Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-466/13-4/MK
z 24 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25.06.2013 r. (data wpływu 27.06.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12.09.2013 r. (data wpływu 16.09.2013 r.) na wezwanie Nr IPPB2/415-466/13-2/AS, Nr IPPB3/423-460/13-2/MA i Nr IPPP3/4443-588/13-2/KT z dnia 04.09.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wygranej w konkursie na opracowanie hasła promocyjnego organizowanym przez Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.06.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wygranej w konkursie na opracowanie hasła promocyjnego organizowanym przez Wnioskodawcę.

Pismem z dnia 04.09.2013 r. Nr IPPB2/415-466/13-2/AS, Nr IPPB3/423-460/13-2/MA oraz Nr IPPP3/4443-588/13-2/KT Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie czy interpretacja przepisów prawa podatkowego ma być wydana wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy także w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku od towarów i usług. W dniu 16.09.2013 r. pismem z dnia 12.09.2013 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy wniosek dotyczy wydania interpretacji indywidualnej w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu lokali na cele handlowe w nowo wybudowanym centrum handlowym. Liczba umów najmu lokali w tym centrum zawartych z przedsiębiorcami jest znaczna (ponad 1000). Centrum handlowe funkcjonuje dopiero 3 rok, w związku z czym Wnioskodawca podejmuje różne działania o charakterze marketingowym, mające na celu rozpowszechnienie informacji o tym centrum handlowym oraz zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania z oferty handlowo-usługowej na jego terenie (zwiększenia ilości klientów dokonujących tu zakupów), a tym samym wzrostu dochodów z czynszu najmu od najemców lokali. Jedną z form promocji centrum handlowego jest konkurs na opracowanie hasła promocyjnego, połączony ściśle ze sprzedażą premiową. Zasady uczestnictwa w tym konkursie określa regulamin ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy i dostępny na terenie centrum handlowego.

W aktualnej edycji zakłada się, że warunkiem uczestnictwa w sprzedaży premiowej i w konkursie jest dokonanie zakupu we wskazanych dniach od czerwca do sierpnia 2013 r. na terenie centrum handlowego, w lokalach oznaczonych naklejką „uwaga konkurs”. Zadaniem konkursowym jest stworzenie hasła zawierającego 2 do 8 słów promujących centrum handlowe jako miejsce z bogatą ofertą handlową, po dokonaniu zakupu towaru / usługi przez uczestnika i wrzuceniu wypełnionego kuponu konkursowego do urny znajdującej się w pasażu w centrum handlowym. Sprzedawca wydaje kupon konkursowy na wniosek uczestnika, po dokonaniu zakupu w danym lokalu handlowo-usługowym, podpisuje go i opatruje pieczątką takiego „lokalu uprawnionego”, tj. uczestniczącego w konkursie. Udział w konkursie polega na wpisaniu na kuponie danych osobowych uczestnika oraz proponowanego hasła.

W konkursie mogą uczestniczyć wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i spełniające wymagania nałożone w regulaminie, z wyłączeniem pracowników i przedstawicieli Wnioskodawcy (jako organizatora), najemców i sprzedawców w lokalach handlowych organizatora (tzn. znajdujących się na terenie centrum handlowego), członków ich rodzin oraz innych osób biorących udział w przygotowaniu konkursu. Zwycięskie hasła promujące centrum handlowe zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane w jego kampaniach promocyjno-reklamowych.

Wnioskodawca powołuje komisję konkursową w celu wyboru najlepszego „hasła danego tygodnia”, a takich haseł zostanie wybranych w tej edycji konkursu dwanaście. Komisja konkursowa będzie się składać z najemców lokali oraz 2 przedstawicieli Wnioskodawcy jako organizatora. Komisja sporządzi każdorazowo protokół z wynikami konkursu. Te wyniki wraz ze zwycięskimi hasłami będą opublikowane na stronie internetowej Wnioskodawcy, po przekazaniu informacji zwycięzcom konkursu. Zwycięzca konkursu będzie poinformowany o wynikach najpóźniej 4 dni po wyborze hasła danego tygodnia.

Każdy z autorów zwycięskiego hasła otrzyma nagrodę - jeden telewizor o przekątnej ekranu 32 cale oraz (ewentualnie) dodatkowe świadczenie - „premię pieniężną”. Jeżeli wartość telewizora nie przekroczy 760 zł, to przychód taki jest zwolniony z podatku dochodowego jako związany ze sprzedażą premiową, połączoną z uczestnictwem w konkursie. Jeżeli wartość nagrody przekroczy 760 zł, to zwycięzcy przysługuje dodatkowe świadczenie zwane w regulaminie konkursu „premią pieniężną”. W takiej sytuacji podatek dochodowy zostanie obliczony od sumy wartości nagrody rzeczowej wraz z premią pieniężną.

Odbiorca nagrody, nieprowadzący działalności gospodarczej, jest obowiązany podać Wnioskodawcy wszelkie dane wymagane przepisami prawa podatkowego, przed wydaniem nagrody, celem dokonania wpłaty kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych bezpośrednio do właściwego urzędu skarbowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przychód zwycięzcy (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) wyrażony w wartości nagrody rzeczowej, nie przekraczającej kwoty 760 zł, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych wg art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w takiej sytuacji na wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki jako płatnika tego podatku...
  2. Czy nieodpłatne świadczenie określone „premia pieniężna”, którego wartość nie przekroczy 200 zł, wyczerpuje przesłankę zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako związane z promocją W nioskodawcy... A jeżeli nie podlega zwolnieniu podatkowemu, to czy Wnioskodawca winien obliczać, pobierać i wpłacać zaliczkę na ten podatek dochodowy od sumy wartości nagrody rzeczowej i tej premii pieniężnej...
  3. Czy wpłata do właściwego urzędu skarbowego kwoty pieniężnej w wysokości 10% sumy wartości nagrody rzeczowej i „premii pieniężnej”, która zgodnie z regulaminem konkursu przysługuje zwycięzcy w razie gdy wartość tej nagrody przekracza 760 zł, prowadzi do wygaśnięcia obowiązku płatnika podatku dochodowego z art. 30 ust. i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  4. Czy wartość wydanej nagrody rzeczowej oraz wpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych od wartości nagrody rzeczowej i premii pieniężnej stanowi dla Wnioskodawcy – będącego organizatorem konkursu połączonego ze sprzedażą premiową, a jednocześnie fundatorem nagrody i premii - jako wydatki na jego promocję, koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  5. Czy Wnioskodawca prawidłowo rozlicza podatek od towarów i usług, gdy w deklaracji VAT-7 za dany miesiąc odlicza VAT naliczony z faktury dokumentującej zakup nagrody rzeczowej (telewizorów) oraz nalicza VAT (należny) w fakturze wewnętrznej dokumentującej wydanie nagrody rzeczowej zwycięzcy (osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) - przy założeniu, że wydanie takiej nagrody jest związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (tzn. z jego promocją)...

Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie Nr 1, 2 i 3 wniosku w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpowiedź w przedmiocie zadanych pytań Nr 4 i 5 zostanie udzielona w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1. Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym przesłanka zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest spełniona, gdy wartość nagrody rzeczowej nie przekroczy 760 zł, przekroczenie tej wartości powoduje natomiast obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Przy tym udział w konkursie i otrzymanie nagrody jest uwarunkowane dokonaniem zakupu w ramach akcji sprzedaży premiowej, tj. na terenie centrum handlowego prowadzonego przez Wnioskodawcę i w oznaczonych terminach. Dana osoba może przystąpić do konkursu tylko, gdy zakupi towar w oznaczonym „lokalu uprawnionym” (tj. uczestniczącym w konkursie promocyjnym). Nagroda zaś przysługuje za najlepsze „hasło danego tygodnia”. W regulaminie konkursu o zwolnieniu z podatku jest mowa tylko w przypadkach, gdy zwycięzcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Wnioskodawca podkreśla, iż w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wymogu, by wartość nagrody była związana ze sprzedażą premiową bezpośrednio u danego „sprzedawcy”, lecz ogólnie ze „sprzedażą premiową”. Wobec tego za dopuszczalne uznać należy współdziałanie przedsiębiorców w przeprowadzaniu sprzedaży premiowych, tak jak w niniejszej sprawie (podmiot dokonujący sprzedaży w „lokalu uprawnionym” oraz wnioskodawca - jako prowadzący centrum handlowe).

Nagroda jest związana z udziałem w sprzedaży premiowej na terenie centrum handlowego, w określonych dniach i po nabyciu towaru w oznaczonych lokalach handlowych, a warunkiem otrzymania nagrody (telewizora o przekątnej 32 cale i ewentualnie premii pieniężnej) jest przedstawienie hasła promującego centrum handlowe, wytypowanego przez komisję konkursową w danym tygodniu.

W takim stanie faktycznym Wnioskodawca uważa, że jako podmiot prowadzący centrum handlowe, które ze swej istoty jest miejscem dokonywania zakupów (zawierania umów sprzedaży), uczestniczy w sprzedaży premiowej. Udział danej osoby fizycznej w konkursie jest dopuszczalny dopiero po dokonaniu zakupu w oznaczonym lokalu. „Premiowanie” zaś danej sprzedaży jest związane z udziałem w konkursie promującym centrum handlowe jako miejsce z bogatą i atrakcyjną ofertą handlową.

Sprzedaż premiowa i udział w konkursie są powiązane, przy czym istotną rolę dla zwolnienia podatkowego pełni kierowanie nagrody do podmiotu, który zaproponował zwycięskie hasło promujące centrum handlowe, ale też dokonał zakupu na jego terenie.

Ad. 2. W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli wysokość nieodpłatnego świadczenia - „premii pieniężnej” nie przekroczy 200 zł, to jest zwolniona z podatku z mocy art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako związana z jego promocją. Zastrzeżenie wyłączające stosowanie zwolnienia ze wskazanego przepisu jest już uwzględnione w regulaminie, gdzie ujęto osoby wyłączone z tego zwolnienia podatkowego. Świadczenie w tej postaci ma charakter nieodpłatny, bo udział w konkursie i przedstawienie hasła promującego centrum handlowe nie nosi żadnych cech „wzajemności”. Niewątpliwie zaś pozostaje ono „w związku z promocją” Wnioskodawcy, jako ponoszone przezeń w ramach konkursu mającego na celu rozpowszechniać informacje o działalności centrum handlowego, funkcjonującego zresztą dopiero od niecałych trzech lat i to w dzielnicy odległej od centrum miasta.

Zatem gdy premia pieniężna - nie wypłacana jednak zwycięzcy w gotówce, lecz wpłacana bezpośrednio na rachunek właściwego urzędu skarbowego tytułem podatku dochodowego od wartości wygranej nagrody rzeczowej nie przekroczy wartości 200 zł, to podlega zwolnieniu ze wskazanego wyżej przepisu. Dopiero gdy wartość takiego świadczenia przekracza 200 zł, to wnioskodawca winien pobrać i wpłacić od sumy wartości nagrody rzeczowej (przekraczającej 760 zł) i tej premii pieniężnej zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca zauważa przy tym, że przez „świadczenie” należy właśnie rozumieć aktywne działanie podmiotu, który je wykonuje na rzecz danej osoby fizycznej, więc nie jest zasadne ograniczanie tego pojęcia do wydania rzeczy (np. materiały z logo podmiotu czy towarów własnej produkcji). Dlatego właśnie działanie określone w regulaminie konkursu, polegające na pokryciu kosztów podatku dochodowego („opłacony podatek”), związane z udziałem danego podmiotu w sprzedaży premiowej i konkursie - jest formą promowania Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu wydanej nagrody rzeczowej oraz (ewentualnie) dodatkowego świadczenia (tzw. „premii pieniężnej”) należy wystawić danemu zwycięzcy konkursu informację PIT-8C.

Ad. 3. Wnioskodawca uważa, że wpłata do właściwego urzędu skarbowego kwoty pieniężnej w wysokości 10% wartości nagrody rzeczowej oraz premii pieniężnej, która zgodnie z regulaminem konkursu przysługuje zwycięzcy uczestniczącemu w sprzedaży premiowej w razie gdy wartość tej nagrody przekracza 760 zł, prowadzi do wygaśnięcia obowiązku płatnika podatku dochodowego z art. 44 ust. 7 pkt 1 w zw. z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie, związane z promocją wnioskodawcy, nie polega na wypłacie gotówki na rzecz osoby uprawnionej do otrzymania nagrody w konkursie. Świadczenie Wnioskodawcy odpowiada obowiązkowi wpłaty kwoty podatku dochodowego przez taką osobę przed wydaniem jej nagrody. Wykonanie zaś obowiązków płatnika ze wskazanych wyżej przepisów nie jest w żaden sposób wykluczone właśnie przez realizację nieodpłatnego świadczenia z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanego - jak wyżej wskazano - z promocją Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów.

Stosownie do postanowień ww. art. 10 ust. 1, odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w 9 tego przepisu: inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W świetle powyższych przepisów do źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć także wartość nagród oraz środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w konkursie.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 1, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Z przedstawionego we wniosku stanu fatycznego wynika, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu lokali na cele handlowe w nowopowstałym centrum handlowym, podejmuje różne działania o charakterze marketingowym, mające na celu rozpowszechnienie informacji o centrum handlowym oraz zachęcenie potencjalnych klientów do korzystania z oferty handlowo-usługowej na jego terenie, co w konsekwencji przełoży się na wzrost dochodów z czynszu najmu od najemców lokali. Jedną z form promocji centrum handlowego jest konkurs połączony ściśle ze sprzedażą premiową na opracowanie hasła promującego centrum handlowe, jako miejsce z bogatą ofertą handlową.. Zasady uczestnictwa w tym konkursie określa regulamin ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy i dostępny na terenie centrum handlowego. W konkursie mogą uczestniczyć wyłącznie osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i spełniające wymagania nałożone w regulaminie, z wyłączeniem pracowników i przedstawicieli Wnioskodawcy (jako organizatora), najemców i sprzedawców w lokalach handlowych organizatora (tzn. znajdujących się na terenie centrum handlowego), członków ich rodzin oraz innych osób biorących udział w przygotowaniu konkursu. Komisja konkursowa będzie się składać z najemców lokali oraz 2 przedstawicieli Wnioskodawcy jako organizatora. Komisja sporządzi każdorazowo protokół z wynikami konkursu. Te wyniki wraz ze zwycięskimi hasłami będą opublikowane na stronie internetowej Wnioskodawcy, po przekazaniu informacji zwycięzcom konkursu.

Po dokonaniu zakupu towaru / usługi przez uczestnika sprzedawca na wniosek uczestnika wydaje kupon konkursowy, po dokonaniu zakupu w danym lokalu handlowo - usługowym, podpisuje go i opatruje pieczątką takiego lokalu. uczestniczącego w konkursie. Udział w konkursie polega na wpisaniu na kuponie danych osobowych uczestnika oraz proponowanego hasła i wrzuceniu wypełnionego kuponu konkursowego do urny znajdującej się w pasażu w centrum handlowym

Zwycięskie hasła promujące centrum handlowe zostaną przez Wnioskodawcę wykorzystane w jego kampaniach promocyjno-reklamowych. Każdy z autorów zwycięskiego hasła otrzyma nagrodę - jeden telewizor o przekątnej ekranu 32 cale oraz (ewentualnie) dodatkowe świadczenie - „premię pieniężną”. Jeżeli wartość nagrody przekroczy 760 zł, to zwycięzcy przysługuje dodatkowe świadczenie zwane w regulaminie konkursu „premią pieniężną”. W takiej sytuacji podatek dochodowy zostanie obliczony od sumy wartości nagrody rzeczowej wraz z premią pieniężną.

W związku z zaistniałą sytuacją powstała wątpliwość, czy uzyskany przez beneficjentów konkursu przychód nie przekraczający kwoty 760 zł z tytułu otrzymanych nagród związanych z udziałem w konkursie połączonym ze sprzedażą premiową podlega zwolnieniu od podatku oraz czy otrzymanie nieodpłatnego świadczenia w postaci „premii pieniężnej” którego wartość nie przekroczy kwoty 200 zł podlega zwolnieniu od podatku oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatnika.

W pierwszej kolejności wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii ustalenia czy uzyskany przez beneficjentów konkursu przychód nie przekraczający kwoty 760 zł z tytułu otrzymanych nagród związanych z udziałem w konkursie połączonym ze sprzedażą premiową podlega zwolnieniu od podatku.

Z wyżej przywołanych uregulowań prawnych wynika, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). Zatem aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione musza zostać łącznie 3 warunki:

  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
  • podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środki masowego przekazu
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 760 zł,.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenie ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 760 zł.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegająca często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, iż konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Ponadto należy zauważyć, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy, zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając powyższe na uwadze nie sposób uznać, że nagrody jakie otrzymają zwycięzcy organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu, tj. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, będą stanowić przychód zwolniony od podatku na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionym stanie faktycznym nie występuje sprzedaż premiowa, bowiem jak wskazano powyżej klient w wyniku dokonania zakupu otrzymuje kupon konkursowy, który potencjalnie upoważnia go do otrzymania nagrody za opracowanie hasła mającego na celu wzrost dochodu Wnioskodawcy z czynszu najmu od najemców lokali, a nie wzrost dochodów sprzedawców.

Z powyższego wynika, że otrzymane nagrody nie wiążą się z zawarciem umowy sprzedaży, pomiędzy Wnioskodawcą a klientem. Tym samym w przedstawionym stanie faktycznym znamiona sprzedaży premiowej nie występują, gdyż pomiędzy osobą otrzymującą nagrodę a podmiotem tę nagrodę przyznającym w ogóle nie dochodzi do umowy sprzedaży, z którą to umową nagroda byłaby związana.

Zatem działania Wnioskodawcy polegające na organizowaniu konkursu na opracowanie hasła mającego na celu wzrost dochodu z czynszu najmu od najemców lokali nie mogą być uznane za związane ze sprzedażą premiową, bowiem nie są prowadzone w imieniu i na rzecz sprzedawców, ale sprowadzają się wyłącznie do wzrostu dochodu z czynszu najmu lokali w centrum handlowym.

Nie zostały również spełnione podstawowe przesłanki skutkujące zastosowaniem zwolnienia od podatku nagród otrzymanych w przedmiotowym konkursie.

Warunkiem zastosowania zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł jest rodzaj konkursu.

Jak wskazano powyżej musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. O braku podstaw do zakwalifikowania opisanego w stanie faktycznym konkursu do pierwszej grupy konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy jest fakt, iż nie są to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, gdyż zgodnie z przedstawionym opisem będą one polegać na opracowaniu hasła promocyjnego.

Brak jest również podstaw do zakwalifikowania takiego konkursu do drugiej grupy konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, gdyż jego organizatorem nie będzie podmiot zaliczany do środków masowego przekazu, bowiem Wnioskodawca (organizator konkursu), nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu. W treści wniosku jedynie stwierdzono, że regulamin konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę został zamieszczony na stronie internetowej Wnioskodawcy, oraz że zostaną tam opublikowane wyniki konkursu.

Dla zastosowania zwolnienia od podatku w przedstawionym stanie faktycznym, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki dla każdej grupy konkursów o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy , tj. wygrana dotyczy konkursu jednej z dziedzin wymienionych i jej wartość nie przekracza jednorazowo kwoty 760 zł. lub wygrana dotyczy konkursu z innych dziedzin którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

W świetle wyżej przywołanych uregulowań prawnych oraz przedstawionego stanu faktycznego wartość przyznanych nagród rzeczowych w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie połączonym ściśle ze sprzedażą premiową na opracowanie hasła promocyjnego, nie podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, nie można bowiem uznać że jest to konkurs o którym mowa w przedmiotowym zwolnieniu.

Natomiast z treści wniosku wynika, że została spełniona strona formalna organizowanego przedsięwzięcia zawierająca elementy niezbędne do uznania ich za konkurs bowiem w celu przeprowadzenia konkursu został sporządzony regulamin konkursu, w którym określono kto jest jego organizatorem, wskazano uczestników konkursu, osoby odpowiedzialne za przebieg konkursu, jak również sposób wyłaniania zwycięzców oraz nagrody, w konsekwencji nagrody uzyskane przez finalistów konkursu mają charakter nagrody uzyskanej w konkursie. Zatem spełnione zostały warunki dla zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, iż otrzymanie nagrody (wygranej) w konkursie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł. W takiej sytuacji, tj. przekazania nagrody (wygranej) w konkursie konieczne będzie również pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania dochodu z tytułu nagrody (wygranej) w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia.

Opodatkowanie nagród, odbywa się zgodnie z zasadami, jakie ustawodawca zawarł w treści powołanego powyżej art. 41 ustawy, a mianowicie ust. 4 i ust. 7 pkt 1 tegoż artykułu.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze zostały określone w art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

W sytuacji nagród rzeczowych laureaci konkursu, przed wydaniem nagrody powinni wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Zatem Wnioskodawca, tak jak w przypadku nagród pieniężnych powyższy podatek, zobowiązany będzie odprowadzić na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklarację PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z treścią art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy.

W dalszej kolejności odnosząc się do kwestii na czy otrzymanie nieodpłatnego świadczenia w postaci „premii pieniężnej” którego wartość nie przekroczy kwoty 200 zł, podlega zwolnieniu od podatku oraz czy w przypadku gdy „premia pieniężna” nie podlega zwolnieniu na Wnioskodawcy ciążą z tego tytułu obowiązków płatnika organ podatkowy stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zatem dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym zwolnieniu, tj.:

  • otrzymanie świadczenia nie jest uzależnione od dokonania przez otrzymującego jakiejkolwiek czynności na rzecz świadczeniodawcy (brak zobowiązania wzajemnego),
  • świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
  • świadczenie nie jest nagrodą za określone zachowanie / wykonanie danej czynności,
  • świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
  • jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
  • świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003

).

Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma więc zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno - reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne, takie jak np.: kalendarze, upominki i drobne prezenty w postaci materiałów piśmiennych. Aby zwolnienie mogło być zastosowane, to świadczenia muszą być przekazywane za „nic”, czyli nie mogą być związane z jakimkolwiek działaniem świadczeniobiorcy, nie mogą stanowić świadczeń „w zamian za”.

Ponadto, żeby stwierdzić, czy świadczenia korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy należy rozstrzygnąć czy są one otrzymane przez uczestników w związku z promocją lub reklamą. Przyjmując definicję promocji i reklamy - zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN - za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach, natomiast promocja obejmuje rozmaite czynności zwłaszcza reklamowe, wystawiennicze, podjęte dla poinformowania o walorach oferowanego produktu. Promocja i reklama ma co do zasady na celu zwiększenie popytu na towary lub usługi sprzedawane przez podmiot prowadzący akcje promocyjne i reklamowe. Jednakże zasadą jest, iż reklama i promocja są skierowane do faktycznych bądź potencjalnych odbiorców tych towarów lub usług w celu zachęcenia ich do dokonania zakupu lub skorzystania z usług. Jak słusznie stwierdził Wnioskodawca reklama może też dotyczyć samej firmy, w celu np. zwiększenia jej rozpoznawalności na rynku.

Kluczową kwestią dla rozstrzygnięcia czy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym zwycięzcy konkursu uzyskują nieodpłatne świadczenie jest ustalenie, czy spełniająca świadczenie Spółka uzyskuje wzajemną korzyść majątkową i czy osoby te istotnie otrzymują świadczenie nieodpłatne – czyli świadczenie za „nic”.

W analizowanym opisie stanu faktycznego mamy do czynienia z Konkursem, w ramach którego laureatom za określone zachowania, czynności, tj. dokonanie zakupu towaru u sprzedawcy, wyrażenie chęci udziału przez uczestnika w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę, opracowanie hasła promocyjnego, przyznawane będą nagrody rzeczowe. Jeżeli wartość nagrody przekroczy 760 zł, to zwycięzcy przysługuje dodatkowe świadczenie zwane w regulaminie konkursu „premią pieniężną”.

Należy podkreślić, że niewątpliwie z otrzymaniem nieodpłatnego świadczenia mamy do czynienia wyłącznie wówczas, gdy konsument otrzymuje np. próbkę towaru (zachętę do nabycia tego lub innych towarów danego producenta) i nie jest od niego wymagane dokonanie jakiejkolwiek czynności, choćby jej przetestowanie. To konsument decyduje, czy wykorzysta otrzymaną próbkę, czy też nie. Ponadto za przyjęciem próbki nie idzie żadna inna czynność. typu opracowanie hasła promocyjnego. W takim przypadku znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust 1 pkt 68a ustawy, przy założeniu spełnienia pozostałych warunków określonych w przepisie.

Mając na uwadze powyższe organ podatkowy zauważa, że nie można uznać za nieodpłatne świadczenie „premii pieniężnej”, jaką będą uzyskiwać wraz z nagrodą rzeczową zwycięzcy w konkursie w zamian za opracowanie hasła promocyjnego. W takim przypadku przyznanie „premii pieniężnej” uzależnione będzie od dokonania wyżej wskazanych czynności, a co za tym idzie nie będzie miało nieodpłatnego charakteru związanego z promocją lub reklamą.

Nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy w sytuacji, gdy warunkiem jego otrzymania jest wykonanie przez uczestnika konkursu określonych czynności wskazanych w regulaminie konkursu. Przekazanie nieodpłatnego świadczenia w ramach promocji lub reklamy nie może wiązać się z żadnym zobowiązaniem wzajemnym. Ponadto, nieodpłatnym świadczeniem w przypadku przedmiotowego zwolnienia nie może być świadczenie pieniężne – „premia pieniężna”. W tym miejscu należy jeszcze raz podkreślić, iż za nieodpłatne świadczenie uznać należy świadczenie bezpłatne, nie wiążące się z żadnym zobowiązaniem wzajemnym.

Trudno natomiast uznać za nieodpłatne świadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy, czynności polegających wykonanie przez uczestnika konkursu określonych czynności wskazanych w regulaminie konkursu. W tych bowiem przypadkach mamy do czynienia ze wzajemnym zobowiązaniem obu stron do dokonywania pewnych czynności, co wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym przyznanie „premii pieniężnej” - uzależnione będzie od dokonania wyżej wskazanych czynności, a co za tym idzie nie będzie miało nieodpłatnego charakteru związanego z promocją i reklamą.

W świetle powyższego wartość przyznawanej „premii pieniężnej” – w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w ww. art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Na Wnioskodawcy nie będzie jednakże ciążyć obowiązek poboru zaliczki na podatek, Wnioskodawca zobowiązany będzie natomiast - stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do sporządzenia informacji PIT-8C. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W dalszej kolejności odnosząc się do zadanego we wniosku pytania Nr 3, organ podatkowy zauważa, że mając na uwadze powyższe rozstrzygnięcie udzielenie odpowiedzi na tak sformułowane pytanie stało się bezprzedmiotowe.

Reasumując:

  • wartość przyznanych nagród rzeczowych w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie połączonym ściśle ze sprzedażą premiową na opracowanie hasła promocyjnego, nie podlega zwolnieniu od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, nie można bowiem uznać że jest to konkurs o którym mowa w przedmiotowym zwolnieniu, co skutkuje tym, że na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika związane z poborem i odprowadzeniem na rachunek właściwego urzędu skarbowego 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.
  • Wypłacone zwycięzcy w przypadku gdy wartość nagrody przekroczy 760 zł, dodatkowe świadczenie zwane w regulaminie konkursu „premią pieniężną” nie podlega zwolnieniu podatkowemu o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a, bowiem przekazanie nieodpłatnego świadczenia w ramach promocji lub reklamy nie może wiązać się z żadnym zobowiązaniem wzajemnym. Zatem na Wnioskodawcy nie będzie ciążyć obowiązek poboru zaliczki na podatek, Wnioskodawca zobowiązany będzie natomiast - stosownie do postanowień art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do sporządzenia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj