Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-455/13-2/KS
z 23 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 24 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 Rozporządzenia, które zostały poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną inwestycją na terenie strefy, w trakcie obowiązywania Zezwolenia przewyższające minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu, do których poniesienia zobowiązania jest Spółka, powiększają kwotę przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (przewyższających minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych przed terminem określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (przewyższających minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych po terminie określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 Rozporządzenia, które zostały poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną inwestycją na terenie strefy, w trakcie obowiązywania Zezwolenia przewyższające minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu, do których poniesienia zobowiązania jest Spółka, powiększają kwotę przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie Zezwolenia nr xxx z dnia 13 listopada 2007 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Zezwolenie”) oraz Decyzji zmieniającej Ministra Gospodarki z dnia 17 września 2010 r. Zezwolenie obejmuje prowadzenie przez Spółkę działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wytworzonych wyrobów i świadczonych usług na terenie Strefy określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (wg stanu na dzień wydania Zezwolenia):

Sekcja Podsekcja Dział Grupa

  • D DM 34 34.1 Pojazdy samochodowe
  • D DM 34 34.2 Nadwozia do pojazdów samochodowych; przyczepy naczepy
  • D DM 34 34.3 Części i akcesoria do pojazdów samochodowych i ich silników
  • D DM 35 35.5 Sprzęt transportowy pozostały, gdzie indziej niesklasyfikowany
  • I 63 63.1 Usługi w zakresie prac przeładunkowych, magazynowania i przechowywania towarów
  • K 73 73.1 Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych
  • K 74 74.3 Usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Zezwolenie zostało udzielone do dnia 15.11.2017 r.

Na mocy Zezwolenia ustalono następujące warunki prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej na terenie SSE:

  1. Poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych, w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 236, poz. 1704 z późn. zm.), zwanego dalej: Rozporządzeniem, o wartości przewyższającej kwotę 9.000.000,00 EURO (słownie: dziewięć milionów EURO 00/100) w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.
  2. Utworzenie na terenie Strefy co najmniej 100 nowych miejsc pracy, w rozumieniu przepisów § 3 ust. 3 i ust. 6 Rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 100 pracowników od dnia 31 grudnia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.
  3. Zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.
  4. Przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.

Na podstawie Decyzji Ministra Gospodarki z dnia 17 września 2010 r. powyższe warunki zostały zmienione w następujący sposób:

  1. w zakresie terminu dotyczącego obowiązywania Zezwolenia przedłużono go z dnia 15.11.2017 r. do dnia 31 marca 2019 r.
  2. w zakresie dotyczącym zatrudnienia wyrazy „do dnia 31 grudnia 2010 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 100 pracowników od dnia 31 grudnia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. zastąpiono wyrazami: „do dnia 31 grudnia 2013 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 100 pracowników od dnia 31 grudnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.”

Wnioskodawca ma status dużego przedsiębiorcy na terenie SSE. Dochody uzyskiwane przez Spółkę z działalności gospodarcze prowadzonej w SSE na podstawie Zezwolenia korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z powyższych ustaleń zawartych w Zezwoleniu wynika, że Spółka miała ustaloną wyłącznie minimalną wysokość wydatków inwestycyjnych jakie musiała ponieść na poziomie przewyższającym kwotę 9.000.000,00 EURO, aby skorzystać z Zezwolenia. Spółka nie miała natomiast określonej maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych, jakie mogła ponieść. Spółka poniosła wydatki inwestycyjne na poziomie 42.530.325,42 PLN (słownie: czterdzieści dwa miliony pięćset trzydzieści tysięcy trzysta dwadzieścia pięć złotych), a więc nakłady na realizację projektu, na który Spółka uzyskała Zezwolenie przekroczyły kwotę 9.000.000,00 EURO, tj. minimalny próg nakładów inwestycyjnych, do poniesienia których Spółka została zobowiązana w Zezwoleniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 Rozporządzenia, które zostały poniesione przez Spółkę w związku z realizowaną inwestycją na terenie SSE, w trakcie obowiązywania Zezwolenia przewyższające minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu, do których poniesienia zobowiązania jest Spółka, powiększą kwotę przysługującego Spółce zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przy uwzględnieniu wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych odpowiednio w Rozporządzeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie zezwolenia z dnia 13.11.2007 r., które nie określało maksymalnej wielkości wydatków inwestycyjnych jakie Spółka może ponieść, a także uwzględniając stan przepisów w brzmieniu obowiązującym w dniu uzyskania Zezwolenia, wydatki poniesione w wyższej wysokości od wskazanej w Zezwoleniu mogą zostać objęte pomocą publiczną w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych i tym samym zwiększać podstawę określania wielkości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w granicach maksymalnej intensywności pomocy publicznej.

Uzasadnienie przyjętego stanowiska.

Prowadząc działalność gospodarczą na terenie SSE w oparciu o Zezwolenie wydane w dniu 13.11.2007 r., ocena stanowiska Spółki powinna zostać dokonana z uwzględnieniem przepisów w brzmieniu obowiązującym w dniu uzyskania Zezwolenia, a w szczególności w świetle przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5.12.2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Rozporządzenie).

Należy również wskazać, iż takie stanowisko prezentuje Ministerstwo Gospodarki w Informacji o Realizacji Ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wg stanu na dzień 31.12.2007 r., gdzie wyraźnie stwierdzono na stronie 7 powołanego dokumentu, że „zmiany warunków udzielania pomocy regionalnej dotyczą wyłącznie przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenia po wejściu w życie znowelizowanych rozporządzeń. Na dotychczasowych zasadach działają natomiast przedsiębiorcy posiadający już wcześniej zezwolenia”.

Istotnym jest tu bowiem fakt, iż zmiany wprowadzone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10.12.2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548 ze zm.) nie dotyczą Spółki, gdyż w § 8 Rozporządzenia wskazano, że do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielenia pomocy. Również dotyczy to zmiany uSSE, zgodnie bowiem z art. 4 ustawy z dnia 30.05.2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. Nr 118, poz. 746) zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc.

Zgodnie z powyższym, Spółka uważa, że w związku z uzyskanym Zezwoleniem z dnia 13.11.2007 r. przy ocenie stanu faktycznego zastosowanie będą miały przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym do 3.08.2008 r. oraz przepisy Rozporządzenia (tj. ww. Rozporządzenie z dnia 5.12.2006 r. w sprawie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej).

Zdaniem Spółki, w związku z poniesieniem wydatków inwestycyjnych, o których mowa w § 6 Rozporządzenia, w kwocie wyższej niż określona w Zezwoleniu, maksymalną wielkość pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych należy obliczyć w oparciu o wydatki faktycznie poniesione przez Spółkę po dniu uzyskania Zezwolenia, przy uwzględnieniu wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej, o których mowa w Rozporządzeniu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowi, iż podstawą do korzystania z pomocy publicznej jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy. Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 2 ww. ustawy, zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników oraz dokonanie przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę. Oznacza to, że spełnienie tych warunków daje Spółce podstawę do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w stosunku do dochodów uzyskanych z tytułu prowadzenia działalności określonej w Zezwoleniu i wykonywanej na terenie SSE.

Treść przyznanego Spółce Zezwolenia określa tylko minimalną wielkość wydatków inwestycyjnych jakie Spółka musi ponieść, aby skorzystać z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego. W opinii Spółki, skoro nie ma ona określonej w Zezwoleniu maksymalnej wysokości ponoszonych wydatków inwestycyjnych w związku z realizacją inwestycji na terenie SSE, w sytuacji, gdy Spółka poniosła wydatki w kwocie wyższej niż wskazana w Zezwoleniu, to wydatki te mogą zwiększać limit pomocy publicznej przysługujący Spółce. Tak więc, Spółka może skorzystać dalej z pomocy, ale tylko do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej określonej w § 3 ust. 1 i następnych Rozporządzenia.

Zgodnie z brzmieniem § 3 ust. 1 Rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące: 1) ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego; 2) ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika; 3) kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych; 4) ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zdaniem Spółki, z uwagi na powyższe przepisy oraz z powodu braku określenia w Zezwoleniu maksymalnej wysokości wydatków inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, wszystkie poniesione przez nią wydatki, spełniające § 6 ust. 1 Rozporządzenia, mogą być objęte omawianą pomocą publiczną. Tak więc, Spółka może uwzględnić faktycznie poniesioną wysokość wydatków inwestycyjnych w kalkulacji dostępnego dla niej limitu pomocy publicznej, określanej odpowiednio w Rozporządzeniu.

Ponadto, Spółka uważa, że skoro ograniczenia w zakresie maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych wprowadzono do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych wspomnianą wyżej nowelizacją z dnia 30.05.2008 r. zmieniającą ustawę o specjalnych strefach ekonomicznych z dniem 4.08.2008 r., to nie będzie miało to dla niej zastosowania, gdyż na moment uzyskania Zezwolenia przepisy ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych nie określały maksymalnej kwoty wydatków inwestycyjnych, jakie Spółka mogła ponieść w ramach uzyskanego zezwolenia. Tak więc, jedynym ograniczeniem będzie wartość dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

Należy również podkreślić, że przepisy określające warunki skorzystania z pomocy publicznej w sytuacji prowadzenia działalności na terenie SSE, obowiązują względem Spółki według stanu prawnego na dzień uzyskania Zezwolenia.

Dla przykładu Spółka wskazuje również, że organy podatkowe w wydawanych interpretacjach potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym warunki wskazane w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (wydanym przed nowelizacją ustawy o SSE z dnia 4.08.2006 r.) określają jedynie minimalną wielkość wydatków kwalifikowanych, których poniesienie jest niezbędne do uzyskania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, nie limitując jednocześnie w żaden sposób maksymalnej kwoty omawianej pomocy publicznej dostępnej dla przedsiębiorcy. Spółka wskazuje na poniższe interpretacje:

  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 lipca 2013 r. nr IPTPB3/423-190/13-2/GG, w której organ potwierdził, iż: „(…) do obliczenia wielkości pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), uwzględnia się wszystkie wydatki inwestycyjne faktycznie poniesione po dniu uzyskania Zezwolenia i w okresie jego ważności (w tym poniesionych po dniu 31 grudnia 2007 r.), kwalifikujące się do objęcia pomocą, tzn. także tę część wydatków, która przekracza wysokość wydatków inwestycyjnych określoną w Zezwoleniu”;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 lipca 2011 r. nr ILPB3/423-187/11-2/MM, w której organ wskazał: „(…) w przypadku poniesienia przez Spółkę wydatków inwestycyjnych, przewyższających kwotę minimalną, określoną w zezwoleniu, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie strefy ekonomicznej, uprawniona Ona jest do dalszego korzystania z pomocy regionalnej. Odnosi się to również do wydatków inwestycyjnych poniesionych po 31 grudnia 2006 r. (przepisy rozporządzenia obowiązujące Spółkę ani wydane Jej zezwolenie nie określa terminu zakończenia inwestycji). Przy czym wartość pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23.04.2010 r. nr IBPBI/2/423-696/10/AK, w której organ podatkowy uznał stanowisko podatnika stwierdzające, iż: „(…) zarówno wydatki do wysokości określonej w zezwoleniu jak też dalsze wydatki Spółki poniesione na terenie strefy w całym okresie ważności zezwolenia (...) mogą zostać zaliczone do wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą publiczną i stanowią podstawę do określenia wielkości zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych” za prawidłowe w pełnym zakresie;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23.07.2009 r. nr ITPB3/423-286/09/AM, w której organ podatkowy potwierdził, iż: „(…) maksymalna wysokość zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym, pomimo braku jej określenia kwotowego, jest ograniczona wartością maksymalnej intensywności pomocy i wielkością faktycznie poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą, także w przypadku przekroczenia minimalnej kwoty wydatków inwestycyjnych określonej w zezwoleniu, jak i dalszego ich ponoszenia”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13.05.2009 r. nr IPPB3/423-96/09-2/MS, w której organ podatkowy uznał stanowisko podatnika stwierdzające, iż: „jako wydatki inwestycyjne stanowiące podstawę do zwolnienia od podatku spółka będzie mogła traktować również wydatki inwestycyjne w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia SSE przekraczające kwoty określone w poszczególnych zezwoleniach (…). Fakt przekroczenia przez wydatki inwestycyjne minimalnych wartości określonych w zezwoleniach nie wyklucza i nie będzie wykluczał objęcia nadwyżki pomocą regionalną. Wręcz przeciwnie, gdyby inwestycje spółki nie przekroczyły tej wartości, spółka nie spełniłaby warunków określonych w zezwoleniach” za prawidłowe w pełnym zakresie;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22.04.2009 r. nr ILPB3/423-111/09-2/ŁM, w której organ podatkowy potwierdził, iż: „W sytuacji więc, gdy Spółka poniesie koszty inwestycji w kwocie wyższej od wskazanej w zezwoleniu przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej, uprawnia ją to do dalszego korzystania z tej pomocy, ale tylko do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 20 listopada 2012 r. nr IPTPB3/423-292/12-2/KJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (przewyższających minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych przed terminem określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji;
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych (przewyższających minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu), faktycznie poniesionych po terminie określonym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji.

Specjalne strefy ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnieniem z opodatkowania tym podatkiem podlega dochód z działalności gospodarczej, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zatem, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, po spełnieniu określonych warunków, ulgę w tymże podatku polegającą na zwolnieniu z opodatkowania dochodu z tej działalności.

Jednym z warunków korzystania z ww. zwolnienia jest uzyskanie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z treścią ww. przepisu, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Zezwolenie poza przedmiotem działalności gospodarczej określa m.in. warunki dotyczące dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę (art. 16 ust. 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Ustawa o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych z dnia 30 maja 2008 r. (Dz.U. Nr 118, poz. 746), która weszła w życie w dniu 4 sierpnia 2008 r. wprowadziła zmiany m.in. do art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z art. 1 pkt 8 ww. ustawy zmieniającej, art. 16 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
  3. terminu zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
  5. wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 i 4 – w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.

Z kolei z art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy zmieniającej wynika, że zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują moc. Do zezwoleń, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

W myśl art. 5 tej ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 4 ust. 1, art. 5a ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 ust. 1 i 4, art. 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia.

W związku z prowadzeniem działalności na terenie Strefy, Spółka została zobowiązana do spełnienia następujących warunków:

  • poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych, w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz.U. Nr 236, poz. 1704 z późn. zm.) o wartości przewyższającej kwotę 9.000.000.00 EURO (słownie: dziewięć milionów EURO 00/100) w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.
  • utworzenie na terenie Strefy co najmniej 100 nowych miejsc pracy, w rozumieniu przepisów § 3 ust. 3 i ust. 6 Rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 100 pracowników od dnia 31 grudnia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.
  • zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.

Powyższe warunki stosowną decyzją zostały zmienione w taki sposób, że przedłużono termin obowiązywania Zezwolenia z dnia 15.11.2017 r. do dnia 31 marca 2019 r. oraz w zakresie dotyczącym zatrudnienia wyrazy „do dnia 31 grudnia 2010 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 100 pracowników od dnia 31 grudnia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. zastąpiono wyrazami; „do dnia 31 grudnia 2013 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 100 pracowników od dnia 31 grudnia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.”

Z powyższego wynika, że Spółka miała ustaloną minimalną wysokość wydatków inwestycyjnych jakie musiała ponieść na poziomie przewyższającym kwotę 9.000.000,00 EURO, aby skorzystać z Zezwolenia. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka poniosła wydatki inwestycyjne na poziomie 42.530.325.42 PLN. Nakłady na realizację projektu, na który Spółka uzyskała Zezwolenie przekroczyły kwotę 9.000.000,00 EURO, tj. minimalny próg nakładów inwestycyjnych, do poniesienia których Spółka została zobowiązana w Zezwoleniu.

W rozpatrywanej sprawie, z uwagi na fakt, że Spółka uzyskała Zezwolenie w dniu 13 listopada 2007 r., będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym przed nowelizacją, który stanowi, że zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Użycie przez ustawodawcę jedynie przykładowego wyliczenia elementów zezwolenia dotyczącego prowadzenia działalności gospodarczej na terenie danej strefy wskazuje, że możliwe jest wprowadzenie do zezwolenia dodatkowych warunków.

Jak wskazała Spółka, zezwolenie uzyskane przez Spółkę w dniu 13 listopada 2007 r., zawiera dodatkowy warunek zakończenia przez Wnioskodawcę inwestycji do dnia 31 grudnia 2014 r., w takiej sytuacji wydatki inwestycyjne Spółki poniesione po tym terminie nie będą mogły być brane pod uwagę przy obliczeniu wysokości zwolnienia podatkowego.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.

W tym miejscu należy wskazać, że z dniem 30 grudnia 2008 r. weszło w życie:

  1. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie kostrzyńsko – słubickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1551 ze zm.),
  2. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz.U. Nr 232, poz. 1548).

Jednakże w myśl § 8 ww. rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Uwzględniając powyższe, z uwagi na termin otrzymania przez Spółkę zezwolenia, tj. 13 listopada 2007 r., w omawianej sprawie zastosowanie znajdą przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tj. obowiązujące na dzień wydania zezwolenia.

Jak stanowi § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

W myśl § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, przy czym przedsiębiorstwo jest nabywane przez niezależnego inwestora.

Jednocześnie § 3 ust. 7 tegoż rozporządzenia stanowi, że pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 4, przy czym dopuszczalną wielkość pomocy określa się jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia, maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, wynosi:

  1. 50% - na obszarach należących do województw: (…);
  2. 40% - na obszarach należących do województw: (…), a do dnia 31 grudnia 2010 r. na obszarze należącym do województwa (…);
  3. 30% - na obszarze należącym do miasta (…) oraz w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - na obszarze należącym do województwa (…).

Regulacja § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi zaś, że maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.Urz. WE L 10 z 13.01.2001, str. 33; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 2, str. 141), w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz.Urz. UE L 63 z 28.02.2004, str. 22; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 3, str. 64), z wyłączeniem prowadzących działalność gospodarczą w sektorze transportu, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Przytoczone powyżej przepisy określają zatem warunki, aby dany wydatek zakwalifikować do objęcia pomocą:

  1. musi to być koszt inwestycji,
  2. musi być faktycznie poniesiony w trakcie obowiązywania zezwolenia strefowego,
  3. musi być poniesiony w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy,
  4. musi być przeznaczony na cele określone w § 6 ust. 1 rozporządzenia,
  5. wydatki muszą być zaliczone do wartości początkowej środków trwałych, przy czym należy przyjąć, że przez koszty inwestycji należy rozumieć koszty „nowej inwestycji”, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Jeżeli więc poniesione przez Spółkę nakłady inwestycyjne w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. spełniają/będą spełniać powyższe warunki, stanowią one/będą stanowiły tym samym wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną.

W tym miejscu należy wskazać, że podstawą do korzystania z pomocy publicznej dla Wnioskodawcy w związku z treścią cytowanego powyżej art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, którego łączne warunki Spółka była zobowiązana wypełnić.

Jednym z warunków, który Spółka będzie zobowiązana wypełnić, jest zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.

Odnosząc się więc do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy przede wszystkim podkreślić, że zwolnienia podatkowe (m.in. zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) są odstępstwem od reguły powszechności i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie z wykładnią językową.

W związku z powyższym, minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych koniecznych do poniesienia przez Spółkę w związku z działalnością na terenie specjalnej strefy ekonomicznej określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W omawianej sprawie – Zezwolenie wydane w dniu 15 listopada 2007 r.

Kwota wskazana w Zezwoleniu stanowi dolny limit, w związku z którym, Spółka jest uprawniona do korzystania z pomocy publicznej, co oznacza, że rzeczywiste nakłady inwestycyjne nie mogą być niższe niż określone w zezwoleniu, tj. w wysokości przewyższającej kwotę 9.000.000.00 EURO w terminie do 31 grudnia 2014 r.

Wobec powyższego, pomimo, że tut. Organ zgadza się ze stanowiskiem Spółki, że faktycznie poniesione wydatki w związku z inwestycją prowadzoną na terenie strefy, również te przekraczające kwotę minimalnych wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu, powiększają kwotę przysługującego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże należy zastrzec, że nie będzie to obejmowało wydatków dot. inwestycji prowadzonych po terminie wskazanym w zezwoleniu jako termin zakończenia inwestycji, tj. 31 grudnia 2014 r.

Należy wskazać, że dalsze wydatki inwestycyjne poniesione w następnych latach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. po dniu 31 grudnia 2014 r. w związku z działalnością objętą zezwoleniem, a dotyczące realizacji inwestycji prowadzonej po terminie zakończenia inwestycji wynikającym z uzyskanego przez Spółkę Zezwolenia, nie będą mogły zostać zaliczone do wydatków kwalifikowanych, a w związku z tym nie będą podstawą do sukcesywnego powiększania wysokości należnej Spółce pomocy publicznej.

Podsumowując, poniesienie przez Spółkę wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ww. rozporządzenia w związku z realizowaną inwestycją na terenie SSE do dnia 31.12.2014 r. przewyższających kwotę minimalną określoną w Zezwoleniu strefowym, powiększa wysokość zwolnienia podatkowego, jakie przysługuje Spółce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast wydatki poniesione przez Spółkę po dacie 31.12.2014 r., tj. po dacie zakończenia inwestycji, nie powiększą kwoty przysługującego Wnioskodawcy zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie należy podkreślić, że wartość pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej nie może przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj