Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1150/13/SD
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych powstałych w związku z dokonaniem korekty kosztów uzyskania przychodów (pytanie wymienione we wniosku jako drugie) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych powstałych w związku z dokonaniem korekty kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako spółka kapitałowa prowadząca działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa mięsa i produkcji wyrobów wędliniarskich podpisał 7 czerwca 2011 r. umowę przyznania pomocy z Agencją ... w W. w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach zawartej umowy Wnioskodawca zrealizował operację polegającą na zakupie maszyn i urządzeń, których koszt zakupu - zgodnie z zawartą umową - zostanie zrefundowany Wnioskodawcy w części 40% wydatków kwalifikowanych, jako pomoc finansowa przyznana na realizację operacji z publicznych środków krajowych i wspólnotowych. Refundacja zostanie dokonana po weryfikacji prawidłowości poniesionych wydatków, co zgodnie z umową nastąpi we wrześniu lub październiku 2013 r. W związku z realizacją operacji, w 2011 r. i 2012 r. Wnioskodawca dokonał zakupu szeregu maszyn i urządzeń produkcyjnych, które sukcesywnie wprowadzając do ewidencji środków trwałych w miesiącu oddania ich do użytkowania amortyzował zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (art. 16a - 16m ustawy) z zastosowaniem liniowej, bądź degresywnej metody amortyzacji. Pełną kwotę miesięcznego odpisu amortyzacyjnego Wnioskodawca zaliczał co miesiąc do kosztów uzyskania przychodów roku 2011, 2012 oraz 2013 jako koszt związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Obecnie Wnioskodawca pozytywnie przeszedł weryfikację prawidłowości poniesienia wydatków i spodziewa się wpływu na rachunek bankowy refundacji w wysokości 40% poniesionych wydatków kwalifikowanych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jeżeli należy skorygować in minus historycznie koszty uzyskania przychodów za lata 2011 i 2012 oraz uiścić odpowiednio podatek dochodowy od osób prawnych za te lata, to czy Wnioskodawca musi również naliczyć i wpłacić odsetki od zaległości podatkowych, które nieuchronnie powstaną w związku z bieżącą zapłatą podatku za okres miniony? (pytanie wymienione we wniosku jako drugie)

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli w związku z uzyskaniem w 2013 r. dotacji powinien skorygować historyczne zapisy w kosztach uzyskania przychodów za lata 2011 i 2012, to w podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2011 oraz rok 2012 powstanie zaległość podatkowa wraz z odsetkami od tych zaległości. Wprawdzie ustawodawca przewidział możliwość korekty amortyzacji i określił obowiązek zapłaty odsetek od podatku, wyliczonego na podstawie dokonanej przez podatnika korekty podstawy opodatkowania, jednakże wówczas, gdy podatnik, zgodnie ze swoją wolą niewłaściwie zakwalifikuje nabyty majątek (art. 16e ust. 1 ustawy). Sytuacja taka u Wnioskodawcy jednak nie zachodzi.

Ponadto, Ordynacja podatkowa w art. 51 definiuje zaległości podatkowe jako niezapłacony w terminie podatek. Od zaległości podatkowych podatnik powinien naliczyć odsetki i dokonać ich wpłaty. W omawianej sprawie Wnioskodawca zapłacił podatek we właściwej wysokości i w prawidłowym terminie. Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli występuje obowiązek korekty kwot amortyzacyjnych zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w latach 2011 oraz 2012 i wystąpi z tego tytułu zwiększenie zaliczek i podatku dochodowego, to nie występuje zaległość podatkowa. Nowy stan faktyczny powstały w 2013 r. nie może obciążać podatnika kosztami, które mają charakter kary na skutek nieprzestrzegania przepisów prawa. W dniu otrzymania dotacji ze środków publicznych nastąpi nowy stan faktyczny, który zobowiązuje Wnioskodawcę do zastosowania normy zawartej w art. 16 ust 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-1149/13/SD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdził, że w sytuacji gdy wartość poniesionych przez Spółkę wydatków na nabycie wskazanych we wniosku środków trwałych została zrefundowana (zwrócona), to stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), dotyczące ich odpisy amortyzacyjne (których podstawę stanowi ustalona zgodnie z przepisami wartość początkowa) podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów w okresach rozliczeniowych, w których były zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, co będzie skutkowało również koniecznością dokonania korekty zeznań podatkowych CIT-8 za lata 2011 i 2012 oraz korektę należnego podatku dochodowego za ten okres.

Zgodnie z art. 51 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności. Za zaległość podatkową uważa się także m.in. niezapłaconą w terminie płatności zaliczkę na podatek, w tym również zaliczkę, o której mowa w art. 23a, lub ratę podatku (art. 51 § 2 Ordynacji podatkowej). W myśl art. 53 § 1 Ordynacji podatkowej, od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę. Na mocy art. 53 § 2 ww. ustawy, przepis ten stosuje się również do należności, o których mowa w art. 52 § 1, oraz do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek, w części przekraczającej wysokość podatku należnego za rok podatkowy. Odsetki za zwłokę nalicza podatnik, płatnik, inkasent, następca prawny lub osoba trzecia odpowiadająca za zaległości podatkowe, z zastrzeżeniem art. 53a, art. 62 § 4, art. 66 § 5, art. 67a § 1 pkt 1 lub 2 i art. 76a § 1 (art. 53 § 3 Ordynacji podatkowej). Stosownie do art. 53 § 4 Ordynacji podatkowej, odsetki za zwłokę naliczane są od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego.

Zgodnie z art. 54 § 1 Ordynacji podatkowej, odsetek za zwłokę nie nalicza się:

1.za okres zabezpieczenia, od zabezpieczonej kwoty zobowiązania, jeżeli objęte zabezpieczeniem środki pieniężne, w tym kwoty uzyskane ze sprzedaży objętych zabezpieczeniem rzeczy lub praw, zostały zaliczone na poczet zaległości podatkowych;

2.za okres od dnia następnego po upływie terminu, o którym mowa w art. 227 § 1, do dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy;

3.za okres od dnia następnego po upływie terminu, o którym mowa w art. 139 § 3, do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego, jeżeli decyzja organu odwoławczego nie została wydana w terminie, o którym mowa w art. 139 § 3;

4.w przypadku zawieszenia postępowania z urzędu - od dnia wydania postanowienia o zawieszeniu postępowania do dnia doręczenia postanowienia o podjęciu zawieszonego postępowania;

5.jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej;

6.(uchylony)

7.za okres od dnia wszczęcia postępowania podatkowego do dnia doręczenia decyzji organu pierwszej instancji, jeżeli decyzja nie została doręczona w terminie 3 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania;

7a.za okres od dnia następnego po upływie dwóch lat od dnia złożenia deklaracji, od zaległości związanych z popełnionymi w deklaracji błędami rachunkowymi lub oczywistymi omyłkami, jeżeli w tym okresie nie zostały one ujawnione przez organ podatkowy;

8.w zakresie przewidzianym w odrębnych ustawach.

Stosownie do art. 55 § 1 ww. ustawy, odsetki za zwłokę wpłacane są bez wezwania organu podatkowego.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie wystąpiło żadne z ww. okoliczności wyłączających naliczanie odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, a zatem Wnioskodawca, będzie zobowiązany do zapłaty odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych powstałych w związku ze skorygowaniem – zmniejszeniem – kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowaniem – zwiększeniem – podstawy opodatkowania i należnego podatku dochodowego za okresy, w których uwzględnił te koszty w rachunku podatkowym. Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania wymienionego we wniosku jako pierwsze wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj