Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-66/13-2/TK
z 20 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się obrotem napojami alkoholowymi (handel hurtowy i detaliczny) i nie posiada składu podatkowego. Zainteresowany zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy napojów alkoholowych. Dostawa odbywać się będzie według procedury z zapłaconą akcyzą. Najpierw towary (napoje alkoholowe) nabywane będą bezpośrednio od producentów, którzy na fakturze sprzedaży określą kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wskazanych na fakturze. Przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy Wnioskodawca wystąpi do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o zdjęcie banderol. Przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy będą towary pochodzące od różnych producentów. Po dokonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy i otrzymaniu od kontrahenta unijnego, podpisanej faktury WDT, podpisanego listu przewozowego CMR, uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT, na którym odbiorca potwierdził otrzymanie towaru, podpisanej specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz oryginału dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego na terytorium państwa dostawy, Zainteresowany zamierza wystąpić z wnioskiem do właściwego Urzędu Celnego o zwrot podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z faktem, że towar będący przedmiotem dostawy (napoje alkoholowe) pochodzi od różnych producentów Wnioskodawca powinien wystąpić o zwrot akcyzy do różnych Urzędów Celnych właściwych ze względu na miejsce zapłaty akcyzy wystawiając jednocześnie odrębną fakturę WDT dla towarów zakupionych od każdego producenta, tak aby asortymetowo i ilościowo odpowiadała ona fakturze zakupu na której producent określił wartość akcyzy a tym samym zapewnił uzyskanie odrębnego kompletu oryginalnych dokumentów określonych w art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym odrębnie dla każdego Urzędu Celnego?
  2. Czy w przypadku wystawienia faktury WDT, która obejmować będzie sprzedaż towarów nabytych od różnych producentów a tym samym Wnioskodawca posiadał będzie jeden oryginalny komplet dokumentów (list przewozowy CMR, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, dokument UDT, dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium państwa gdzie towar jest dostarczany) a wnioskował będzie o zwrot podatku akcyzowego do różnych Urzędów Celnych, może posłużyć się uwierzytelnionymi kopiami tych dokumentów lub kilkakrotnie posłużyć się ostemplowanymi oryginałami, czy też powinien w oparciu o art. 14 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym wystąpić z jednym wnioskiem do Urzędu Celnego I w Warszawie?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 82 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, podatnik lub podmiot o których mowa w ust. 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego:

  • dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych,
  • potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2 lub na dokumencie, o którym mowa w art. 47 ust. 5,
  • dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w państwie nie jest wymagana.

W myśl art. 14 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, organami podatkowymi właściwymi w zakresie zwrotu akcyzy, o których mowa w art. 42 ust. 4 i 8 oraz w art. 82 ust. 1, 2 i 2e, są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy.

W myśl art. 14 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli nie można ustalić właściwości w sposób określony w ust. 3-5 i 7-9, właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie i Dyrektor Izby Celnej w Warszawie.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych; po dokonaniu zwrotu akcyzy właściwy naczelnik urzędu celnego niezwłocznie zwraca podatnikowi albo podmiotowi, o których mowa w art. 82 ust. 1, 2 i 2e ustawy, ostemplowane oraz przedziurkowane dokumenty dołączone do wniosku o zwrot akcyzy.

W świetle powyższych przepisów zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (napojów alkoholowych), której przedmiotem będą towary zakupione od różnych producentów krajowych co udokumentowane będzie jedną fakturą WDT a tym samym Wnioskodawca posiadał będzie jeden komplet oryginalnych dokumentów określonych w art. 82 ust. 3 ustawy, wniosek o zwrot podatku akcyzowego powinien skierować do Urzędu Celnego I w Warszawie. Skierowanie kilku wniosków do Urzędów Celnych właściwych ze względu na zapłatę podatku w ocenie Wnioskodawcy nie jest możliwe z uwagi na fakt, że należałoby wówczas posługiwać się uwierzytelnionymi kopiami dokumentów bądź kilkakrotnie oryginałami dokumentów co kontekście zapewnienia bezpieczeństwa fiskalnego w obrocie towarami akcyzowymi i systemie zwrotu akcyzy wydaje się niedopuszczalne.

Natomiast w przypadku kiedy faktura WDT dokumentować będzie sprzedaż towarów nabytych tylko od jednego producenta krajowego - w ocenie Wnioskodawcy - wniosek o zwrot podatku akcyzowego należy skierować do właściwego Urzędu Celnego, czyli tam gdzie podatek został zapłacony. Do składanego wniosku załączone zostaną wymagane dokumenty w oryginale, które następnie Urząd Celny ostempluje i przedziurkuje w celu uniemożliwienia ich ponownego użycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy, określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się obrotem napojami alkoholowymi (handel hurtowy i detaliczny) i nie posiada składu podatkowego. Zainteresowany zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy napojów alkoholowych. Dostawa odbywać się będzie według procedury z zapłaconą akcyzą. Najpierw towary (napoje alkoholowe) nabywane będą bezpośrednio od producentów, którzy na fakturze sprzedaży określą kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wskazanych na fakturze. Przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy Wnioskodawca wystąpi do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego z wnioskiem o zdjęcie banderol. Przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy będą towary pochodzące od różnych producentów. Po dokonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy i otrzymaniu od kontrahenta unijnego, podpisanej faktury WDT, podpisanego listu przewozowego CMR, uproszczonego dokumentu towarzyszącego UDT, na którym odbiorca potwierdził otrzymanie towaru, podpisanej specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku oraz oryginału dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego na terytorium państwa dostawy, Zainteresowany zamierza wystąpić z wnioskiem do właściwego Urzędu Celnego o zwrot podatku akcyzowego.

Wnioskodawca ma wątpliwość, co do właściwości naczelnika urzędu celnego, do którego powinien wystąpić o zwrot akcyzy w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz w jaki sposób udokumentować te dostawy przed naczelnikami urzędów celnych, w przypadku gdy wyroby zostały nabyte od różnych producentów dla których właściwi są różni naczelnicy urzędów celnych i wystawiono jedną fakturę WDT.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

– na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

W myśl art. 82 ust. 3 ustawy, podatnik lub podmiot, o których mowa w ust. 1, występujący z wnioskiem o zwrot akcyzy są obowiązani po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:

  1. dokumenty towarzyszące przemieszczaniu wyrobów akcyzowych;
  2. potwierdzenie otrzymania wyrobów akcyzowych przez odbiorcę z państwa członkowskiego Unii Europejskiej na uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub na kopii dokumentu handlowego, o którym mowa w art. 77 ust. 2, lub na dokumencie, o którym mowa w art. 47 ust. 5;
  3. dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub złożenie deklaracji w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub złożenie zabezpieczenia albo dokument potwierdzający, że akcyza w tym państwie nie jest wymagana.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy, organami podatkowymi właściwymi w zakresie akcyzy są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy, właściwość miejscową naczelnika urzędu celnego i dyrektora izby celnej ustala się ze względu na miejsce wykonania czynności lub wystąpienia stanu faktycznego, podlegających opodatkowaniu akcyzą, z zastrzeżeniem ust. 4-5b i 7-10.

Na mocy art. 14 ust. 9 ustawy, organami podatkowymi właściwymi w zakresie zwrotu akcyzy, o którym mowa w art. 42 ust. 4 i 8 oraz w art. 82 ust. 1, 2 i 2e, są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy.

Stosownie do art. 14 ust. 10 ustawy, jeżeli nie można ustalić właściwości w sposób określony w ust. 3-5 i 7-9, właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie i Dyrektor Izby Celnej w Warszawie.

W opisie sprawy Zainteresowany wskazał, że zamierza dokonywać wewnątrzwspólnotowych dostaw napojów alkoholowych. Dostawy odbywać się będą według procedury z zapłaconą akcyzą. Wyroby nabywane będą bezpośrednio od producentów, którzy na fakturze sprzedaży określą kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wskazanych na fakturze.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca zamierza dokonywać zakupów wyrobów akcyzowych bezpośrednio od producentów, znany będzie zarówno naczelnik urzędu celnego jak i dyrektor izby celnej, u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy, a więc do nich winien być złożony wniosek o zwrot akcyzy.

Zatem w przedmiotowej sprawie art. 14 ust. 10 ustawy nie znajdzie zastosowania i Wnioskodawca nie może złożyć skutecznie wniosku o zwrot akcyzy do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie i Dyrektora Izby Celnej w Warszawie.

Występując z wnioskiem o zwrot akcyzy, Zainteresowany jest obowiązany po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej przedłożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego dokumenty określone w art. 82 ust. 3 ustawy, przy czym w przypadku gdy została wystawiona jedna faktura WDT a wyroby akcyzowe zostały zakupione od producentów, dla których właściwymi są różni naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych, należy posłużyć się uwierzytelnionymi kopiami dokumentów.

Reasumując, Wnioskodawca na podstawie powołanych przepisów, z wnioskiem o zwrot akcyzy winien wystąpić do naczelników urzędów celnych i dyrektorów izb celnych, u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy. W przypadku gdy została wystawiona jedna faktura WDT a wyroby akcyzowe zostały zakupione od producentów, dla których właściwymi są różni naczelnicy urzędów celnych i dyrektorzy izb celnych, należy posłużyć się uwierzytelnionymi kopiami dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj