Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-976/13-2/TR
z 8 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2013 r. (data wpływu 9 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanych środków pieniężnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 10 września 2013 r. zawarta została umowa o realizację i finansowanie stypendium doktorskiego „X” pomiędzy Z a Y.

W paragrafie piątym oraz szóstym niniejszej umowy regulowane są kwestie związane z formą finansowania przyznanego w ramach projektu stypendium doktorskiego.

W punkcie 1a-1c paragrafu 5 umowa ta wyszczególnia trzy kategorie środków pieniężnych dostępnych w ramach stypendium doktorskiego X.

„la) środki wysokości 36 000 zł przeznaczone są na stypendium doktorskie dla stypendysty w wysokości 3 000 zł miesięcznie

1b) środki w wysokości 53 730 zł przeznaczone są na pokrycie przez stypendystę kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego

1c) środki wysokości 10 000 przeznaczone są na pobycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez stypendystę stażu w zagranicznym ośrodku naukowym”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy kwota wyszczególniona w punkcie 1b w wysokości 53 730 zł oraz kwota wymieniona w punkcie 1c w wysokości 10 000 zł objęte są podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni zgodnie zawartą umową i Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2013 r. oraz artykułem 21 ustępem 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych całość środków finansowych (99 730 zł) przyznanych w ramach stypendium doktorskiego zwolniona jest z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretację swą Zainteresowana podpiera brakiem jakiejkolwiek formy wzbogacenia się przez Zainteresowaną. Kwota wyszczególniona w punkcie 1b w wysokości 53 730 zł zostanie spożytkowana na pokrycie kosztów utrzymania Wnioskodawczyni w ramach stażu/delegacji w zagranicznym ośrodku naukowym, natomiast kwota z punktu 1c w zryczałtowanej kwocie 10 000 zł posłuży do pokrycia kosztów podróży do zagranicznego ośrodka naukowego.

Dodatkowo wyszczególnienie trzech puli środków finansowych w ramach stypendium doktorskiego X miało na celu jego prawidłowe naliczenie przez Z w zależności od długości trwania stażu oraz odległości zagranicznego od miejsca stałego pobytu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu kryją się więc wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również – zgodnie z utrwalonym orzecznictwem – przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 9 ust. 1) są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są inne źródła.

Równocześnie, przepis art. 20 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog świadczeń określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest katalogiem otwartym, dlatego też do tego rodzaju źródła przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia, których ustawodawca nie zaliczył do innych kategorii źródła przychodu wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść), tzn. zarówno pieniężna, jak i niepieniężna.

W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawczyni przyznano trzy kategorie środków pieniężnych dostępnych w ramach stypendium doktorskiego X, tj.:

  • środki wysokości 36 000 zł przeznaczone na stypendium doktorskie dla Zainteresowanej w wysokości 3 000 zł miesięcznie,
  • środki w wysokości 53 730 zł przeznaczone na pokrycie przez Zainteresowaną kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego,
  • środki wysokości 10 000 przeznaczone na pobycie kosztów podróży związanej z odbyciem przez Zainteresowaną stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że wątpliwości Zainteresowanej wzbudza opodatkowanie drugiej i trzeciej z wymienionych kategorii środków pieniężnych. Ponadto zauważyć należy, że środki te – w odróżnieniu od pierwszej kategorii wymienionych środków – nie są środkami przeznaczonymi na „stypendia”.

Reasumując: przedmiotowe środki pieniężne będą stanowiły dla Zainteresowanej podlegający opodatkowaniu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wbrew bowiem twierdzeniu zaprezentowanemu we wniosku, środki pieniężne otrzymane przez Zainteresowaną na pokrycie wskazanych kosztów „odciążą finansowo” Zainteresowaną, gdyż w przeciwnym wypadku koszty te musiałaby ponieść uszczuplając swój majątek prywatny. W takim ujęciu, dla powstania podatkowoprawnego przychodu nie jest przy tym istotne na co zostaną przeznaczone otrzymane przez Wnioskodawczynię środki. Owo zmniejszenie dolegliwości finansowych będzie zatem dowodziło uzyskania stosownych korzyści finansowych, a tym samym – będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawczyni przychodu w rozumieniu przywołanych uregulowań podatkowoprawnych.

Jednocześnie, stwierdzić należy, że w katalogu zwolnień przedmiotowych wyartykułowanym w art. 21 ust. 1 ww. ustawy podatkowej brak jest przepisów konstytuujących zwolnienie od podatku tychże środków pieniężnych.

W konsekwencji, stanowisko Zainteresowanej – oparte na mylnym przeświadczeniu o braku jakiejkolwiek formy wzbogacenia – należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Zainteresowaną i stanowiskiem Zainteresowanej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj