Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-898/13/MK
z 23 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 września 2013 r. (wpływ do Biura – 1 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych użyczenia radnym powiatu laptopów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych użyczenia radnym powiatu laptopów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Radni powiatu pełniąc swoje funkcje obradują na sesjach i komisjach. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektem uchwał, które mają być przekazywane radnym w formie elektronicznej. W związku z tym Powiat użyczył radnym, którzy wyrazili taką potrzebę, laptopy.

Użyczenie nastąpiło w formie umowy, z zastrzeżeniem, że:

  • będą one mogły być wykorzystywane tylko do celów związanych z pełnieniem funkcji radnego powiatu,
  • biorący do używania zobowiązany jest do utrzymywania sprzętu w technicznej sprawności oraz wykonywania na własny koszt wszelkich niezbędnych napraw,
  • biorącemu do używania nie wolno oddawać przedmiotu do korzystania osobom trzecim,
  • biorący do używania zobowiązany jest zwrócić przedmiot umowy w terminie 7 dni od daty zaprzestania pełnienia funkcji radnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nieodpłatne użyczenie sprzętu komputerowego radnemu powiatu w związku z pełnieniem przez niego obowiązków społecznych stanowi dla radnego przychód z działalności wykonywanej osobiście, jeżeli tak, to czy przychód ten jest opodatkowany, czy też zwolniony z opodatkowania?

Powołując treść art. 13 ust. 5 i art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca stwierdza, iż radny wykonując swoje obowiązki związane z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych niewątpliwie wykonuje czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich.

Zdaniem Wnioskodawcy zwolnieniu podlegają jedynie diety oraz kwoty stanowiące zwrot poniesionych kosztów, nie dotyczy on żadnych innych przychodów osiąganych w związku z pełnieniem funkcji radnego.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stwierdza, iż nieodpłatne użyczenie sprzętu komputerowego radnemu w związku z pełnieniem przez niego obowiązków społecznych, stanowi dla radnego nieodpłatne świadczenie, które należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenia te, jako niewymienione w katalogu zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 cyt. ustawy, podlegają opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 5 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Mimo, iż ustawa nie definiuje pojęcia obowiązków społecznych lub obywatelskich to niewątpliwie sprawowanie funkcji radnego, który jako reprezentant lokalnej społeczności ma działać na jej rzecz, mieści się w tym terminie. Zatem do tej kategorii przychodów należy zaliczyć m.in. przychody otrzymywane przez radnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż radni powiatu pełniąc swoje funkcje obradują na sesjach i komisjach. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektem uchwał, które mają być przekazywane radnym w formie elektronicznej. W związku z tym Powiat użyczył radnym, którzy wyrazili taką potrzebę, laptopy. Użyczenie nastąpiło w formie umowy, z zastrzeżeniem, że będą one mogły być wykorzystywane tylko do celów związanych z pełnieniem funkcji radnego powiatu, biorący do używania zobowiązany jest do utrzymywania sprzętu w technicznej sprawności oraz wykonywania na własny koszt wszelkich niezbędnych napraw, biorącemu do używania nie wolno oddawać przedmiotu do korzystania osobom trzecim, biorący do używania zobowiązany jest zwrócić przedmiot umowy w terminie 7 dni od daty zaprzestania pełnienia funkcji radnego.

Zakres świadczeń jakie przysługują radnemu z tytułu wykonywania funkcji radnego ściśle określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r., poz. 594, ze zm.).

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ww. ustawy na zasadach ustalonych przez radę gminy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Z treści art. 25 ust. 1 tej ustawy wynika natomiast, iż w związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2013 r., poz. 595, ze zm.) organami powiatu są:

  1. rada powiatu,
  2. zarząd powiatu.

Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego lub dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej powiatu. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców powiatu postulaty i przedstawia je organom powiatu do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców (art. 21 ust. 1 ww. ustawy).

W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych (art. 21 ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 21 ust. 4 powołanej ustawy na zasadach ustalonych przez radę powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5, radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Rada powiatu przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.

Do przychodów radnego należy zatem zaliczyć wymienione w ustawie o samorządzie powiatowym diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Przy czym, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich – do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Należy zauważyć, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie. Przepis ten dotyczy tylko i wyłącznie diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Jednakże zaznaczyć należy, iż dla prawidłowego funkcjonowania organu powiatu jakim jest rada powiatu czy zarząd powiatu, radnym powinny być stworzone odpowiednie warunki, pozwalające na efektywne sprawowanie ich funkcji. Stąd też, korzystanie przez radnych ze sprzętu komputerowego (laptopów) przekazanych im nieodpłatnie należy zaliczyć do narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych ich obowiązków.

Wydatki Wnioskodawcy w tym zakresie nie generują po stronie radnych przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki te poniesione przez Wnioskodawcę są bowiem w istocie wydatkami poniesionym na funkcjonowanie jej organów jakimi są rada powiatu i zarząd powiatu, w skład których wchodzą radni. Zatem jako takie wydatki te nie mogą stanowić nieodpłatnego świadczenia dla osób wchodzących w skład tych organów. Oczywistym bowiem jest, iż korzystanie na koszt Wnioskodawcy z narzędzi – np. laptopów – jest niezbędne w realizowaniu codziennych obowiązków radnego.

Z tych też powodów wartości wskazanego świadczenia nie można uznać za nieodpłatne świadczenie, które należy zakwalifikować od przychodów określonych w treści art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj