel państwa albo społeczność – członek tej społeczności.

W wyroku z dnia 25 listopada 1997 r. sygn. akt U. 6/97, Trybunał Konstytucyjny rozstrzygając zakres pojęciowy zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdził m.in., iż do uznania określonego świadczenia za „dietę” bądź „kwotę stanowiącą zwrot kosztów” nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki właśnie sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia. Natomiast „obowiązki” w rozumieniu wykładanego przepisu muszą mieć charakter obowiązków wykonywanych na podstawie ustawy w tym sensie, że funkcja, z pełnieniem której obowiązki te się wiążą, jest funkcją unormowaną ustawowo. Dookreślenie, iż chodzi o obowiązki o charakterze „obywatelskim” bądź „społecznym” wprowadza kryterium dodatkowe, sytuujące daną funkcję w płaszczyźnie relacji państwo – obywatel państwa albo społeczność – członek tej społeczności. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w jej interesie (tego rodzaju funkcje należy odróżnić od usług świadczonych w celach zarobkowych). Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić na podstawie wyboru, w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych prawem określonych zdarzeń.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 07 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 tej ustawy).

Z wniosku wynika, iż Polski Związek Wędkarski to dobrowolne, samorządne stowarzyszenie, zrzeszające miłośników wędkarstwa, będące kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce, wyposażone w osobowość prawną. Podstawy prawne funkcjonowania PZW stanowi ustawa Prawo o stowarzyszeniach oraz Statut PZW. Swoją działalność Związek, zgodnie z § 5 Statutu, opiera o pracę społeczną swoich członków, a do prowadzenia swoich spraw, Związek może tworzyć biura i jednostki gospodarcze oraz zatrudniać pracowników.

Strukturę organizacyjną Związku tworzą koła i okręgi, jako terenowe jednostki organizacyjne Związku, przy czym, w stosunku do Związku, jako całości, w osobowość prawną mogą być wyposażone jedynie okręgi.

Okręg Polskiego Związku Wędkarskiego w K. (Wnioskodawca) jest jednostką terenową Związku, działającą w ramach PZW, gospodarującą na wodach, na wyznaczonym przez Zarząd Główny PZW terenie działania. Jako terenowa jednostka Związku, Okręg zapewnia realizację celów statutowych na terenie swego działania i działa w oparciu o przepisy Statutu PZW. Wnioskodawca, zgodnie z § 3 Statutu PZW, jest jednostką wyposażoną w osobowość prawną, wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego, jako Stowarzyszenie. Osoby będące członkami zarządu Okręgu, zarządów kół, komisji rewizyjnych (różnych szczebli) oraz sądów koleżeńskich (różnych szczebli) otrzymują diety z tytułu uczestnictwa w posiedzeniach tych organów. Bezpośrednią podstawą wypłaty diet jest zapis § 13 pkt 7 Statutu PZW, zgodnie z którym, członek Związku, z ograniczeniami wynikającymi z ustawy Prawo o stowarzyszeniach, ma prawo do zwrotu kosztów podróży i wypłaty diet, na zasadach ogólnych, w związku z realizacją zadań statutowych. W związku z wypłacaniem diet, członkowie Stowarzyszenia nie pobierają wynagrodzeń i nie są zatrudnieni na zasadach obowiązujących w spółkach handlowych. Tym samym wypłacana dieta umożliwia jej beneficjentowi pełnienie funkcji społecznych w Stowarzyszeniu i rezygnację z pracy zarobkowej w czasie poświęconym działalności społecznej Stowarzyszenia. W skład koła (jednostki terenowej okręgu nieposiadającej osobowości prawnej) wchodzą skarbnicy tych kół, którzy na podstawie cytowanego wyżej § 13 pkt 7 Statutu PZW otrzymują diety za pełnienie funkcji społecznych w ramach koła.

Wnioskodawca uważa, że diety wypłacane w związku z pełnieniem obowiązków w ramach Związku są dietami, o których mowa jest w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a zatem korzystają ze zwolnienia od opodatkowania do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.

Należy podkreślić, że zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy przychodów ze źródła określonego w art. 13 pkt 5 tej ustawy. Przy czym, z uwagi na wyłączenie zawarte w art. 13 pkt 5, ustawa wyklucza jego stosowanie w odniesieniu do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ww. ustawy, tj. do świadczeń otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Z zastosowania w pkt 5 sformułowania „z wyłączeniem” wynika, że przepis pkt 7 jest przepisem szczególnym w stosunku do pkt 5. W konsekwencji z katalogu przychodów otrzymywanych w związku z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich wyłączone zostały przychody otrzymywane przez osoby wchodzące w skład organów stanowiących osób prawnych.

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wypłacanych diet skarbnikom kół wędkarskich Okręgu Polskiego Związku Wędkarstwa, uzależnione jest od struktury organizacyjnej Polskiego Związku Wędkarstwa. Dla omawianego zwolnienia istotnym jest czy poszczególne koła Polskiego Związku Wędkarstwa mają odrębną osobowość prawną, a jeżeli tak, to czy skarbnik takiego oddziału jest organem stanowiącym.

Jak wskazano we wniosku, w skład koła (jednostki terenowej okręgu nieposiadającej osobowości prawnej) wchodzą skarbnicy tych kół, którzy na podstawie § 13 pkt 7 Statutu PZW otrzymują diety za pełnienie funkcji społecznych w ramach koła.

Zatem, skoro koła Okręgu Polskiego Związku Wędkarstwa nie posiadają odrębnej osobowości prawnej, tym samym wyłączenie, o którym mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie obejmuje przychodów z tytułu diet otrzymywanych przez skarbników kół Okręgu Polskiego Związku Wędkarstwa.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż diety wypłacane skarbnikom kół wędkarskich Polskiego Związku Wędkarskiego w K. pełniącym funkcję społeczną objęte są zwolnieniem z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj