IPTPB1/415-272/12-4/KO,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-272/12-6/KO
z 24 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-272/12-6/KO
Data
2012.07.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
płatnik
szkolenie
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1.Czy Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik wypełniając informację o przychodach członka Powiatowej Rady Zatrudnienia na formularzu PIT-11 lub PIT-8C (w zależności od odpowiedzi na pyt. 2) w kolumnie przychód powinien uwzględnić koszty podróży na szkolenie i z powrotem oraz koszty zakwaterowania w czasie szkolenia; czy kosztów podróży na szkolenie i z powrotem oraz kosztów zakwaterowania nie uwzględnia się w przychodach członka Powiatowej Rady Zatrudnienia jako wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości określonej w odrębnych ustawach i przepisach?



Wniosek ORD-IN 655 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w części dotyczącej:

  • zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów, o których mowa m. in. w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 29 czerwca 2012 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wystąpił o uzupełnienie wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia

Wezwanie wysłano w dniu 29 czerwca 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 3 lipca 2012 r.), Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 12 lipca 2012 r.), które nadane zostało w polskiej placówce operatora publicznego w dniu 10 lipca 2012 r., a w dniu 9 lipca 2012 r. dokonano wpłaty brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiatowy Urząd Pracy będący powiatową, samorządową jednostką organizacyjną, prowadzoną w formie jednostki budżetowej, wykonuje zadania określone w art. 9 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.), w szczególności polegające na współdziałaniu z Powiatowymi Radami Zatrudnienia w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy.

W oparciu o zapis art. 108 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 23 ust. 7 i 9 ww. ustawy, Powiatowe Urzędy Pracy organizują szkolenia dla członków Powiatowych Rad Zatrudnienia (członkowie nie mają statusu pracownika Powiatowego Urzędu Pracy). Szkolenia obejmują tematy związane z realizacją przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i przeprowadzane będą przez profesjonalne firmy szkoleniowe, a finansowane ze środków Funduszu Pracy. Na łączny koszt szkolenia składają się również koszty wyżywienia, a ponadto w przypadku szkoleń zamiejscowych, koszt zakwaterowania i dojazdu członka rady z i do miejsca szkolenia. Członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia nie otrzymują wynagrodzenia za posiedzenia Rady - pracodawca jest obowiązany zwolnić pracownika od świadczenia pracy w celu wzięcia udziału w posiedzeniach Rady Zatrudnienia, za ten czas pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia ustalonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy u macierzystego pracodawcy - art. 23 ust. 8 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Organizację oraz tryb działania Rad Zatrudnienia określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia (Dz. U. z 2004 r. Nr 224, poz. 2281). Powiatowy Urząd Pracy pełni funkcję płatnika składek podatku dochodowego od osób fizycznych dla pracowników Urzędu oraz innych osób fizycznych pozostających z Urzędem w stosunkach cywilnoprawnych.

Członkowie Rady Zatrudnienia nie pozostają z Urzędem Pracy w stosunku zatrudnienia ani w stosunku cywilnoprawnym.

Szkolenia członków Rady Zatrudnienia są finansowane na podstawie faktury i zestawienia zawierającego w szczególności:

  1. ilość uczestników oraz datę przeprowadzonego szkolenia;
  2. opłatę jednostkową za szkolenie członka Rady Zatrudnienia przewidzianą w umowie o organizację szkolenia. Faktura jest wystawiona na ogólną kwotę stanowiącą sumę opłat jednostkowych za zorganizowane szkolenie wymienionych w załączonym do niej zestawieniu.

Przekazanie instytucji szkoleniowej środków finansowych przez Starostę następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów, o których mowa wyżej, w drodze przelewu na rachunek bankowy wskazany w umowie o organizację szkolenia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. dodano, iż Powiatowy Urząd Pracy zamierza zorganizować szkolenie dla członków Powiatowej Rady Zatrudnienia na wyżej określonych zasadach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy łączny koszt szkolenia (wraz z kosztem zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu) finansowany w całości ze środków Funduszu Pracy dla członka Powiatowej Rady Zatrudnienia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych... W przypadku odpowiedzi twierdzącej - kto jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (Powiatowy Urząd Pracy czy członek Powiatowej Rady Zatrudnienia)... Jaka powinna być forma powiadomienia członka Powiatowej Rady Zatrudnienia o osiągniętym przychodzie...

Czy i kiedy Powiatowy Urząd Pracy powinien pobrać od członka Powiatowej Rady Zatrudnienia zaliczkę na podatek dochodowy obliczoną od wartości szkolenia oraz wystawić informację o dochodach PIT-11 z załącznikiem PIT-R, czy wartość szkolenia podlegającą opodatkowaniu wykazać w PIT-8C bez pobierania zaliczki...

Czy takie świadczenie otrzymane przez członków Rady Zatrudnienia w ramach kosztu szkolenia, jak nieodpłatne zakwaterowanie i wyżywienie oraz zwrot kosztów podróży, podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. sformułowano następujące pytania:

  1. Czy łączny koszt szkolenia (wraz z kosztem zakwaterowania, wyżywienia i dojazdu) finansowany w całości ze środków Funduszu Pracy dla członka Powiatowej Rady Zatrudnienia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej - kto jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (Powiatowy Urząd Pracy czy członek Powiatowej Rady Zatrudnienia)... Jaka powinna być forma powiadomienia członka Powiatowej Rady Zatrudnienia o osiągniętym przychodzie... Czy i kiedy Powiatowy Urząd Pracy powinien pobrać od członka Powiatowej Rady Zatrudnienia zaliczkę na podatek dochodowy obliczoną od wartości szkolenia oraz wystawić informację o dochodach PIT-11 z załącznikiem PIT-R, czy wartość szkolenia podlegającą opodatkowaniu wykazać w PIT-8C bez pobierania zaliczki...
  3. Czy Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik wypełniając informację o przychodach członka Powiatowej Rady Zatrudnienia na formularzu PIT-11 lub PIT-8C (w zależności od odpowiedzi na pyt. 2) w kolumnie przychód powinien uwzględnić koszty podróży na szkolenie i z powrotem oraz koszty zakwaterowania w czasie szkolenia; czy kosztów podróży na szkolenie i z powrotem oraz kosztów zakwaterowania nie uwzględnia się w przychodach członka Powiatowej Rady Zatrudnienia jako wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości określonej w odrębnych ustawach i przepisach...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 3. W zakresie pytań Nr 1 i 2 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez członków Powiatowych Rad Zatrudnienia w ramach kosztów szkolenia takie świadczenia jak: nieodpłatne zakwaterowanie i wyżywienie oraz zwrot kosztów podróży podlega zwolnieniu podatkowemu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wyżej cytowanym przepisem, wolne od podatku dochodowego są: diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej

W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż w przypadku uznania, iż koszt szkolenia finansowany w całości ze środków Funduszu Pracy dla członka Powiatowej Rady Zatrudnienia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w formularzu PIT-8C lub PIT-11 (w zależności od odpowiedzi na pyt. 2) w kolumnie przychód nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach na podstawie przepisów ustawy. W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia uzyskają świadczenie nieodpłatnie postaci możliwości uczestnictwa w szkoleniu przy jednoczesnym nieponoszeniu wydatków z tego tytułu.

Zasady ustalania przychodu z wyżej wymienionego tytułu określa art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody, o których mowa wyżej, zgodnie z art. 13 pkt 5 cytowanej ustawy, zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są diety i inne należności za czas podróży służbowej osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ustępu 13.

Przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione między innymi przez organy administracji samorządowej (art. 21 ust. 13 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Również art. 21 ust. 1 pkt 17 cytowanej ustawy stanowi, iż wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zatem, przychodów wolnych od podatku nie uwzględnia się w informacjach PIT-8C i PIT-11, gdyż przychody wykazywane w informacjach są podstawą do obliczenia dochodu (przychód pomniejszony o koszty), który następnie pomniejszony o składki na ubezpieczenie społeczne jest podstawą do obliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w części dotyczącej:

  • zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy), na podstawie art. 23 ust. 7 i 9, art. 108 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 6 października 2004 r. w sprawie rad zatrudnienia, zamierza zorganizować szkolenie dla członków Powiatowej Rady Zatrudnienia. Członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia nie mają statusu pracownika Powiatowego Urzędu Pracy. Szkolenia te obejmują tematy związane z realizacją przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i przeprowadzane będą przez profesjonalne firmy szkoleniowe, a finansowane ze środków Funduszu Pracy. Na łączny koszt szkolenia składają się również koszty wyżywienia, a ponadto w przypadku szkoleń zamiejscowych, koszt zakwaterowania i dojazdu członka Rady z i do miejsca szkolenia.

W świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia uzyskują świadczenia nieodpłatne w postaci możliwości uczestnictwa w szkoleniach przy jednoczesnym nieponoszeniu wydatków z tego tytułu. W konsekwencji, powstaje u nich w tym przypadku przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którego zasady ustalania określa art. 11 ust. 2a ww. ustawy.

Odnosząc się do wskazanego w stanowisku Wnioskodawcy art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż zgodnie z ww. przepisem, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, obejmuje wypłacone diety oraz zwrot kosztów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, do wysokości wskazanego limitu. W tym zakresie nie mieszczą się jednak świadczenia nieodpłatne, które otrzymują członkowie Rady Zatrudnienia, gdyż nie stanowią diety, ani zwrotu kosztów.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należało uznać za nieprawidłowe, gdyż w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania.

Jednakże do świadczeń otrzymywanych przez członków Rad Zatrudnienia w związku ze szkoleniem, polegającym na otrzymaniu nieodpłatnego zakwaterowania, wyżywienia oraz zwrotu kosztów podróży, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby nie będącej pracownikiem
    - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Przy czym, aby jednak przedmiotowe świadczenia, korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki, wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 13 lit. b) ww. ustawy, zwolnienie to stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, iż zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje wypłacone diety i inne należności za czas podróży służbowej (w tym zakwaterowania i przejazdu) otrzymywane przez osoby niebędące pracownikami. A zatem, do świadczeń otrzymanych przez członków Rady Zatrudnienia w związku ze szkoleniem, obejmujących koszty podróży (diety i zakwaterowania), może mieć zastosowanie ww. przepis. W tej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany uwzględniać w informacji PIT-11 kosztów podróży i zakwaterowania, gdyż w informacji tej nie ujmuje się m.in. tych dochodów, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 powyższej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj