Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-176/13-5/KS
z 17 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocników, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy po uzyskaniu Trzeciego Zezwolenia i spełnieniu określonych w nim warunków poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia Spółka będzie mogła rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z wykorzystaniem limitu wynikającego z Trzeciego Zezwolenia (pytanie nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 01 lipca 2013 r. (data wpływu 04 lipca 2013 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy po objęciu terenem SSE zakładu, działalność Spółki prowadzona w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Dotychczasowych Zezwoleniach będzie korzystała ze zwolnienia do wysokości limitów wynikających z inwestycji przeprowadzonych na podstawie Dotychczasowych Zezwoleń oraz intensywności obowiązujących w dacie ich wydania przed wydaniem Trzeciego Zezwolenia (pytanie nr 1);
  • ustalenia, czy po uzyskaniu Trzeciego Zezwolenia i spełnieniu określonych w nim warunków poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia Spółka będzie mogła rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z wykorzystaniem limitu wynikającego z Trzeciego Zezwolenia (pytanie nr 2).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i prowadzi na terenie X Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. (dalej: „SSE”) działalność gospodarczą na podstawie dwóch zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, tj. zezwolenia nr 10 z dnia 21 czerwca 1999 r. (zmienionego decyzją nr XX z dnia 6 stycznia 2006 r., dalej: „Pierwsze Zezwolenie”) oraz zezwolenia nr XX z dnia 30 marca 2012 r. (dalej: „Drugie Zezwolenie”). Zarówno Pierwsze, jak i Drugie Zezwolenie (dalej łącznie: „Dotychczasowe Zezwolenia”) zostały wydane na prowadzenie na terenie SSE działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy wskazanych w treści Dotychczasowych Zezwoleń (m.in. w zakresie produkcji części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych, mebli do siedzenia i ich części).

Dodatkowo Spółka stara się o pozyskanie nowej strategicznej inwestycji, której istotą jest rozbudowa przedsiębiorstwa, związana z wprowadzeniem do produkcji nowych struktur stalowych siedzisk samochodowych oraz zasadniczą zmianą procesu produkcyjnego poprzez zastosowanie najnowszych rozwiązań technologicznych.

W związku z powyższym, Spółka rozpoczęła starania o objęcie terenem SSE będącej w użytkowaniu wieczystym Spółki nieruchomości w G., na której planowana jest realizacja nowej inwestycji. Wartości planowanych wydatków inwestycyjnych oraz nowych miejsc pracy są uzależnione od uzyskania pomocy publicznej, jednak na tym etapie Spółka jest w stanie zadeklarować, że minimalne wartości nowej inwestycji, które zostaną osiągnięte w latach 2013 - 2017, będą następujące:

  • Spółka poniesie wydatki inwestycyjne o wartości nie niższej niż 20.100.000,00 PLN (dwadzieściamilionówstotysięcyzłotych) oraz
  • Spółka zwiększy zatrudnienie w swoim zakładzie produkcyjnym w G. - minimalny przyrost netto zatrudnienia wyniesie 32 nowe miejsca pracy.

Obecnie w G. znajduje się zakład produkcyjny, do którego wydzielono część produkcji. W chwili obecnej, Spółka ustala dochód jaki przypada na działalności w zakładzie w G. i wykazuje ten dochód jako podlegający opodatkowaniu.

Uwzględniając założenia planowanej inwestycji Spółka, w przypadku rozszerzenia obszaru SSE na nieruchomość Wnioskodawcy w G., zamierza ubiegać się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Trzecie Zezwolenie”).

Podstawowe zakresy działalności wskazane w Pierwszym, Drugim i docelowo w Trzecim Zezwoleniu pokrywają się, a wszystkie inwestycje, przy założeniu rozszerzenia obszaru SSE na lokalizację w G., będą zlokalizowane na terenie jednej strefy ekonomicznej. Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu Załącznika I do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.; Dz. Urz. UE Polska wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141).

Spółce w związku z uzyskanymi Zezwoleniami i poniesionymi nakładami inwestycyjnymi przysługują określone na podstawie właściwych przepisów limity pomocy publicznej, jaką Spółka może uzyskać, m.in. w postaci zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z działalności prowadzonej na terenie SSE.

Pismem z dnia 01 lipca 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

Dochody osiągnięte przez Spółkę prowadzącą działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie i w zakresie określonym w Pierwszym i Drugim Zezwoleniu korzystają już ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 tej ustawy, oczywiście przy jednoczesnym monitorowaniu limitów pomocy przysługujących Spółce na podstawie tych zezwoleń, tj. limitu wynikającego z wydatków poniesionych na podstawie Pierwszego Zezwolenia oraz intensywności pomocy obowiązującej Spółkę w dacie jego udzielenia oraz limitu wynikającego z wydatków poniesionych na podstawie Drugiego Zezwolenia oraz intensywności obowiązującej Spółkę w dacie wydania Drugiego Zezwolenia.

Jednocześnie Spółka wyjaśnia, że ww. działalność jest obecnie prowadzona w zakładzie produkcyjnym Spółki w P., tj. na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, że zarówno zakład w P., jak i zakład w G., o którego objęcie terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej Spółka wnioskuje, znajdują się w zakresie terytorialnym tej samej, Specjalnej Strefy Ekonomicznej, której Zarządzający wydał oba Zezwolenia i u którego Spółka będzie się ubiegać o Trzecie Zezwolenie.

Żadne z posiadanych przez Spółkę Zezwoleń (poza wskazaniem Specjalnej Strefy Ekonomicznej) nie zawiera terytorialnego ograniczenia dotyczącego prowadzonej działalności, dodatkowo, również żadne przepisy prawa nie zawierają ograniczeń terytorialnych prowadzenia działalności, z wyjątkiem ograniczenia wynikającego wprost z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby działalność ta była prowadzona na terenie strefy.

Spółka wyjaśnia, że zarówno Pierwsze Zezwolenie, jak i Drugie Zezwolenie udzielone Spółce nie było związane z objęciami granicami strefy przedsiębiorstwa Spółki lub jego zorganizowanej części.

Ponadto, Spółka wskazuje, że pytanie nr 1 odnosi się do momentu, w którym teren zakładu w G. zostanie objęty terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej, ale przed otrzymaniem Trzeciego Zezwolenia.

W ocenie Wnioskodawcy, po objęciu zakładu w G. terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej prowadzona przez Niego działalność w obu zakładach położonych na terenie strefy, tj. w zakładzie w P. oraz w G., o ile mieści się w zakresie przedmiotowym obu Zezwoleń, będzie korzystać ze zwolnień podatkowych, aż do wyczerpania limitów pomocy przysługujących Spółce, na podstawie tych Dotychczasowych Zezwoleń.

W art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia wymaga aby działalność była prowadzona na terenie strefy w zakresie przedmiotowo mieszczącym się w zezwoleniu. Nie wskazuje dalszych ograniczeń terytorialnych. Oba dotychczasowe Zezwolenia również nie zawierają takich ograniczeń, tj. będę uprawniały do prowadzenia działalności na całym obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tam zaś położony będzie zakład w G.

Ani przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani przepisy strefowe w żadnej sytuacji nie stanowią, aby zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych miało być liczone odrębnie dla dochodów uzyskiwanych na podstawie poszczególnych zezwoleń.

Nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom „wykorzystywania” dostępnej w jego ramach pomocy publicznej.

W związku z tym, jeżeli działalność Spółki w G. będzie objęta terenem Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jednocześnie poziom pomocy publicznej wynikający z Dotychczasowych Zezwoleń nie zostanie wykorzystany, w ocenie Spółki, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie Dotychczasowych Zezwoleń na całym obszarze Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w tym również w zakładzie w G.

Przyjęcie przeciwnego stanowiska nie znajduje uzasadnienia w przepisach regulujących zasady prowadzenia działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i zasad korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego, oznaczałoby bowiem:

  • obowiązek rozdzielenia organizacyjnego obu zakładów Spółki, mimo, że oba prowadzić będą tożsamą działalność i oba położone będą na terenie Strefy, to zaś stanowiłoby bezpodstawne rozszerzenie przepisu 5 ust. 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, który przewiduje taki obowiązek, ale wyłącznie w przypadku prowadzenia działalności na terenie i poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej;
  • bezpodstawne nakazanie alokowania dochodu strefowego pod każde z zezwoleń, tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom „wykorzystywania” dostępnej w jego ramach pomocy publicznej. Tego rodzaju obowiązek nie wynika zaś z przepisów i w tym zakresie stanowisko organów podatkowych jest spójne i potwierdza, że „(...) w przypadku posiadania kilku zezwoleń podatnik zobowiązany jest do prowadzenia jednej ewidencji spełniającej wymogi art. 9 ust. 1 Ustawy o CIT czyli w sposób zapewniający m.in. określenie kwoty dochodu zwolnionego od CIT oraz podlegającego opodatkowaniu, niezależnie od liczby posiadanych zezwoleń. Brak jest natomiast wymogu dodatkowego podziału dochodów i kosztów z działalności prowadzonej na terenie strefy dla projektów strefowych związanych z dwoma odrębnymi zezwoleniami (...)” (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14 sierpnia 2007 r. PDP/423-73/07/60471);
  • prezentowane podejście znajduje potwierdzenie w dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych, przykładowo w: interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 sierpnia 2011 r. sygn. akt ILPB3/423-241/11-4/MM; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 czerwca 2011 r. sygn. akt ILPB3/423-151/11-2/MM; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 26 lipca 2012 r. sygn. akt IPTPB3/423-176/12-3/KJ; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 stycznia 2011 r. sygn. akt IBPBI/2/423-61/11/SD; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 listopada 2010 r. sygn. akt IBPBI/2/423-1519/10/MS; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 marca 2010 r. sygn. akt IBPBI/2/423-1520/09/MO; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 maja 2009 r. sygn. akt IBPBI/2/423-150/09/AM; interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 01 października 2008 r. sygn. akt IBPB3/423-585/08/MO;
  • zaprezentowany przez Podatnika stan faktyczny nie uzasadnia w żadnej mierze zmiany powyższego, ugruntowanego stanowiska. Dodatkowo taka zamiana prowadziłaby do nieuprawnionego, nierównego traktowania Podatników, do czego brak jest podstaw prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy po objęciu terenem SSE zakładu w G. działalność Spółki prowadzona zarówno w zakładzie w P., jak i w zakładzie w G. w zakresie przedmiotowym mieszczącym się w Dotychczasowych Zezwoleniach będzie korzystała ze zwolnienia do wysokości limitów wynikających z inwestycji przeprowadzonych na podstawie tych zezwoleń oraz intensywności obowiązujących w dacie ich wydania...
  2. Czy po uzyskaniu Trzeciego Zezwolenia i spełnieniu określonych w nim warunków poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia Spółka będzie mogła rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z wykorzystaniem limitu wynikającego z Trzeciego Zezwolenia...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 17 lipca 2013 r. sygn. ILPB3/423-176/13-4/KS.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy Jego zakład w G. zostanie objęty terenem SSE zastosowanie znajdzie § 5 ust. 4 Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy publicznej mówiący iż:

W przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakład prowadzony w G. może spełniać kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ocena tego nie jest przedmiotem niniejszego wniosku), w związku z tym, zastosowanie znajdzie dyspozycja § 5 ust. 4 Rozporządzenia mówiąca, iż w takim razie zwolnienie przysługuje od miesiąca następującego po miesiącu w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne oraz osiągnięty został poziom zatrudnienia określone w zezwoleniu.

W ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że Spółka będzie mogła skorzystać z limitu pomocy jaki zostanie ustalony na podstawie wydatków inwestycyjnych poniesionych na podstawie i w okresie obowiązywania Trzeciego Zezwolenia dopiero po spełnieniu jego warunków, tj. w miesiącu następującym po miesiącu w którym zostanie osiągnięty poziom wydatków inwestycyjnych i zatrudnienia.

Do momentu spełnienia tych warunków limit z Trzeciego Zezwolenia zostaje niejako „zamrożony” a Spółka może korzystać jedynie z limitów wynikających z Dotychczasowych Zezwoleń o ile nie zostaną wyczerpane.

Na marginesie tych rozważań Spółka wskazuje, że § 5 ust. 4 nie może być rozumiany w sposób, który uszczuplałby uprawnienia Spółki wynikające z zezwoleń już otrzymanych. Tym samym przepis ten nie może ograniczać ani zakresu dotychczasowych zezwoleń (w rozumieniu rzeczowym i terytorialnym) ani też limitów pomocy, jakie Spółka już wypracowała na podstawie tych zezwoleń.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie objęcie terenem SSE zakładu w G. będzie miało ten skutek, iż Spółka będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie Trzeciego Zezwolenia dopiero po spełnieniu jego warunków dot. poniesienia wydatków inwestycyjnych i zatrudnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie pytania nr 2.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zasady zwolnienia dotyczące osób prawnych określa art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisem, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot i warunki prowadzenia działalności.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Z wykładni gramatycznej, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również działalność taka nie będzie podlegała zwolnieniu.

Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych lub kosztów tworzenia nowych miejsc pracy.

Stosownie bowiem do treści § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548), pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. Zm2)) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.3)) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 1).

Zgodnie z § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6 (§ 5 ust. 3).

W myśl § 5 ust. 4 tego rozporządzenia, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy (§ 5 ust. 5).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej w P. na podstawie Dotychczasowych Zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, tj. Pierwsze Zezwolenie z dnia 21.06.1999 r. (zmienionego decyzją nr XX z dnia 06.01.2006 r.) oraz Drugie Zezwolenie z dnia 30.03.2012 r. Dotychczasowe Zezwolenia zostały wydane na prowadzenie na terenie SSE działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie strefy wskazanych w treści Dotychczasowych Zezwoleń (m.in. w zakresie produkcji części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych, mebli do siedzenia i ich części). Dodatkowo Spółka stara się o pozyskanie nowej strategicznej inwestycji, której istotą jest rozbudowa przedsiębiorstwa, związana z wprowadzeniem do produkcji nowych struktur stalowych siedzisk samochodowych oraz zasadniczą zmianą procesu produkcyjnego poprzez zastosowanie najnowszych rozwiązań technologicznych. W związku z tym, Spółka rozpoczęła starania o objęcie terenem SSE będącej w użytkowaniu wieczystym Spółki nieruchomości w G., na której planowana jest realizacja nowej inwestycji. Obecnie w G. znajduje się zakład produkcyjny do którego wydzielono część produkcji. W chwili obecnej, Spółka ustala dochód jaki przypada na działalności w zakładzie w G. i wykazuje ten dochód jako podlegający opodatkowaniu. Uwzględniając założenia planowanej inwestycji Spółka, w przypadku rozszerzenia obszaru SSE na nieruchomość Wnioskodawcy w G., zamierza ubiegać się o uzyskanie Trzeciego Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Spółka wskazała, że podstawowe zakresy działalności wskazane w Pierwszym, Drugim i docelowo w Trzecim Zezwoleniu pokrywają się, a wszystkie inwestycje, przy założeniu rozszerzenia obszaru SSE na lokalizację w G., będą zlokalizowane na terenie jednej strefy ekonomicznej.

Istota rozpoznawanej sprawy dot. ustalenia, czy po uzyskaniu Trzeciego Zezwolenia i spełnieniu określonych w nim warunków poniesienia wydatków inwestycyjnych oraz zatrudnienia Spółka będzie mogła rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z wykorzystaniem limitu wynikającego z Trzeciego Zezwolenia.

Mając na uwadze wyżej wskazane przepisy, należy przede wszystkim podkreślić, iż zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności i równości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

Przedsiębiorcy, którzy realizują nową inwestycję na terenie już funkcjonującego przedsiębiorstwa (tzw. inwestycje typu brownfield) zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne i został osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu w okresie od dnia uzyskania zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (§ 5 ust. 4 cytowanego rozporządzenia).

Zatem, Spółka będzie miała prawo do przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w okresie od dnia jego uzyskania, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy. Natomiast momentem od kiedy Spółka nabędzie prawo do stosowania tego zwolnienia we wskazanym wyżej zakresie, będzie miesiąc następujący po miesiącu, w którym zostaną poniesione wydatki inwestycyjne i zostanie osiągnięty poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu.

Reasumując, Spółka po uzyskaniu Trzeciego Zezwolenia będzie mogła skorzystać ze zwolnienia podatkowego dopiero od miesiąca następującego po miesiącu, w którym w pełni zrealizuje warunki zezwolenia, tj. poniesie wydatki inwestycyjne, jak też osiągnie poziom zatrudnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj