Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-737/13-4/KT
z 12 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 05.08.2013 r. (data wpływu 07.08.2013 r.) - uzupełnionym w dniu 04.10.2013 r. (data wpływu 04.10.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27.09.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 01.10.2013 r.) - o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 07.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 04.10.2013 r. (data wpływu 04.10.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-737/13-2/KT z dnia 27.09.2013 r.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Od dnia 05.02.2013 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi edukacyjne w ramach dwóch projektów będących usługami kształcenia zawodowego. Projekty te finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych (tj. z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), jednak nie Wnioskodawca jest beneficjentem tych środków, a firma, dla której świadczy wspomniane usługi, będące ściśle związane z prowadzonymi przez nią usługami kształcenia zawodowego. Wynagrodzenie Wnioskodawcy pochodzi bezpośrednio od beneficjenta.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy skupia się m.in. na wspieraniu edukacji technicznej, ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki motocyklowej (zgodnie z kodem PKD 85.60.Z) oraz pozaszkolnymi formami edukacji ukierunkowanymi na wiedzę zawodową, w tym przypadku związaną z budową i mechaniką pojazdów motocyklowych (zgodnie z kodem PKD 85.59.B).

W ramach tej działalności Wnioskodawcy zaangażowana jest w projekt ,finansowany poprzez: Program Kapitał Ludzki, Priorytet 9 Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, obejmujący szkołę ..... w P.

Drugim projektem, w jaki zaangażowana jest działalność Wnioskodawcy, to „M.........” realizowany przez oraz Towarzystwo A. .

Powyższe projekty, będące usługami kształcenia zawodowego, finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych, natomiast Wnioskodawca świadczy usługi ściśle z tymi usługami związane.

Świadczoną przez Wnioskodawcę usługą jest prowadzenie zajęć szkoleniowych z zakresu mechaniki motocyklowej zgodnie z programem szkolenia otrzymanym od podmiotu realizującego projekt. Ponadto, na podstawie otrzymanych materiałów Wnioskodawca przygotowuję pomoce naukowe do prowadzonych przez Niego zajęć, w postaci prezentacji multimedialnych oraz modeli ułatwiających przeprowadzenie szkolenia. Wszystkie elementy, które składają się na świadczoną przez Wnioskodawcę usługę, są pod nadzorem podmiotu realizującego projekt.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są z zwolnione z podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe, jakie świadczy, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Wynika to z § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wraz z Interpretacją Ogólną Nr PT4/033/2-3/EFU/201 2/PT-298 Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 2012 roku w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów od towarów i usług usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego fiansowanego w części ze środków publicznych, w tym w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Usługi, które świadczy Wnioskodawca są bezpośrednio związane z usługami kształcenia zawodowego finansowanymi w co najmniej 70% ze środków publicznych. Wynagrodzenie pochodzi bezpośrednio od beneficjenta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie, na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;

  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi edukacyjne na zlecenie podmiotu realizującego dwa projekty dotyczące kształcenia zawodowego. Wnioskodawca zaangażowany jest w projekt , finansowany poprzez: Program Kapitał Ludzki, Priorytet 9 Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego, obejmujący szkołę .... w P. Drugi projekt to „M..........” realizowany przez oraz Towarzystwo A.. Projekty te finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych (tj. z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), których beneficjentem jest podmiot, dla którego Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe. Działalność Wnioskodawcy skupia się m.in. na wspieraniu edukacji technicznej, ze szczególnym uwzględnieniem mechaniki motocyklowej oraz pozaszkolnymi formami edukacji ukierunkowanymi na wiedzę zawodową, w tym przypadku związaną z budową i mechaniką pojazdów motocyklowych. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa polega na prowadzeniu zajęć szkoleniowych z zakresu mechaniki motocyklowej zgodnie z programem szkolenia otrzymanym od podmiotu realizującego projekt. Ponadto, na podstawie otrzymanych materiałów Wnioskodawca przygotowuje pomoce naukowe do prowadzonych przez Niego zajęć, w postaci prezentacji multimedialnych oraz modeli ułatwiających przeprowadzenie szkolenia. Wszystkie elementy, które składają się na świadczoną przez Wnioskodawcę usługę, są pod nadzorem podmiotu realizującego projekt.

Wnioskodawca podkreśla, że projekty, w ramach których świadczy usługi szkoleniowe, stanowią usługi kształcenia zawodowego i finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych a wynagrodzenie Wnioskodawcy pochodzi bezpośrednio od beneficjenta, dysponującego środkami publicznymi.


Odnosząc przedstawiony opis sprawy do powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro przedmiotowe szkolenia – jak wskazał Wnioskodawca – stanowią usługi kształcenia zawodowego oraz są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, to usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę na zlecenie podmiotu realizującego ten projekt szkoleniowy, dysponującego przeznaczonymi na ten cel środkami publicznymi, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie regulacji § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj