Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-318/13/MZ
z 7 marca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 19 listopada 2013 r. (data wpływu do Biura – 25 listopada października 2013 r.), uzupełnionym 10 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku notariusza jako płatnika podatku przy przekształceniu lub łączeniu spółek – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku notariusza jako płatnika podatku przy przekształceniu lub łączeniu spółek.

Z uwagi na fakt, że z treści wniosku nie wynikało jednoznacznie, że Wnioskodawca występuje we własnej, indywidualnej sprawie prawnopodatkowej uprawniającej do uznania go za stronę zainteresowaną, jak również wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 30 stycznia 2014 r. znak: IBPB II/1/436-318/13/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono 10 lutego 2014 r. poprzez przeformułowanie zdarzenia przyszłego. Tym samym Wnioskodawca wykazał, że jest stroną zainteresowaną w uzyskaniu interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie obowiązku notariusza jako płatnika podatku przy przekształceniu lub łączeniu spółek.

W przedmiotowym wniosku, po jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (notariusz) w prowadzonej przez siebie Kancelarii Notarialnej dokonuje czynności, których strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną. Jedną z takich czynności jest zgodnie z art. 79 pkt 4 Prawa o notariacie spisywanie protokołów notarialnych. Notariusz protokołuje m.in. uchwały o przekształceniu lub łączeniu spółek oraz sporządza umowy lub statuty spółki przekształconej i spółki przejmującej.

W Kancelarii Notarialnej Wnioskodawcy w najbliższym czasie Spółka „X” zamierza podjąć uchwałę o przekształceniu spółki w inną spółkę prawa handlowego oraz podpisać umowę spółki przekształconej, jak również spółki „Y” i „W” zamierzają w najbliższej przyszłości podjąć w Kancelarii prowadzonej przez Wnioskodawcę uchwałę o połączeniu spółek i podpisaniu umowy o zawiązaniu nowej spółki.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie te czynności, tj. podjęcie uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek, jak również podpisanie umowy spółki przekształconej lub spółki powstałej z połączenia spółek, wymaga dla swej ważności formy aktu notarialnego Wnioskodawca zastanawia się czy w tych konkretnych sytuacjach będzie obowiązany jako płatnik pobrać podatek od czynności cywilnoprawnych.

Spisywanie przez notariusza protokołów zawierających uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek, jak również spisywanie umów spółki przekształconej lub spółki powstałej z połączenia spółek, dokonywane są w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zaprotokołowania przez niego uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek i sporządzeniu umowy lub statutu spółki przekształconej i spółki przejmującej, przy przekształceniu lub połączeniu spółek, które powodują zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału, spółki kapitałowej lub osobowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zaprotokołowania uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek i sporządzeniu umowy lub statutu spółki przekształconej i spółki przejmującej, przy przekształceniu lub łączeniu spółek, które powodują zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału spółki kapitałowej lub osobowej.

Wnioskodawca wskazał, że notariusz, zgodnie z art. 79 pkt 4 Prawa o notariacie, spisuje protokoły notarialne dotyczące m.in. przekształcenia spółek, w tym np. spółki kapitałowej w spółkę osobową, spółki osobowej w inną spółkę osobową, spółki osobowej w spółkę kapitałową, spółki cywilnej w spółkę osobową lub kapitałową, działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, a także łączenia spółek, a w tym w szczególności spółki kapitałowej ze spółką osobową, spółki osobowej z inną spółkę osobową. Rola notariusza przy dokonywaniu tych czynności opiera się jedynie na zaprotokołowaniu uchwał właściwego organu dotyczących przekształcenia lub połączenia spółek, a w ramach tych uchwał także sporządzenia umowy lub statutu spółki przekształconej lub spółki połączonej. Podobnie sytuacja wygląda przy przekształceniu działalności gospodarczej w spółkę kapitałową jednak w tym przypadku oprócz umowy lub statutu spółki przekształconej notariusz sporządza również oświadczenie o przekształceniu przedsiębiorcy i plan przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę kapitałową. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych przekształcenie spółek, za wyjątkiem przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową oraz połączenie spółek, za wyjątkiem łączenia spółek kapitałowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego jest notariusz. Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych w myśl art. 3 Ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje m.in.: z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnych lub z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy przy czynności cywilnoprawnej zmiany umowy spółki, za którą uważa się zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku do czynności cywilnoprawnych przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, odmiennie niż to ma miejsce w przypadku zaprotokołowania uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki gdzie ustawodawca jednoznacznie wskazał, że obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną.

Wnioskodawca podkreślił, że na dokonanie czynności cywilnoprawnej, polegającej na przekształceniu lub łączeniu spółek, składa się wiele czynności. Kwestie te regulują przepisy Kodeksu spółek handlowych, począwszy od art. 551 do 58413, jeżeli chodzi o przekształcenie spółek oraz art. 491 do 527 odnośnie łączenia spółek. Jak wynika z analizy tych przepisów na procedurę przekształcenia składa się szereg elementów, z których można wymienić m.in.:

  1. sporządzenie planu przekształcenia spółki wraz z załącznikami oraz opinią biegłego rewidenta,
  2. powzięcie uchwały o przekształceniu spółki,
  3. powołanie członków organów spółki przekształconej albo określenia wspólników prowadzących sprawy tej spółki i reprezentujących ją,
  4. zawarcie umowy albo podpisanie statutu spółki przekształconej,
  5. dokonanie w rejestrze wpisu spółki przekształconej i wykreślenia spółki przekształcanej.

Sama zaś procedura rozpoczyna się tak naprawdę już z chwilą złożenia przez spółkę przekształcaną do właściwego ze względu na siedzibę spółki Sądu planu przekształcenia obejmującego wniosek o wyznaczenie biegłego rewidenta w celu zbadania poprawności i rzetelności planu przekształcenia oraz projektów uchwał i umowy lub statutu spółki. Biegły po sprawdzeniu planu przekształcenia przekazuje swoją opinię do Sądu i spółce przekształcanej lub spółkom łączonym i dopiero po dokonaniu tych czynności zainteresowane osoby mogą przyjść do notariusza i podjąć uchwałę o przekształceniu lub połączeniu spółek.

Wnioskodawca podkreślił, że mając na uwadze powyższe należy z całą pewnością stwierdzić, iż przekształcenie spółek, jak i ich łączenie jest długotrwałym procesem, który ulega zakończeniu zgodnie z art. 552 Kodeksu spółek handlowych dopiero z chwilą wpisu „nowej” spółki do rejestru przedsiębiorców i wykreśleniu z rejestru „starej” spółki. Wynika z tego jednoznacznie, iż proces przekształcenia i łączenia jest rozłożony w czasie, a notariusz dokonuje tylko jednej z czynności składającej się na ten proces, tj. spisuje protokół z podjęcia uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek, a w ramach tych uchwał sporządza także umowy lub statuty spółki przekształconej lub spółki połączonej. Identycznie sytuacja wygląda przy przekształceniu działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, gdzie notariusz również uczestniczy tylko w niektórych czynnościach składających się na proces przekształcenia, którego zakończenie następuje z chwilą wpisania spółki kapitałowej do Rejestru Przedsiębiorców i wykreśleniu działalności gospodarczej z ewidencji.

A zatem, zdaniem Wnioskodawcy, spisanie przez notariusza protokołów dokumentujących podjęcie przez odpowiednie organy spółki uchwał o przekształceniu spółki lub połączeniu spółek jak również sporządzenie w ramach tych uchwał umów lub statutów spółek powstałych w wyniku przekształcenia lub połączenia nie powoduje, że staje się on płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu przekształcenia lub połączenia spółek. Ustawodawca w art. 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyraźnie wskazał kiedy powstaje obowiązek podatkowy. Z całą pewnością należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy przy przekształceniu lub połączeniu spółek nie powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną (art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych) bowiem takiej uchwały strony przy przekształceniu lub łączeniu nie podejmują.

W ocenie Wnioskodawcy, mając zatem powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy przy przekształceniu i połączeniu spółek zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Słowo „dokonać” zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego oznacza „doprowadzić/zrobić coś do końca”, „wykonać jakąś czynność”. Dokonanie czynności cywilnoprawnej przekształcenia lub łączenia spółek następuje jak to już zostało wcześniej powiedziane po spełnieniu wszystkich wymaganych przez ustawodawcę przesłanek i moment spisania przez notariusza protokołu o przekształceniu spółki lub połączeniu spółek, a w ramach uchwał podpisania również umowy lub statutu spółki nie prowadzi do zakończenia procesu przekształcenia a tym samym dokonania czynności cywilnoprawnej. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, o dokonaniu przekształcenia czy połączenia spółek możemy mówić dopiero wówczas gdy zostaną dokonane wszystkie czynności i nastąpi rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym „nowej” spółki i dopiero z tą chwilką możemy mówić, że przekształcenie lub połączenie zostało dokonane.

Zdaniem Wnioskodawcy, fakt, iż czynność przekształcenia i połączenia jest czynnością długotrwałą, a notariusz pojawia się tylko w pewnym jej momencie i dokonuje tylko jednej z wielu czynności objętych przekształceniem lub połączeniem nie powoduje, że jest on płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych przy przekształceniu lub łączeniu spółek, a co za tym idzie nie ma on obowiązku pobierania podatku od czynności cywilnoprawnych przy sporządzeniu protokołu dokumentującego podjęcie uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek i podpisania umowy lub statutu spółki przekształconej lub połączonej. Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych przy przekształceniu lub połączeniu spółek powstaje, zdaniem Wnioskodawcy, z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a ta w przypadku przekształcenia lub łączenia spółek zaczyna się z chwilą sporządzenia przez wspólników projektów uchwał, umów i oświadczeń niezbędnych do przekształcenia lub połączenia spółek zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu spółek handlowych, następnie zbadania planu przekształcenia przez biegłego, podjęcia uchwały o przekształceniu spółki i podpisaniu umowy lub statutu spółki przekształconej lub spółki przejmującej u notariusza, a skończywszy na rejestracji przekształconej spółki lub spółki powstałej w wyniku połączenia w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Reasumując należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt że proces przekształcenia i połączenia spółek jest złożony i długotrwały, a notariusz uczestniczy/dokonuje tylko jednej z czynności w tym procesie i nie można ustalić momentu powstania obowiązku podatkowego, notariusz nie ma prawa ani obowiązku pobierania podatku od czynności cywilnoprawnych przy przekształceniu lub łączeniu spółek, a taki obowiązek, zdaniem Wnioskodawcy, ciąży na samej spółce, która w momencie dokonania przekształcenia lub połączenia, tzn. zakończenia procesu przekształcenia lub połączenia spółek powinna złożyć do właściwego urzędu skarbowego deklarację podatkową i zapłacić podatek.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

Podstawę opodatkowania w myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stanowi – przy przekształceniu lub łączeniu spółek – wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.

Stawka pobieranego podatku od czynności cywilnoprawnych określona jest w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i wynosi 0,5% podstawy opodatkowania.

Jednakże w myśl art. 9 pkt 11 lit. a) ww. ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

W związku z powyższym zmiany umowy spółki – rozumiane również, zgodnie z treścią art. 1 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, jako przekształcenie lub łączenie spółek – jeżeli powodują podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, podlegają opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Stosownie do ust. 3 tego przepisu płatnicy obowiązani są uzależnić dokonanie czynności cywilnoprawnej od uprzedniego zapłacenia podatku. Jego ust. 3a stanowi natomiast, że płatnicy są obowiązani:

  1. prowadzić rejestr podatku,
  2. wpłacić pobrany podatek na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika, w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, a także przekazać w tym terminie deklarację o wysokości pobranego i wpłaconego podatku przez płatnika według ustalonego wzoru wraz z informacją o kwocie podatku należnego poszczególnym gminom,
  3. przekazywać, w terminie, o którym mowa w pkt 2, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na siedzibę płatnika odpisy sporządzanych aktów notarialnych dotyczących czynności cywilnoprawnych stanowiących przedmiot opodatkowania.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca – notariusz spisuje w formie aktu notarialnego protokoły zawierające uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek, jak również sporządza umowy lub statuty spółki przekształconej lub spółki przejmującej. W Kancelarii Notarialnej Wnioskodawcy w najbliższym czasie Spółka „X” zamierza podjąć uchwałę o przekształceniu spółki w inną spółkę prawa handlowego oraz podpisać umowę spółki przekształconej, jak również spółki „Y” i „W” zamierzają w najbliższej przyszłości podjąć w Kancelarii prowadzonej przez Wnioskodawcę uchwałę o połączeniu spółek i podpisaniu umowy o zawiązaniu nowej spółki. Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt że proces przekształcenia i połączenia spółek jest złożony i długotrwały, a notariusz uczestniczy/dokonuje tylko jednej z czynności w tym procesie i nie można ustalić momentu powstania obowiązku podatkowego, notariusz nie ma prawa ani obowiązku pobierania podatku od czynności cywilnoprawnych przy przekształceniu lub łączeniu spółek, a taki obowiązek ciąży na samej spółce, która w momencie dokonania przekształcenia lub połączenia, tzn. zakończenia procesu przekształcenia lub połączenia spółek powinna złożyć do właściwego urzędu skarbowego deklarację podatkową i zapłacić podatek.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie sporządzenie przez Wnioskodawcę w formie aktu notarialnego – protokołów zawierających uchwały o przekształceniu spółki lub połączeniu spółek oraz umów lub statutu spółki oznacza, że czynność cywilnoprawna w postaci zmiany umowy spółki została dokonana w formie aktu notarialnego. Powoduje to po stronie Wnioskodawcy, działającego jako płatnik, obowiązek poboru podatku od czynności cywilnoprawnych. Obowiązek ten powstanie istotnie w oparciu o przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 (a nie pkt 2) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, tj. z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Jednakże – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – pod pojęciem dokonania czynności cywilnoprawnej należy rozumieć uchwałę o przekształceniu lub połączeniu spółki, zawarcie umowy spółki.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie można bowiem przyjąć, że momentem dokonania czynności cywilnoprawnej jest moment sporządzenia przez wspólników projektów uchwał, umów i oświadczeń niezbędnych do przekształcenia lub połączenia spółek zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu spółek handlowych lub też dopiero moment rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym przekształconej spółki lub spółki powstałej w wyniku połączenia. Z regulacji ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że ustawodawca poddał ogólnej regule (mówiącej, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej) następujące czynności:

  1. zawarcie umowy spółki, zarówno osobowej, jak i kapitałowej (dokonanie aktu założycielskiego),
  2. zmianę umowy spółki osobowej w każdym wypadku,
  3. zmianę umowy spółki kapitałowej, w innych wypadkach niż w drodze uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego.

Tak więc w wypadku zmiany umowy spółki chwilą powstania obowiązku podatkowego według zasady ogólnej (czyli chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej) będzie chwila m.in. podjęcia uchwały w sprawie przekształcenia, podziału lub łączenia spółek (jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki lub podwyższenie kapitału zakładowego), co dotyczy (uwzględniając w przepisach Kodeksu spółek handlowych ograniczenia) zarówno spółek osobowych, jak i kapitałowych. Tym samym, w przedmiotowej sprawie, czynności dokonywane przed sporządzeniem aktu notarialnego, czy też po tym sporządzeniu nie mają znaczenia dla momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika więc, że sporządzając akt notarialny zawierający protokół uchwały o przekształceniu lub połączeniu spółek lub akt notarialny zawierający umowę spółki, Wnioskodawca zobowiązany jest do obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zmiany umowy spółki polegającej na przekształceniu lub połączeniu spółek oraz od umowy spółki.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj